Bab 5(Akhir)

9 1 0
                                    

Perbualan itu masih terngiang-ngiang di telinga Taehyung, dan berputar ligat dalam fikirannya. Itulah perbualan terakhir mereka sebelum Taehyung keluar rumah untuk mengambil keputusan CSATnya.

Kini Taehyung faham apa yang dikatakan oleh hyungnya bila dia berkata begitu. Dia benar-benar mengotakan apa yang diucapnya. Baekhyun pergi  setelah mendapat berita gembira Taehyung.

Hakikatnya, Baekhyun bukan pergi ke tempat kerja, tetapi kembali ke rahmatullah. 

Hari ini genap seminggu Baekhyun meninggalkan adik-adikanya Daehyun dan Taehyung. Kini tanggungjawab menjaga Daehyun beralih kepada Taehyung.

Taehyung POV,

Aku mesti menerima tanggungjawab ini dengan penuh kerelaan. Daehyun adalah abang aku. Sesusah mana sekalipun, aku mesti melaksanakan. Ini amanat omma dan hyung. Kalau omma dengan hyung boleh, kenapa tidak aku.

Amanat itu terpahat kukuh dalam minda Taehyung. Dia tidak mempersoalkan beban tanggungjawab itu. Dia reda dengan ketentuan Tuhan.

♠️♠️♠️

Taehyung POV,

Hyung! Sudah hampir tigabtahun hyung pergi meninggalkan Tae dengan Daehyun. Hasrat hyung ingin melihat Tae berjaya hampir tercapai.

Dengan izin Tuhan, dua tahun lagi Tae dapat segulung ijazah dalam bidang perakaunan. Kehidupan Tae baik sekarang, Daehyun pun sihat.

Taehyung berterima kasih atas segala pengorbanan dan bimbingan hyung. Hyunglah yang membetulkan landasan Tae dalam mengharungi hidup ini lepas omma tiada.

Tae pasrah dengan pemergian hyung dan omma. Semoga kalian tenang di sana.

Sudah cukuplah penderitaan yang hyung tanggung. Hyung tak perlu berkorban lagi. Kini masa untuk Tae pula menggalas beban hyung. Segala pahala bakti, Tae hadiahkan kepada hyung dan omma.

Gumawo omma, gumawo hyung.

Taehyung menutup kalimatnya yang ditujukan kepada hyung dan ommanya.

Taehyung bangkit dari kerusinya dan menyelimutkan Daehyun yang sedang tidur nyenyak. Kemudiam dia membaringkan diri disebelah abangnya.

Dengan lafaz syahadah, Taehyung memelelapkan matanya untuk menghadapi cabaran mendatang.

TAMAT♠️

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 01, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

✅ Candle Of My Life♠️Where stories live. Discover now