"MEMBAWANG tak sudah-sudah! Cubalah bila berkumpul tu buat benda yang berfaedah. Baca Yasin ke, mengaji ke... ni tak, suka sangat kumpul dosa kering!"
"Kau cakap pasal siapa ni?" tanya Yaya sambil mengerling pelik pada Bunga yang baru masuk ke dalam rumah.
Baru balik kerja, dah mengomel. Ni sikit lagi mesti membebel panjang. Bukan dia tak tahu perangai Bunga kalau tak puas hati.
"Siapa lagi kalau bukan mak cik-mak cik bawang kat bawah tu!" sahut Bunga sambil menghempaskan punggung di atas sofa.
"Wei, agak-agaklah kalau tak puas hati tu! Main hempas aje bontot tu bila duduk. Sofa tu dahlah tak berapa nak sihat. Karang terbarai, macam mana? Dahlah mak cik Mira tu berkira. Sofa yang buruk tu pun nak suruh kita jaga macam jaga nyawa. Kalau terbarai, kau ganti sendiri. Jangan libatkan aku!"
Bunga mendengus. Apa yang Yaya kata itu ada benarnya. Buatnya sofa ni terbarai, mau kena ganti yang baru. Untunglah mak cik Mira tu nanti. Tak boleh jadi!
Terus dia bingkas dari duduk dan ikut duduk bersila sebelah Yaya. Patutlah si Yaya ni lebih suka duduk bersila saja kat bawah, tak nak menambah keuzuran pada sofa yang tunggu masa nak terbarai tu agaknya. Dia membetulkan duduknya, bersila dengan lebih molek ala perempuan melayu terakhir. Tapi bila terpandang Yaya memeluk botol kerepek, terus anginnya datang semula.
"Boleh tak kau jauhkan kerepek kau tu. Sakit mata aku tengok!"
"Ek, eh? Apa hal tiba-tiba nak sakit mata tengok kerepek ni pulak?"
"Sakit hati aku pada mak cik bawang tak hilang lagi, kau pulak bukan main sedap mengunyah kerepek bawang kau tu!"
"Kau jangan nak libatkan kerepek bawang aku ni dengan mak cik bawang. Dah, cakap dengan aku, kenapa kau sakit hati sangat ni? Macamlah kau tak biasa dengan mulut mak cik-mak cik tu semua."
Bunga mengeluh. Ikut hati malas nak cerita! Memang bukan dia tak biasa tapi, entah kenapa hari ini dia terlebih sensitif pula. Berbuku rasa hati dengan mulut mak cik-mak cik bawang tadi. Tak tahulah sama ada mak cik-mak cik bawang tu semua sekadar nak beramah mesra dengannya atau lebih kepada serangan peribadi.
"Bawang Holland tu tanya aku soalan maut!"
Kening Yaya terus ternaik.
"Kenapa tak kahwin-kahwin?"
Yaya sengih. Memang soalan maut! Nak-nak kenanya pada si Bunga!
"Anak dara dia yang baru habis diploma tu dah nak kahwin hujung bulan ni. Bukan main bangga dia cerita yang anaknya tu kahwin dengan pegawai tempat anak dia buat praktikal. Huh, tu pun nak kecoh!" sambung Bunga sambil buat muka.
Yaya meleretkan senyuman. Terus terbayang rupa mak cik Salbiah yang Bunga gelar bawang Holland itu.
Kata Bunga, mak cik Salbiah tu cantik. Sama cantik macam bawang Holland!
"Dah tu, si red onion dari Bombay tu boleh pulak mencelah. Dia kata, aku ni cantik tapi sayang... dia tak ada anak lelaki yang bujang. Semua dah kahwin. Jadi, jangan pikat pulak laki dia yang gendut dan tak bergigi depan tu. Maigaddd... aku ni nampak macam terdesak nak berlaki ke apa?"
Yaya tergelak. Suka dengar sebutan 'maigaddd' (oh my god) yang dipendekkan oleh Bunga itu. Sekarang, dia terbayang pula si red onion dari Bombay yang suka sangat tengok filem Bollywood tu. Kalau suara tv tu tak dengar satu blok ni, tak sah! Semua orang boleh dengar sebiji-sebiji ayat yang melantun dari kaca tv tu.
Mujse dosti karoge? Suka sangat si red onion dari Bombay a.k.a mak cik Rokiah dengan cerita itu. Agaknya, suka tengok badan Hrithik Roshan yang melentik-lentik macam ulat bulu bila menari!