Vacation Part II (2)

490 19 14
                                    

Hana POV

"Semua persiapan dah siap Cik Hana.", lapor penjaga rumah, Pak Tam

"Baguslah dan terima kasih. Pak Tam boleh balik rumah dan inform semua org skali, termasuk tukang masak.", terangku

"Tapi Cik Hana siapa yang akn uruskn Cik Hana dgn tetamu nt. Apa plk kata Dato Widad nt.", balasnya

"Takde tapi-tapi, saya boleh urus diri sendiri dan tetamu nt. Pasal papa tu biar saya yg uruskan", kataku dgn tegas

Pak Tam terpaksa akur dengan kehendak aku walaupun dia takut dengan papa, org yg membayar gajinya. Aku ke jeti yg terletak dihadapan rumah kerana dgr bunyi seakan bot menghampiri menandakan mereka dah sampai. Percutian ni sebenarnya rancangan Kira kerana dia ingin lari dari belajar cara menguruskan syarikat keluarganya. Macam biasa aku yang jd mangsa utk merealisasikan. Semakin hampir aku berjalan ke hujung jeti, aku dpt melihat kelibat 5 org di dalam bot tersebut.

'Siapa lagi la yg diajak si Kira ni', bebelku dlm hati.

Setahu aku Kira, Za dan Iffa. Iffa kan best friend aku so mana blh tak ajak , kang merajuk tah ke mana. Za pulak kemana Kira pergi disitu ada dia. Tak blh berpisah sikit, mcm belangkas. Lagi dua org aku tidak dpt kenal pasti kerana matahari di depan membuatkan aku silau. Berhenti shja bot mereka semua melangkah keluar dri bot itu kecuali seorang. Aku dpt kenal pasti yg slh seorang adalah Fiq, kawan satu team Kira. Tapi lg seorng masih tidak berganjak kedudukannya.

'Ehhhh!!! Bukan ke tu Dani, pelajar baru tu. Dgr kata dia makin famous sekarang di sekolah. Ni kali pertama aku tgk dia pakai baju biasa. Smart.', pikirku.

Aku geleng kepala terkejut dgn apa yg aku pikir. Aku terus berjalan ke arah rumah sekali dgn yg lain. Tak sampai beberapa langkah aku dengar Fiq menjerit ke arah bot.

"Woi!! Berapa lama kau nk dup situ. Panas ni. Nak tenung anak dara org pun masuk la dlu."

Aku toleh ke belakang sedikit dan tergelak kecik melihat telatah Dani kelam kabut memanjat keluar dari bot. Tiba je ke rumah aku membawa mereka ke bilik yg terletak di tingkat 2. Satu bilik seorang kerana terdapat bnyk bilik dan lagi selesa begitu. Kira mengumumkan sekarang adalah waktu rehat mungkin kerana dia penat drive ke sini td. Semua aktiviti akn dibincang ketika waktu mkn mlm nt.

Selesai sahaja aku menunjukkan bilik masing2, aku ke dapur untuk mulakan persiapan makan malam. Disebabkan aku bagi cuti kepada tukang masak, makanan terpaksa dimasak sendiri. Aku tidak kisah semua itu kerana aku suka memasak. Aku menyusun semua ramuan yg akan aku guna diatas kaunter. Aku start kerja aku dengan memotong semua sayur. Tiba2 aku terdengar satu suara menegurku.

"Hai", tegur seseorang.

Aku mengangkat muka dan melihat pemilik suara tersebut. Orang itu adalah Dani. Aku beranggapan semua org tgh tido sekarang ni.

"Hey", balasku.

"Asal tak pergi rehat dlm bilik, lambat lagi mkn malam", smbungku lagi.

"Dah bnyk sgt tido ats kereta otw tadi jd tak ngantuk dah.", bls Dani.

"Ni Hana tgh buat apa sorang2 kat dapur", Dani bertanya.

"Tgh masak la takkan tgh basuh baju", blsku dgn loyar burukku sambil gelak

'Dah knp aku ckp cmtu, mesti Dani pelik. Tak pernah aku ckp mcm tu dgn org aku tak rapat. Aku ada reputasi yg perlu dijaga. Knp ek?'

"Yela Cik Hana oi. Asal awk yg masak dan bukan org gaji.", bls Dani mcm biasa.

'Dia tak pelik dgn jwpn aku td', pikirku.

"Saya suka memasak tmbah dgn saya bagi maid cuti.", jelasku.

"Oooh. Nak saya tlg pape tak?", pelawa Dani.

"Blh jgk. Tolong basuhkan ayam dlm sink tu nt nk perap", kataku lps lama berpikir.

"Baik cik.", jawab Dani smbil tabik kpdku.

Aku geli hati melihat telatah Dani.

'Comel', gumamku secara tak sengaja. Nasib baik Dani tak dgr. Buang tabiat betul aku hari ni.

Dani berlalu ke sink untuk membasuh ayam tersebut. Dani membuka paip air dan mula membasuh ayam, aku baru perasan yg dia tidak memakai apron. Nanti baju kotor kena air ayam..

"Kejap. Pkai apron dlu takut kotor baju nt.", jeritku sambil mengambil apron di dalam laci.

Aku menghulurkan apron itu kepada Dani tetapi dia tidak menyambutnya. Aku perasan yg tgn Dani kotor pegang ayam sbb tu dia tidak sambut apron tersebut. Aku membuat keputusan untuk tolong Dani pakai apron itu. Aku sarung apron tu ke kepala Dani. Aku rapatkn diri aku kerana ingin mengikat tali dibelakang. Semasa mengikat tali tersebut aku merasa sesuatu yg aneh dalam perut aku.

'Mungkin sbb aku tak lunch td kut', pikirku cuba untuk jelaskn perasaan tu kpd diri sendiri.

Sesudah sahaja aku mengikat aku berdiri tegak dan memandang Dani. Aku terpegun melihat muka Dani. Ini kali pertama aku betul2 melihat wajahnya dari jarak dekat, lebih dari dekat dah ni sebenarnya. Aku menilik dgn teliti wajahnya dari matanya yang seakan berubah warna setiap kali aku tgk, hidungnya yang sgt sesuai dgn mukanya dan bibirnya yg merah berkilat. Aku tertanya2 apakah rasa bibir Dani, mesti manis macam madu tak pun rasa macam strawberry.

'Apa!!! Bibir?? Rasa?? Apa benda aku pikir ni.', aku marah dri sndri dlm hati.

Aku malu dan cuba utk menjarakkan bdn aku dari Dani tetapi pergerakkan aku yg secara mengejut membuatkan aku hilang balance dan aku tidak sempat utk berpaut dimana2, cuma mampu kurangkan impak bdn aku jatuh ke lantai. Namun, apa ku tunggu tidak kesampaian. Aku membuka mata dan melihat muka aku dan Dani hanya ada ruang satu inci. Jantung aku berdegup dgn kuat macam aku baru lepas lari 100m. Aku berharap Dani tak dengar. Aku berasa sgt selesa biarpun kedudukan kami pelik, badan Dani rasa hangat yg aku tak pernah rasa.

Sepasang suara dapat didengari semakin menghampiri ke dapur. Dani melepaskan badanku dan kami cepat2 kembali ke tempat masing2. Aku menyambung tugasku memotong sayur. Aku pandang ke bawah kerana aku tidak mahu Dani lihat muka aku yg sedang malu. Aku rasa mcm kehilangan sesuatu lps Dani lepaskan aku td. Beberapa minit kemudian muncul pemilik suara td iaitu Iffa dan Fiq. Mereka seakan terkejut melihat aku dan Dani didapur. Aku pula pelik kenapa Iffa berada dgn Fiq, setahu aku mereka tidak pernah bersembang sblm ni tapi nmpk mcm sesuatu berlaku antara mereka. Mencurigakan.

A/N: Sorry kerana lama tak update. Perasaan nak menulis tu tak dtg. Aku pun sibuk jgk sebenarnya. Kerja tak pernah habis, mmg ye la sbb tak pernah buat. Tahun ni kena struggle sikit sbb masa dh tkde. Aku harap dapat update dgn consistent. Aku akan cuba.

P.S. Don't let people treat you like shit, you deserve better.

SELAMATKAN AKUWhere stories live. Discover now