Bab 8

713 20 5
                                    

50 tahun lepas,

               'Assalamualaikum Temah! Ko ada tak  di rumah ni? Ada sedikit makanan hendak ku sampaikan ini', ujar Makcik Siti, sedikit menjerit. 'Ya aku ada je ni... Tunggu kejap ya', balas Mak Temah sambil mencapai tudungnya. 'Ha mana makanan nya... Aku nak sambung masak ni... Karang anak aku balik tak makan pulak', ujar Mak Temah, kepenatan. 'Ni aku sampaikan je... Tadi ada orang datang rumah kau tapi kau tak dengar kot... Tu dia mintak aku pass kat engkau... Bila aku tanya siapa, dia tak jawab... Terus pergi saja', seloroh Makcik Siti. 'Hmm tah sapa sapa lah yang bagi aku ni... Anak aku pon satu... Tak balik balik lagi... Dah nak pukul 7 dah ni', ujar Mak Temah, kerisauan. 'Ala jap lagi dia balik lah tu... Ada lah dia pergi ke bandar dengan kawan kawannya tu', kata Makcik Siti, menyedapkan hati Mak Temah.

Tepat pukul 10 malam,
               'Assalamualaikum Temah!! Temah kau ada di rumah atau tidak?!'. 'Ya aku ada sebentar', kata Mak Temah sambil mencapai tudungnya kerana suara yang didengarinya suara lelaki. 'Orang tua mana lah yang kacau aku malam malam ni, terdetik dalam hati Mak Temah. 'Ha Temah... Kami jumpa mayat anak kamu dekat tepi sungai... Harap kamu bertabah ya', ujar Pak Jumaat selaku ketua kampung. 'Ya Allah... Anak aku!!',jerit Makcik Temah.

2 hari selepas kejadian,
                'Assalamualaikum... Ni Puan Temah binti Baharudin ke?' soal seorang lelaki melalui corong telefon. 'Ya saya', jawab Mak Temah teresak esak kerana sedih lagi akan berita anaknya itu. 'Siasatan kami mendapati anak makcik telah dirogol sebelum dibunuh dengan kejam dengan kesan tetakan sebanyak'. 'Sudahlah... Berita itu hanya membuatkan hidup aku bertambah sengsara. Teruskan saja dengan proses pengebumiannya. Aku tam sanggup lagi mendengarnya', kata Mak Temah kesedihan. 'Kami juga telah mengenal pasti suspek yang merogol dan membunuh mangsa', katanya. 'Engkau berilah hukuman yang setimpal atas apa yang dilakukannya. Aku harap dia tidak akan terlepas hukuman di akhirat juga', ujar Mak Temah, kesedihan.

P/S : Sorrylah min tak dapat publish lama dah sbb min sibuk sket dah PKP ni banyak keje rumah... Anyway #stayhome tau!!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 09, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cerita Seram Asrama Where stories live. Discover now