Moments

37 3 1
                                    


Still Hana POV

Jam sudah menunjukkan pukul 7 mlm. Selepas adegan drama aku dgn Dani yang tk seberapa tu, kitorang kembali lakukan tugas masing2 in silence. Satu2nya bunyi hanya dtg dari Fiq dan Iffa yang sedang berbual entah apa di meja bar tu. Aku memerhati Dani membasuh ayam menggunakan hujung mata aku. Cara dia membasuh ayam tersebut membuat aku berfikir 'ni mesti rajin menolong di rumah'. Biarpun dari segi luaran, Dani menampilkan diri dia sebagai seorang yang lasak.

"Han...Han...Han...HAN!!", satu suara memanggilku.

"APA", balasku dgn terkejut dan nada yang tinggi.

'Siapa la panggil aku camtu, tak boleh panggil elok2 ke', bebelku sendiri.

Aku melihat ke arah suara tu dan tak lain tak bukan Dani yang memanggilku. Yela siapa lagi, hanya dia je yang panggil aku Han kerana itu yang aku perkenalkan diri. Dani memandang aku dgn muka serba salah kerana telah membuat aku terkejut tapi salah aku jgk mengelamun tah kemana org panggil bnyk kali pun tak dgr.

"Maaf kejutkan Han td." - Dani.

"Tak ada apa la, salah Hana jgk. Knp Dani panggil td." - Hana

"Ni, ayam dah siap basuh dan Dani tapis biar air turun." - Dani

'Siap tapiskn ayam lagi, sah mmg jenis masuk dapur ni' - pikirku

"Terima kasih Dani. Apa kata Dani pg naik mandi, makan malam pun dah nak siap ni. Nanti dlm pukul 8, tolong Hana untuk suruh semua turun dinner boleh?", mintakku dgn nada comel.

"Boleh Han. Anything for you." - Dani

Dani POV

'Buang tabiat apa aku ni pergi cakap mcm tu ke Hana td', marah diriku sambil kembali ke bilik.

'Tapi cara Hana mintak tolong tadi comel sgt. Mcm mana boleh ada org secomel dia ats muka bumi ni.' pikirku.

Aku mengambil peralatan dan baju untuk tukar selepas mandi nanti sebelum berlalu ke bilik air. Langkah sahaja aku ke dalam bilik air, aku tergamam dengan interior design yang mewah. Warna hitam yg elegan itu mmg menepati cita rasa aku. Rasa macam nak tinggal didalam toilet ni je. Aku mmg fanatik warna hitam ni, mostly wardrobe aku dalam color palette cmtu.

 Aku mmg fanatik warna hitam ni, mostly wardrobe aku dalam color palette cmtu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Aku mengambil peluang untuk berendam dalam bath tub. Bila lagi kan, rumah aku mne ada bath tub. Aku pejam mana untuk menikmatinya tetapi aku teringat akan adegan aku dan Hana di dapur sebentar tadi. Aku masih boleh bau betapa harumnya Hana tadi. Aku pelik dgn diriku kerana aku sgt mementingkan personal space tetapi apabila melibatkan Hana, isitilah itu mcm tidak lagi wujud dlm diri aku.

Jam menunjukkan 15 minit sebelum pukul 8, aku bangun dan keluar dari bath tub. Aku mengeringkan badan dan memakai baju yg aku telah ambil td. Aku pilih untuk pakai tshirt dan seluar pendek kerana lebih selesa. Dirumah aku macam tu juga pemakaian aku. Disebabkan hanya kitorang sahaja yg berada disini jadi aku tk kisah untuk pakai begitu.

Tepat pukul 8, aku ketuk pintu semua bilik untuk mengajak mereka turun ke bawah untuk makan malam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tepat pukul 8, aku ketuk pintu semua bilik untuk mengajak mereka turun ke bawah untuk makan malam. Aku ke bilik Kira dahulu kerana itu yang paling hampir dgn bilik aku. Sebaik sahaja aku ketuk pintu, pintu itu dibuka oleh Za.

"Maaf, ni bilik Kira kan? Ke aku salah bilik?", tanyaku sambil menggaru belakang kepala aku yg tak gatal.

"Ya betul ni bilik Kira. Dia tgh mandi. Ada apa ya?", jawab Za sambil ketawa melihat gelagat aku.

"Owh yeke. Han suruh bgtau untuk turun makan malam." - Dani

"Han???" - Za

"Maksud aku Hana." - Dani

"Owhhhhhh. Kira nk siap dah tu mandi, nanti Za bgtau dia", balas Za dgn senyuman bermakna.

'Panjang plk owh dia tu', pikirku.

Tepat pada masa pintu bilik air dibuka dan Kira keluar dgn hanya berpakai sport bra dan tuala dipinggang. Tak malu betul minah ni tapi klu aku jadi dia pun ada dgn body mcm model nk malu apanya. Kira nampak aku dan terus ke pintu. Aku perhati Za melihat Kira dgn mata tk berkelip.

"Yo Dani. Ada apa?", tnya Kira.

"Hana suruh turun mkn mlm", jawabku.

"Awak..Knp keluar bilik air mcm ni? Knp tk pakai baju dlm bilik air?", bebel Za.

"Alaaa. Bdn saya basah lagi, tak selesa nak pakai baju", balas Kira.

"Hish awk ni, tak malu ke Dani ke" - Za

"Nak malu apanya, sama2 perempuan. Kan Dani kan?" - Kira

Aku hanya mengangkat bahu aku tanda setuju. Lagipun ni bukan kali pertama aku lihat badan Kira. Disebabkan kitorang atlet, kdg2 tu time tukar baju tkde nk malu2 kerana kesuntukkan masa.

"Ke awk yg malu sebenarnya", ejek Kira ke Za.

Za hanya memandang ke lantai dan aku perasan mukanya sedikit merah.

'Adegan apakah yang aku tgh saksikan ni', pikirku.

Aku berdehem untuk mengambil perhatian mereka berdua. Dengan serentak mereka berdua berpaling ke arah aku. Nampak sgt lupa kewujudan aku.

"Kau turun dlu Dani. Aku nk pakai baju phtu nt aku turun. Btw nice outfit" - Kira

Aku hanya mengangguk dan berlalu pergi. Knp Kira ckp 'nice outfit' ke aku, mesti korang tertanya2 kan. Sebab dia adalah, aku sgt skema disekolah, pakaian aku sgt mengikut peraturan, tak mcm si Kira dgn Fiq tu. So, kawan aku mmg tak pernah nampak aku berpakaian mcm ni.

Aku kemudian pergi ke bilik Fiq dan ketuk pintunya. Lepas beberapa ketukan, pintu bilik dibuka sedikit dan Fiq menjenguk kepalanya pada ruang yg kecil itu.

"What!?", tnya Fiq dgn nada menyampah.

"Kau dh knp, buang tabiat. Boleh ckp leklok kan", lawanku.

Aku mmg pantang org marah aku tk bersebab. Aku akan lawan balik.

"Sorry wei. Tak sengaja tertinggi suara. In the middle of something just now", kata Fiq dgn nada kesal.

"Sokay la. No hard feeling. Ni Hana suruh turun mkn mlm", kataku. Aku bkn jenis senang terasa pun.

"Sure, 5 minit aku turun", kata Fiq kemudian cuba menutup pintu.

"Eh jap Fiq. Kau tau tk mne satu bilik si Iffa? Aku lupa la", tanyaku.

Fiq tergendala untuk menutup pintu apabila mendengar soalan aku.

"Asal kau nk tau bilik Iffa mne?", tnya Fiq dgn muka nervous.

"Laaa...Nak srh turun mkn la.", balasku.

"Kau tk payah bgtau la. Dia kan best friend Hana, mesti Hana dah inform dia awal2", kata Fiq sambil garu kepalanya.

Sangat mencurigakan si Fiq ni. Dah la dari td hanya buka pintu muat kepala dia je and dlm bilik dia gelap. Malas aku nak amik kisah, buat pening aku je klu benda libatkn Fiq ni. Baik aku buat bodoh je. Tapi apa yg dicakap oleh Fiq ada betul jgk. Mesti Han dah bgtau Iffa.

"Ye tak ya jgk kan. Klu mcm tu aku turun dlu la, in case nk kne tlg pape", kataku.

SELAMATKAN AKUWhere stories live. Discover now