في مدينتهم

57 1 0
                                    

بمجرد ان انغلقت الدائره عبرو الي عالم أخرعالم غريب شعر أكرم ببعض الدور وسقط علي ركبتيه ونظر للارض للحظات ،، ثم إستعاد عافيته مرة أخري وقام وأخذ يلتفت حوله يتفحص المكان ،، المكان غريب بشكل مخيف اثار رهبته ،، جثث معلقه علي عمدان مخلوقات باشكال غريبه ومخيفه حقاً بعضهم علي شكل التكوين الجسماني للانسان ولكن هم ليس كذلك ومنهم ايضا من يشبه الانسان تماماً !!
تجول أكرم واوسيديوس داخل المدينة وأخذ يتابع أكرم الحياة التي وجدها قريبة جدا من حياة البشر فهناك اسواق وباعه ومحلات ولكن الشكل العام لا يعطيك الأحساس بالراحة ..
أكرم: بقولك اي انا عاوز ارجع بيتنا !!
أبتسم اوسيديوس وقال
كنت متحمس اووي للتجربة وعقدت الصفقه معايا انت ناسي ان مفيش رجوع.
نظر اليه أكرم بثقة غريبة
مكمل معاك متخافيش .. بس فيه حاجه غريبه ومفروض ان معلوماتي تكون منطقية .. اللي اعرفه وقريتو كمان ف الكتب ان عالم الجن المفروض متطور عن عالمنا بس اللي انا شايفو دلوقتي عالم البشر ف العصور الوسطي.
تنفس اوسيديوس
بص احنا لسا متقدمين وعندنا معرفه في علوم كتير انتو لسا موصلتولهاش .. بس حصلت هجمات كتير علينا عملت مشاكل كبيرة واثرت غلي الحياة عندنا دا اللي خلي الشكل بالمنظر اللي انت شايفو دا وللسبب دا انت جزء من الجبهة اللي هتحارب معانا..
سال أكرم متعجباً
هنحارب مين؟!
رد اوسيديوس
أبليس .. مش بس أبليس فيه كمان عدد كبير من أشرار الجن عاوزين الحكم .. احنا دلوقتي بنتبع حد من كبار عائلتي بيرشدنا للطريق الصح عشان نقدر نصمد قدام أبليس واعوانه وكمان قدام اي حد تاني عاوز يحكم سيطرته علي عرش عالمنا ... الخطر الاكبر هو أبليس لانه هيدمر عوالم كتير لو سيطر علي قوه عالمنا .. تخيل أبليس بيدي اوامر لجنود من الجن لتدمير اجزاء من عالم البشر او تدمير البشر نفسهم ودا اللي هو عاوزه من يوم عصيانه لربه انه يدمر بني ادم جميعا .. متنساش انه عدوكم الوحيد في الحياه دي كلها لان هو مش ناسي .
هز أكرم راسه بما يوحي بالفهم
اوسيديوس : دلوقتي يا بطل انت شوفت عالمنا فيه هجمات بتحصل بقي ف عالمكم هتفضل هنا يومين تتعلم شويه حاجات عشان سمعنا ان فيه مجموعه من الجن التابعين ل أبليس ابتدو شن هجمات علي عالم البشر .. احنا ف عالمكو مش بالقوة الكافيه يعني احنا هنكون اضعف منك لو انت عندك العلم الكافي بالسحر ..... احنا وصلنا خلاص دي هتكون أوضتك ودي الكتب الجديدة اللي فيها تعاليم جديدة ...

أخذ أكرم يقرا كثيرا في الكتب لانه يعلم ان لا رجعه الأن من ما فعله بنفسه وانه عليه ان يكمل الطريق ف ربما يكون فيه حياة جديدة له او ربما تنتهي حياته البائسه ...
يومين من القراءه باستمرار وتعلم تعاويذ كثيره وأخذ كم كبير جدا من المعلومات عن عالم الجن والمخلوقات الغريبة وكيفيه محاربتها.. قام أكرم بعمل طريق العوده للمنزل بنفسه وأخذ يبحث عن اي شئ قد يجده غريبا ليقوم بتجربة ما تعلمه عليه وينقذ من يتعرض لضرر هؤلاء الملعونين ...
سمع أكرم عن شخص قتل في الهرم بشكل غريب ... تحقيقات الشرطه تقول لا شهود عيان علي الحادث وان المقتول ليس له اعداء .. الطب الشرعي يقول ان المقتول سقط من مكان عالي جداا ربما هو من هؤلاء المجانين الذين يريدون تسلق الهرم الأكبر وربما هو سقط وهو يفعل ذلك ... لكن بالنسبه لأكرم وباستخدام بعض التعاويذ هذا الشخص ارغم علي الصعود او ربما سحب لاعلي ورمي من فوق ... ولكن ما حدث ان هذا الشخص قد رأي شيئاً ما كان يجب عليه ان يراه .. احد اتباع أبليس كان يبحث عن شئ في الهرم الأكبر وقد راه هذا الشخص بالصدفه بالمناسبه يدعي حسام شاب ٢٥ سنة من سكان المنطقه كان يشرب الخمر حتي سكر في هذه الليلة واخذ يتجول بجانب الهرم حتي رأي طقوس غريبه وعندما حاول الاقتراب لاحظه "هوديني" احد اتباع ابليس وهذا ما حكاه حيث استطاع ان يوقف نبضات قلبه ورفعه لقمة سطح الهرم وتركه ليسقط ... اجبر هوديني بأن يحكي ما حدث وهذا عندما نصب له أكرم فخا في مدخل الهرم الأكبر وحبسه في دائره استحواذ الشياطين والجن .. أخبره أيضاً ان أبليس يبحث عن شئ ثمين سيجعله يزداد قوه ثم استطاع هوديني الهرب .. ووجد أكرم ان عليه حماية الهرم الأكبر لانه وان كان بداخله شيئاً فأبليس لن يهدأ حتي يحصل عليه ... ذهب أكرم الي منزله وبدأ في قراءه كتاب "أدوات" ربما يحصل علي معلومة عن ما يبحث أبليس ..... يتبع

قراءات ممنوعه !!!حيث تعيش القصص. اكتشف الآن