Bab 3

1.5K 20 2
                                    

Selepas tiga hari menghadapi demam,

               Semua ahli geng Tenok berkumpul di dalam kelas 5 Ibnu Sina. Mereka mula membincangkan semula tentang kejadian di perpustakaan.'wei, Rafi. ko pegi panggil Aqeel jap'.'hmm, yelah',balas Rafi dalam nada kemalasan. Setelah 15 minit, Rafi kembali bersama Aqeel yang kelihatan takut. 'wei, aku tak percaya ah yang ko tak ikut kitorang malam tu. kitorang yang angkat ko bawak g sana aku tau ah. aku pantang orang menipu aku ni', kata Zharin. 'betul bang. saya tak tipu. saya berani bersumpah bang', balas Aqeel. 'ish! geramnya aku!', kata Rafi sambil mengepal penumbuknya. 'betul bang. saya sumpah saya tak ikut pon abang waktu tu', kata Aqeel dalam nada ketakutan. 'eh, ko halau budak ni sekarang sebelum aku buat dia mati kat sini', kata Tenok, kegarangan.

Di dalam kelas Aqeel,

               'wei, serius lah ko tak ikut diorang malam tu?', tanya Azri. 'serius lah. takkan aku nak menipu si "gangster sekolah" kot', kata Aqeel sambil menunjukkan jari telunjuk dan jari hantunya menandakan yang dia memerli geng Tenok. lalu datang Amir mendengar cerita Aqeel. 'wei, korang nak tahu sesuatu tak? 'tahu apa mir?' tanya Aqeel, kepelikan. 'takde ah.. aku dengar cerita yang geng Tenok tu tengah nak siasat kes ko haritu Qeel.. aku taktau ah.. aku dengar khabar angin je.. tak pasti ah...', kata Amir. 'Alaaa... ko janganlah percaya sangat cerita khabar angin tu.. khabar angin je kan.. takyah ah caya sangat..', kata Aqeel. 'dah wei, dah.. sekarang ni kita kena pastikan yang geng Tenok tu percaya yang ko takde waktu kejadian tu berlaku.. kalau kita tak dapat yakinkan diorang, tah selamat ke tak kita kat asrama ni..', Kata Azri dalam nada tegas.

Dalam masa yang sama.

               'aku tak rasa wei yang diorang tu nak tipu kita... takkan ah kan.. kita kan taiko sekolah ni.. takkan diorang berani nak tipu an?', kata Rafi. 'betul jugak eh, Tenok.. aku pon rasa yang diorang tu cakap jujur dengan kita.. kenapa ko tak caya lagi?', kata Zharin. 'takde ah.. kan korang sendiri yang heret dia waktu nak pergi perpustakaan tu.. takkan lah korang tak caya?', kata Tenok, mebidas kata-kata mereka. 'yelah.. memanglah kitorang heret dia pergi perpustakaan tu tapi ko sendiri cakap yang perpustakaan tu berpen'jaga'.. apa yang ko nak pelik lagi? kotlah hantu perpustakaan tu yang kacau kita.. manalah tau.. kan Rafi?', kata Zharin. Tenok menjadi semakin takut..


Adakah ini permulaan segalanya???


P/S  :  permohonan maaf dipinta daripada semua yang membaca cerita ini kerana kelambatan saya mem'publish'kan cerita ini.. mohon faham ya keadaan saya yag berusia 14 tahun ini...




Cerita Seram Asrama Where stories live. Discover now