Zahra yang sedang leka mencuci sayur sawi sambil humming lagu on my way (Alan walker,Sabrina carpenter & Farruko ) itu terhenti apabila terasa bagai ada yang tidak cukup untuk memasak makanan tengah hari.Matanya tajam merenung bahan masakan di atas meja.
Lama memandang,akhirnya Zahra menepuk kuat dahi sendiri dan kemudiaan nya mengaduh perlahan.Terlebih kuat pulak.
"Adoi apa ke sengal nya aku ni?nak masak kari ikan pebenda santan takdak.Adoi fail betul nak jadi menantu ni."Zahra mengeluh perlahan.
Sawi terus dibasuh laju dan dipotong kemudian diletakkan di atas meja.Kaki melangkah laju menuju kebilik untuk mengambil tudung sarung dan cardigan labuh yang elok tergantung di belakang pintu itu.
Kunci motor yang tergantung didinding ruang tamu turut diambil.Kena cepat sebelum semua balik nak makan.
*
Mata yang membesar itu dikelip kelip perlahan.Masih lagi tak boleh menerima kenyataan yang berada di depan mata.
Terus laju kaki melangkah menuju ke kereta tersebut.Elok je punggung mencecah kerusi,terus kepala Ahmad yang tersengih tak bersalah itu diluku kuat.Puas hatinya.
"Adoi.Sakitlah gila!Kau ni memang takde kerja lain eh?memang hobi ketuk aku ke apa?"Ahmad menjeling sambil menggosok kepala.
"Siapa suruh kau bawak kereta ni?siapa?!"Dzulqarnain menyoal dengan wajah geram.Siap dengan gaya menggosok dada sendiri lagi nak menunjukkan betapa geramnya dia saat ini.
Ahmad ketawa kuat.
"Papa kesayangan kau lah.Kau ingat aku nak bawak ke kereta ni hah?aku beribu kali lagi sanggup bawak Honda Civic type-R kau tu la.Hish"Enjin kereta dihidupkan dan tak lama kemudian kereta Mercedes benz old model 300sl bergerak perlahan di atas jalan raya.
"Weh,agak ah nak bawak kereta ni?semua pakcik makcik kat tepi jalan ni tengok weh.Nasib baik tinted gelap.Haih"Dzulqarnain masih tidak berpuas hati.Alahao jatuh la saham gini.Muka dah hendsome,sekali citasa orang tua-tua.Tidakkkk...
"Tak sekarang kenapa papa aku suruh bawak kereta ni?dia dendam ke apa dengan anak dia ni?"Pertanyaan itu dibalas ketawa kuat oleh Ahmad yang sedang fokus membawa kereta tersebut.Geru jugak dia sebenarnya bila kena suruh bawak kereta antik ni.Mahunya calar,menagis tak berlagu la dia nak mengganti.
"Aku rasa memang dia nak kenakan kau ni.Sapa suruh kau tak bersungguh masuk meeting tadi.Letih aku nak menghadap orang dalam tu yang asyik tanya kau aja.Apa diorang ingat aku bini kau?"Cebik Ahmad.
"Kau elok elok sikit.Bukan aku taknak masuk la.Aku tak ingat.TAK INGAT.Bukan sengaja.Lagipun boleh je jalan kalau aku takde kan?"Balas Dzulqarnain pula.
"Hah ye lah boleh jalan.''Kata Ahmad dengan muka geram.
Ahmad malas layan.Bukan boleh menang kalau bercakap dengan lecture ni sorang.Ada je nak pusing alih alih akhir sekali orang lain jugak yang salah.Dia yang kaki banyak alasan ni pun surrender bila Dzulqarnain dah masuk mood membalas.
"Weh"Suara Dzulqarnain.
"Apa?"
"Dahaga"Sepatah,
YOU ARE READING
Fatimah untuk Ali (ON HOLD)
Teen Fiction@&)- Ini bukan tentang cinta. Ini tentang kamu, yang mengajarkan aku, apa itu cinta. Fatimah Zahra, Penceraian kedua orang tuanya membuatkan dia sedikit sebanyak paranoid pada perkataan sayang, apatah lagi cinta. Kehidupan yang dijalani sehari-hari...