5. Holding Back The Tears

117 20 3
                                    

KEPALANYA terasa berat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

KEPALANYA terasa berat. Berbalam-balam pandangannya sebelum melihat seorang yang terlena dalam keadaan duduk dengan kepala diletakkan di birai katil. Deanne duduk. Tengkuknya diurut perlahan.

"Deanne?" Minho terjaga. Dipanggung kepala memandang ke arah Deanne. Segera dia berdiri dan mendemah dahi gadis itu.

"Apa yang terjadi? Saya di mana?" soal Deanne sambil matanya melilau memandang ke sekeliling bilik.

"Dalam klinik kawan saya. Awak tak sedarkan diri waktu saya balik ke kereta. Saya terus bawa awak ke sini. Awak tak apa-apa, kan?" Minho meminta kepastian. Risau benar dengan Deanne yang sudah dianggap sebagai adik sendiri.

Deanne mengangguk perlahan. Dia memandang ke luar tingkap. Matanya membulat.

"Sudah malam?"

"Ya, hampir dari tengahari tadi awak tak sedarkan diri. Seluruh badan awak sejuk dan pucat."

Deanne memegang kepalanya. Cuba mengingati mimpinya tadi. Waktu mereka kembali ke The Best, Sei tiba-tiba hilang. Puas dia menunggu namun Sei tetap tidak kembali sedangkan dia kesejukan kerana The Best dilanda hujan salji. Menunggu hingga dia terlena dan terjaga di dunia nyata.

Selepas yakin dengan kesihatan Deanne, mereka bergerak pulang. Sampai di sana, Dairjeu terus menjerkahnya. Deanne memandang Minho, menghalang lelaki itu dari menceritakan perkara yang membuatkan mereka terlewat pulang sebaliknya Deanne mereka cerita bahawa kereta mereka rosak di tengah jalan.

"Selepas ini, kamu tak boleh ikut Minho lagi," tegas Dairjeu memberi arahan membuatkan Deanne tunduk dan berlalu ke biliknya.

Keesokan harinya, ketika dia sedang menyemai benih di ladang ditemani Honeydew di matahari yang baru terbit, Minho datang dengan beg kertas di tangannya.

"Awak tertinggal barang ini semalam dalam kereta." Beg kertas di tangannya diserahkan pada Deanne.

Gadis itu mengerut dahi. Kehairanan. Topi jerami dibuka.

"Saya terpaksa pergi dulu. Takut Makcik Dairjeu nampak pula. Terima kasih teman saya semalam. Jaga kesihatan ya, Deanne," ucap Minho sambil menunduk sedikit dan berlalu pergi meninggalkan Deanne yang masih tercengang.

Beg kertas di tangannya dipandang. Malleroy Boutiqeu? Tulisan di beg kertas itu membuatkan dia berdebar-debar.

"Oh, ya! Cantik pilihan awak," laung Minho dari jauh sebelum menunggang basikalnya.

Di kampung itu, mereka hanya menggunakan basikal. Minheu hanya akan menggunakan keretanya untuk ke pekan dikeranakan ketiadaan stesen gas & petrol di situ.

Deanne membersihkan tangannya dan mengeluarkan isi dari beg kertas itu. Air matanya bergenang. Sebak. Tiada ragu lagi, mimpi itu bukan mimpi. Ianya adalah anugerah dan ia wujud. Nyata. Dia yakin kerana di tangannya sekarang, sehelai gaun putih yang cukup dikenali ada padanya.

Our Whispers (Completed)Where stories live. Discover now