Pada pagi itu, usai membuat teh strawberi yang diajar oleh haimoni semalam aku duduk diruang tamu sambil menonton drama korea. Yang Legends Of The Blue Sea. Sim Chung dan Heo JeonJae tu. Waduh - waduh, sweet banget ! Akhirnya si HeoJeonjae tahu yang Simchung ni ikan duyung. Lepastu, si Heojeonjae try nak protect si Simchung ni.
"Haih Lisa, syok kamu nonton drama tu ye," tegur haraboji tiba-tiba. Aku tersenyum dan ketawa. Tiba-tiba Jungkook datang dan duduk di sebelah aku. Aku hanya menjeling dia.
"Oh ya, Kook kamu taknak bawa si Lisa ni pusing-pusing ke? Lagipun dekat Busan ni ada aquarium besar baru buka," kata haimoni tiba-tiba saja.
"Kook memang nak bawa Lisa pusing-pusing, tapi tengok dia macam tak ada mood. Kook biarkan aje," kata Jungkook sambil menjeling aku.
"Kamu bergaduh ke?" tanya haimoni dan haraboji serentak.
Aku dan Jungkook berpandangan.
"Eh, mana ada," kata aku dan Jungkook serentak.
"Kalau macam tu, sayang awak pergilah siap. Saya pun nak siap ni," Jungkook berkata kepada aku. Wait, dia panggil aku s- s- sayang ke ? Oh, melt!
Aku hanya mengganguk dan masuk ke bilik. Jungkook membuntuti aku.
"Apa masalah jeling-jeling," kata aku tak puas hati. Jungkook hanya memalau aku. Sad life bruh. Saiya sudah biyasha. Hm :'(
Aku memakai baju di atas. iPhone X aku dicapai lalu menunggu Jungkook siap. Jungkook pula memakai baju berwarna hitam. Haih si coconut ni tak habis - habis dengan black dia tu.
~~AQUARIUM BUSANN~~
Yeay yeay pergi aquarium! Hihi, tak sabarnya. Sebenarnya, aku minat ikan dan macam-macam benda dekat lautan. Tapi, aku tak pandai berenang. So aku memang suka pergi aquarium. Lagi-lagi aquarium yang besar. Tapi, aku tak boleh nak ceria sangat. Jungkook still marah dekat aku. Hm, nak buat macam mana ni ?
Sampai saja di aquarium. Eh, kenapa tak ada orang ? Janganlah cakap yang aquarium ni tutup. Nak kata cuti umum , tak. Khas pun, tak. Alah!
"Jom turun," ajak Jungkook. Aku hanya memerhati dia dengan bibir ku memuncung.
"Dah kenapa?" tanya Jungkook. Aku hanya menggeleng.
Sampai saja aku di aquarium, Jungkook membeli tiket dan aku masuk terus.
"Eii, cutenya ikan-ikan ni," ketawa aku sendirian. Aku hanya memerhati kuda laut yang sedang berenang bersama anaknya. Hihi.
Ting!
Jungkook melihat handphone nya.
"Tunggu kejap, aku nak pergi tandas," kata Jungkook. Aku hanga berkata 'okey' lalu meneruskan melihat hidupan laut. Ei, kiyowoyo!!
Lamanya Jungkook pergi tandas. Pergi tandas ke , buat tandas. Hm, baik aku pergi tengok. Manatahu something jadi.
Sampai je aku di tandas, aku terlihat Jungkook sedang bercium dengan seorang perempuan. Dengan senyap aku menangkap gambar. Kenapa hati aku rasa sakit hah? Sakit semacam! Dia kata nak pergi tandas, tapi boleh pula bercium dengan perempuan lain. Dengan perempuan yang aku tak kenal pula tu. Ya Tuhan!!! Sakitnya hati.
Aku berlari keluar daripada tempat aquarium tu.
Eih, sakitnya hati. Eih, perasaan apa ni? Kenapa sebelum ni aku tak pernah rasa sampai macam ni sekali ? Ya Tuhan! Sakitnya hati.
Aku berlari dengan laju sehingga ke satu tempat yang aku tahu. Adalah sikit jalan dekat Busan ni aku tahu. Tak nak aku menghadapa muka si penipu tu depan aku. Geram!
Aku duduk di Tasik Mini Sunghwa. Kerusi batu yang berada di tepi aku duduk. Dengan tiba-tiba air mata aku mengalir. Rasa sakit di hati masih tidak hilang. Gambar Jungkook dan perempuan lain itu bercumbu aku lihat. Rasa macam nak campak telefon ni pun ada.
KRUNGG!!! KRUNGG!!!
"Arghh!!!" aku menjerit. Petir yang kuat menyambar. Aku memang fobia dengan petir.
___________________________"Eh, mana si Lisa ni ?" Jungkook mencari Lisa di tempat tadi. Haish si Lisa ni, Jungkook hanya pergi sementara tetapi dia sudah hilang. Sebentar saja ke? Sampai sempat bercumbu. Jungkook sudah mula risau tentang Lisa. Cadangnya mahu mengejutkan Lisa tentang dinner malam ni. Tetapi, boleh hilang pula si pendek ni.
Jungkook menanyakan Lisa kepada security guard di situ.
"Nampak! Dia pergi arah Tasik Sunghwa kot. Baik encik cari dia cepat. Dah nak hujan ni. Guruh semua ada. Saya yang gemuk ni pun seram," kata security guard itu membuat lawak.
Jungkook membawa keretanya terus ke Tasik Sunghwa.
___________/\_______/\__________Lisa nak eomma! Eomma! Lisa takut guruh. Lisa sejuk! Eomma! Aku hanya berteduh di gelungsur kecil. Taman yang tadinya penuh dengan orang kini kosong. Hanya beberapa pekerja sedang mengemas kedai mereka dan sedia untuk pulang. Aku? Aku tiada rumah di sini. Hanya menumpang rumah haimoni dan haraboji Jungkook.
"Eomma? Lisa nak eomma..." kataku dengan suara yang serak. Semua badan aku menggigil kesejukan. iPhone X yang terkena air hujan aku biarkan. Aku rasa macam dah nak mati.
KETANGG!!! TANG!!!!
Bunyi guruh yang kuat menyambar sekali lagi. Aku menjerit dengan kuat. Sungguh aku takut mendengar bunyi petir. Aku nak balik rumah eomma. Aku nak balik rumah unnie-unnie aku. Aku menelefon Jisoo unnie.
[Unnie ya~] aku memanggil dengan suara serak dan menggigil.
[Yah! Neo waeyo?] tanya Jisoo unnie risau.
[Kenapa suara kau menggigil ngan serak ni?! Lebatnya bunyi hujan. Bukan kau dalam rumah ke?] tanya Jisoo unnie.
_____^^______^^______^^_______^^
"Unnie waeyo?" tanya Rose.
"Lisa.."
"Wae?" tanya Jennie.
"Search location Lisa... Now!!" kata Jisoo.
"Lisa dekat Tasik Mini Sunghwa," kata Rose.
Jisoo memutuskan panggilannya dengan Lisa lalu menelefon krew YG yang berada di sana.
"Okey, kami gerak sekarang!" kata salah seorang dari krew YG melalui telefon.
_____><_____><_____><______><___
Dengan lajunya Jungkook membawa kereta ke Tasik Mini Sunghwa. Merata tempat dia mencari Lisa. Tetapi tidak ketemu. Haih, Lisa kau dekat mana sekarang ? monolog hati Jungkook.
Semua tempat di Busan Jungkook sudah cari. Akhirnya dia berputus ada dan pulang ke rumah. Lalu memberitahu Haimoni dan haraboji perkara sebenar.
_______++________++_______++_______
"Aigoo kesian uri Lisa," kata Rose sambil mengelapkan aku menggunakan kain yang basah. Sudah 1 hari aku terbaring di katil.
"Apalah yang si Jungkook tu buat dekat kau. Sampai kau lari rumah?" tanya Jisoo. Aku menunjukkan gambar yang ditangkap secara curi di aquarium semalam. Air mata mula bercucuran. Rose hanya memandang aku kesian.
"Tak guna punya jantan!" marah Jennie.
Jisoo mencapai telefon dan menelefon Jungkook menggunakan iPhone X aku.
[Hello?] jawab seseorang di talian.
[Lisaaa mana kau pergi aku rindu,] kata Jungkook sambil tersedu.
[Lisa?]
[Apa kau buat dekat dongsaeng kitorang sampai dia jadi macam ni. Aku takkan benarkan kau contact dengan Lisa lagi. Jangan tanya kenapa. Fikir sendiri. Bye!]
Gagang telefon diletak oleh Jisoo unnie. Aku rasa mesti Jisoo unnie tengah frustkan. Fikirkan pasal yuran adiknya yang sedang menghadapi Tumor otak tahap 4.
🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃