Still Dani POVBeberapa jam kemudian
Aku berasa kereta sudah berhenti bergerak dan aku pandang ke luar tingkap, terdapat sebuah jeti kecik. Aku pusing ke sebelah kiri aku untuk kejut Iffa dan Fiq. Comel je aku tgk si Iffa tido dengan kepalanya di bahu Fiq. Za dan Kira dah lama hilang sejak aku sedar lagi diorang tiada. Mungkin pergi uruskan boat untuk bawa kitorng ke pulau nanti. Aku mengoncang tubuh Iffa (dgn lembut kay) utk mengejutkannya.
"Iffa, bangun. Kita dah sampai."
"Mmmm..", sahut Iffa sambil gosok matanya.
"Tolong kejut Fiq skali alang2 kau tido kat bahu dia"
Dengan sepintas lalu Iffa menjauhkan dirinya dari Fiq dan terus meluru keluar dari kereta hampir nak hempap aku. 'Dah kenapa budak ni', kataku dlm hati. Aku melihat mukanya merah padam, Fiq masih lagi lena dan tiada tanda nak sedar. 'Tido mati betul bdk sorang ni. Klu bom meletup pun blm tentu sedar.', kutukku.
"Wei mangkuk!!! Bangun la, dah lama sampai ni", jeritku di telinga Fiq
"The heck Dani, boleh je kau kejut aku elok2", kata Fiq sambil mengurut dadanya akibat terkejut
"Kau tu tido mati, tadi Iffa buat kalut kau lngsung tak sedar"
"Iffa buat kalut pe?", tanya Fiq dgn muka pelik
"Tah la dia. Aku srh kejut kau je alang2 dia tido elok kat bahu kau."
"What?? Serius la dia tido kat bahu aku!?", tanya Fiq dgn muka teruja.
'Ni sorang lagi. Dah kenapa.'
"Yela. Buat apa aku nak tipu, takde faedah pun ke aku."
Fiq senyum dari telinga ke telinga mendengar jawapan aku dan menghidu bahunya. 'Pelik giler member aku sorang ni'. Aku keluar dari kereta kerana malas nak layan perangai pelik Fiq tu. Aku nampak Kira memanggil ku ke tmpatnya. Setelah semua orang sudah berkumpul di tempat Kira berada, kitorng menaiki boat untuk ke pulau. Beg2 semua dah dlm boat diangkt oleh org suruhan Kira. 'Untungla kaya'.
Perjalanan dari jeti ke pulau tu tak lama pun dlm 20 minit je. Ketika menghampiri pulau tersebut, nampak satu rumah besar yg sgt cantik dari jauh. Rumah tu berada di persisiran pulau. Tempat yg kitorng pergi ni private bkn yg pelancong luar boleh pergi. Of coz la Hana tu sekaya Kira, sepupu la katakan.
Dapat lihat kelibat Hana di jeti menunggu ketibaan kitorng. Dia memakai baju lbh kurang mcm Za tapi berwarna krim. Aku terpegun melihatnya, jauh lagi cantik dari Za dengan angin meniup rambutnya. 'Dani, kau jgn mcm2. Anak org tu'. Semua org dah keluar dari boat dan aku masih lagi membatu disitu.
"Woi!! Berapa lama kau nk dup situ. Panas ni. Nak tenung anak dara org pun masuk la dlu.", laung Fiq
Aku terkejut dari lamunan aku dan terus bergerak mengikut mereka. Hana berpaling ke belakang dan gelak kecik sambil memandang aku. Aku tunduk ke bawah kerana malu.
'Siap kau Fiq, nanti aku bls balik kau malukan aku'.
Kitorng ditunjukkan ke bilik masing2. Rumah ni ada 3 tingkat dan bilik berada di tingkat 2. Aku menghempaskn badan ke atas katil. Kira ckp skang waktu rehat nanti lps mkn malam baru plan nak buat apa. Disebabkan aku terlalu bnyak tido, aku tak rasa mengantuk. Aku mengambil keputusan untuk explore rumah ni. Explore punya explore, aku sampai ke dapur. Terdapat seseorang tgh khusyuk memasak dan aku mcm cam je tubuh tersebut. 'Hana'.
"Hai", tegurku
"Hey", balas Hana.
"Asal tak pergi rehat dlm bilik, lambat lagi mkn malam", smbung Hana.
"Dah bnyk sgt tido ats kereta otw tadi jd tak ngantuk dah. Ni Hana tgh buat apa sorang2 kat dapur?"
"Tgh masak la takkan tgh basuh baju", bls Hana dgn gelak kecil
'Eh loyar buruk plk minah ni, tp comel pulak dia gelak. Tolong bertenang hati.'
"Yela Cik Hana oi. Asal awk yg masak dan bukan org gaji."
"Saya suka memasak tmbah dgn saya bagi maid cuti."
'Aduhai. Dah la cantik, baik, lemah lembut pndai masak plk. Untung la spe dpt Hana ni.'
"Oooh. Nak saya tlg pape tak?"
"Blh jgk. Tolong basuhkan ayam dlm sink tu nt nk perap"
"Baik cik.", kataku sambil tabik kepadanya.
Hana menggeleng kepala shja dgn gelagat aku. Aku berlalu ke sink untk membasuh ayam. Baru sahaja aku memegang satu ketul ayam,Hana menjerit.
"Kejap. Pkai apron dlu takut kotor baju nt.", katanya smbil berlalu mengmbil apron dalam laci.
Hana menghulurkan apron tersebut kpdku tp tgn aku dh kotor so aku tak tau mcm mana nk sambut. Hana nmpk tgn aku yg kotor, akhirnya dia mengambil keputusan untk memakaikn apron tu ke aku. Dia menyarungkan apron di kepalaku dan merapatkn dirinya dgn aku kerana ingin mengikat tali apron dibelakangku. Badan kami sgt rapat hnya ada ruang beberapa inci sehinggakn aku boleh hidu wanginya rambut Hana. Hana rendah sedikit dari aku, bila dia tunduk untuk mengikat apron rambutnya betul2 dihidungku.
'Cepatla ikat oi. Slow skit wahai jantung nt Hana dgr la'
Selesai shaja mengikat, Hana berdiri tegak dan badan kami masih lagi rapat. Aku memandang Hana dan Hana memandang aku. Kami hanya berdiri sahaja begitu tnpa kata apa2. Aku melihat mata Hana, matanya sgt cantik dan aku blh tenggelam didalamnya. Kami berada dlm keadaan begitu beberapa ketika. Muka Hana memerah dan dgn cepat dia menjauhkn badannya. Pergerakannya yg mendadak membuatnya hilang keseimbangan. Aku cepat2 merangkul pinggangnya bagi mengelak dia dari jatuh. Sekarang ni tiada lg ruang antara badan kami.
Kedengaran suara yg semakin dekat membuatkn kami meleraikan badan dan kembali membuat kerja masing2 sebelum pemilik suara tu tiba. Aku kembali membuat tugasku dan aku memerhati Hana dgn ekor mataku. Dia kembali memotong sayur, mukanya ditunduk dan aku tidak dpt lihat riak mukanya. Tak lama lepas tu, Iffa dan Fiq muncul dipintu dapur. Mereka agak terkejut melihat kelibat kami. Kelakuan mereka sgt mencurigakan.
A/N: Next will be POV Hana
YOU ARE READING
SELAMATKAN AKU
RomanceDaniel Rania Hanif atau lebih dikenali dengan Dani sentiasa rasa dirinya lain dari yang lain tetapi tidak diendahkan olehnya. Sepanjang hidupnya, dia cuba untuk mengembirakan hati semua orang tanpa mempedulikan hatinya. Dani datang dari keluarga yan...