„Skúšal si hrať na čiernych klávesoch?" Opýtal som sa kamaráta. „Áno, znie to skvelo a veľmi často som tak hral." Asi takto prebehol jeden z našich rozhovorov. Vtedy som už vedel, o akú stupnicu ide.
Pentatonika je päťtónová stupnica. Slová „pente" a „tonos" znamenajú v Gréčtine „päť tónov". Naprieč rôznymi tradíciami sveta existuje veľké množstvo pentatoník. Tú, ktorú poznáme z čiernych klávesov môžeme nazvať aj klasickou pentatonikou, či čínskou pentatonikou. Ak by sme ju mali rozobrať tak, ako idú čierne klávesy, tak je to: cis, dis, fis, gis, ais. V takej postupnosti nepôjdeme od základného tónu, ale od piateho stupňa. Keby sme ju mali zahrať na bielych klávesoch, tak ju zahráme, ako: c, d, f, g, a, c. Oveľa jednoduchšie ju zahráme od prvého stupňa v durovej tónine takto: c, d, e, g, a. Toto bol príklad v c-dure, ale čo v a-mole, v paralelnej stupnici ku c-duru? V takom prípade ju zahráme, ako: a, c, d, e, g. V durovom prípade vynecháme tretí a siedmy stupeň, v prípade molu druhý a piaty stupeň. Všimnite si, že táto pentatonika nemá žiaden poltón. Okrem pentatoniky, ktorú som tu pomenoval aj čínskou pentatonikou existujú aj pentatoniky, ktoré poltóny obsahujú. Napríklad japonská pentatonika. Tú zahráme v c-dure nasledovne: c, d, es, g, as. Alebo indonézska gamelanová pentatonika, ako ju nazývam. Tá obsahuje poltóny, ktoré obsahuje každá durová (Iónska) stupnica). V f-dure ju zahráme, ako: f, a, b, c, e. Je potom možné sa rôzne s týmito pentatonikami hrať, či vymýšľať nové stupnice. Pri čínskej si napríklad všimnete to, že všetko v nej spolu dokonalo znie. O tom som sa presvedčil aj pri zvonkohrách, ktoré boli naladené do tejto stupnice. Dokonca som si takéto zvonkohrové zvuky vytváral aj ja na počítači v takomto ladení. Mimochodom bluesová stupnica je čínska mólová pentatonika, ktorá obsahuje ešte šiesty tón, čo je zväčšená kvarta. V takom prípade v c-mole bude táto bluesová stupnica obsahovať nasledujúce tóny: c -es f- fis- g- b. Alebo skúste si čínsku pentatoniku zahrať od druhého stupňa. Predstavte si, že tónina je b-dur. V takom prípade táto pentatonika bude mať tóny c- d- f, g, b. Ak si ju budete hrať so sprievodnými tónmi c tak hráte niečo podobné tomu, čo môžete počuť napríklad v hudbe Tuarégov, či v hudbe niektorých afrických krajín, napríklad Mali. Preto som túto pentatoniku nazval aj berberskou pentatonikou.
„Hovorí sa o Číňanoch, že objavili dve prospešné vynálezy pre svet. Jednou bol strelný prach, druhou bola pentatonika." Povedal v istej relácii hráč na sitar Zdeněk Hladík. Mal pravdu, preto že keď si klasickú pentatoniku, ktorú spomínam v úvode zahráte prídete na to, že každý tón je s každým prepojený. Môžete s s ňou hrať, ako chcete. Niektoré hudobné nástroje sa zvyknú vyrábať tak, aby boli v pentatonike naladené. Príkladom sú kalimby od Mareka bolfa, alebo aj niektoré Hangy sú naladené v pentatonike. Pentatoniku môžeme počuť okrem čínskej tradičnej hudby aj v nepálskej tradičnej hudbe, hudbe pôvodných Američanov (Indiánov), v etiópskej tradičnej hudbe, v nepálskej ľudovej hudbe a v mnohých iných tradíciách. Ak máte klavír, či klávesy, aj vy si túto pentatoniku môžete zahrať a to veľmi jednoducho. Stačí, ak budete hrať na čiernych klávesoch. Ak máte klávesy s možnosťou transpozície, stačí si preladiť klávesy do inej tóniny a hráte pentatoniku ďalej. Je to skutočne skvelá stupnica na improvizáciu pre začiatočníkov. Ak pri nejakých hudobných nástrojoch narazíte na to, že sú naladené do pentatoniky, tak sú vždy ladené v klasickej pentatonike, ktorú viete zahrať aj na čiernych klávesoch.
YOU ARE READING
Tajné cesty hudbou
Non-FictionMoje putovanie hudbou bez nášho západného hudobného vzdelania, iný pohľad na hudbu, o ktorom sa na ZUŠ a konzervatóriách takmer nič nedozviete.