12

14.9K 854 88
                                    

"Asal tak ikut?"

Aurelia hanya diam bila suara Haysha menyapa telinganya. "Perlu ke ikut? The wedding is still going on with me or without me. So, there's no difference."

Haysha mengeluh. "At least, bila you dah kat sini, probability for him to change his mind will become higher. Or perhaps, Harleen X Zafriel wedding boleh tukar jadi Aurelia X Zafriel wedding."

Aurelia terlepas tawa palsu. "What kind of nonsense you buat ni Haysha?"

"I tak nonsense lah. I cuma cakap benda betul. Kakak I pun bukannya hadap sangat kahwin dengan Zaf. Dia cuma tunaikan apa yang GrandDy dan GrandMy minta. You know.."

"I don't know and I don't care."

"Whatever. Kakak I pernah jumpa GrandDy and GrandMy untuk batalkan perkahwinan tu. Tapi last last, dia yang kena sound. You rasa?"

Aurelia mengerutkan dahi. "Why would she do that?"

"I don't know. But I know she's being truthful."

Perbualannya dengan Haysha semalam terngiang-ngiang. Sejam dia mendengar Haysha membebel kerana dia tidak mengikut keluarganya ke Scotland untuk meraikan hari bahagia Zafriel dan Harleen. Dah tahu untuknya itu, kau rasa, dia nak datang? Dari dia sakit hati tengok malaun dua orang tu bersatu, baik dia duduk diam-diam je kat Malaysia ni.

"Sayang."

Terbang semua ingatannya terhadap Zafriel bila Mikael menyapanya. Haih, ni lagi sorang malaun. Tak habis-habis cari dia.

"You buat apa kat sini? Takde kerja?"

Mikael sengih. "Ada."

"Tapi?"

"It's a lunch time. Jom teman I lunch."

Aurelia mengeluh. "Mika, I ada kerja nak buat. Next time, okay?"

"I ajak you lunch bukan kat tempat biasa-biasa tau. Tak nak?"

"5-star hotel? Tak payah. Family I ada banyak." tukas Aurelia sebelum menyambung kembali kerjanya.

"No. Not even 5-star hotel, not even 10-star hotel. Tak rated. Tapi, I promised you, you are going to love it." kata Mikael yakin.

Aurelia angkat kepala. "Mana?"

"Kalau you nak tau mana, then you need to follow me."

Aurelia mengeluh. "Fine. Just a lunch."

"Yes. Just a lunch."

Aurelia menjeling Mikael tajam sebelum menutup MacBook nya.

•••••||•••••

Zafriel melangkah ke arah Zarif dan Nura yang duduk di meja VIP selepas sahaja melayan tetamu yang hadir pada malam itu.

"Congrats, Zaf."

Zarif pantas mengucapkan itu bila jejaka itu sudah melabuhkan punggung menyertai mereka di meja itu.

"Thanks."

"Isteri mana?" soal Nura. Zafriel meliarkan pandangannya mencari Harleen. Bila matanya terpandang akan Harleen yang berada tidak jauh dari situ, Zafriel terus melambainya untuk ke situ.

Harleen meminta diri daripada kelompok rakan-rakannya sebelum melangkah ke arah suaminya itu.

"Leen, this is my family. Foster family."

Harleen memandang mereka. Senyuman terukir di bibirnya. Dia pantas tunduk menyalami Nura. Nura senyum.

"I know you guys. Zaf selalu cakap pasal his foster family." kata Harleen sopan. "Thanks for taking care of him for our family." sambung Harleen.

Zarif dan Nura senyum. "It's our pleasure."

Harleen meliarkan pandangannya. "Aurelia is not coming?" soalnya bila menyedari ketiadaan gadis cantik itu.

"She can't make it. But , she congratulated both of you on your wedding." tutur Nura. Harleen dan Zafriel senyum. Bukan senyum bahagia, tapi senyum hambar.

Zafriel memandang Nawal dan Naura yang hanya diam. "Twin? Okay ke?" soalnya. Nawal dan Naura memandangnya dengan tajam.

"You owe us an explaination."

Zafriel mengeluh. Nawal dan Naura ni sama dengan Haysha. Masih tidak boleh menerima kenyataan yang dirinya sudah menjadi milik Harleen.

Kenapalah susah sangat mereka ingin menerima bahawa dia dan Aurelia tiada jodoh? Yes, it's true they share the same feelings. Tapi, mencintai tak semestinya memiliki. Kan?

Hatinya mungkin jatuh cinta pada orang lain. Tapi in the end, siapa yang jadi isterinya? Harleen. Siapa yang jadi Mrs. Fiyan? Harleen.

Gosh!

•••••||•••••

Zafriel melangkah masuk ke dalam biliknya yang akan dikongsi dengan Harleen. Dia memandang Harleen yang duduk di birai katil.

"Leen? Are you okay?"

Harleen yang termenung tersentak. Dia memandang Zafriel dan angguk. "Okay. Why?"

Zafriel menggeleng. Zafriel beredar ke walk-in closet sambil menanggalkan coat di badannya. Bowtie dileraikan daripada terus mengikat batang lehernya.

"Zaf."

Zafriel memandang Harleen yang berdiri tidak jauh daripadanya. "What?"

"Can we have a talk?"

Zafriel berkerut. "About what?"

"About us."

Zafriel menjongketkan keningnya. "What is it?" soal Zafriel sambil bersandar pada dinding.

"I tahu you tak cintakan I. And I pun takdelah kemaruk sangat nak kat you. Tapi, our grandparents really want us to be together."

"Just straight to the point." Pintas Zafriel. Malas hendak mendengar semua itu.

"Okay. Bilik ni bersambung dengan another room. So.. I rasa, sebab kita takde perasaan kat satu sama lain, kita tidur asing-asing sebelum kita keluar dari sini. I tidur kat sebelah." cadang Harleen. Betul ke kau takde perasaan kat Zafriel?

Zafriel diam.

"I tak nak you rasa serba salah and I tak nak you paksa diri untuk terima I. Sebab tu, I rasa this is the best for now." kata Harleen perlahan. "I bukan tak nak work on our marriage, but it will be hard dengan keadaan kita sekarang ni. I tahu you sayang orang lain. I tahu dalam hati you tu dah ada orang lain. A girl that is way better than me."

"I'm sorry Harleen."

Harleen senyum hambar. "It doesn't matter. Soal hati dan perasaan, tiada siapa yang boleh paksa. I mungkin wife you, tapi hati you bukan untuk I. I tak nak kita tinggal sebilik but your heart is not mine. You get what I means right?"

Zafriel angguk. Dia melangkah ke arah Harleen. Tangan gadis itu diraih dan dibawa ke bibir. Bibirnya mengucup tangan gadis itu. "Thanks for your understanding. I really appreciate it."

"Not a big problem."

"Trust me Harleen. I will try to love you as my wife. I harap you sanggup tunggu I sampai masa tu nanti."

Harleen senyum dan angguk. "I will wait for you."

Zafriel memeluk gadis itu dengan erat. Ya Allah, kau bantulah aku untuk lupakan Aurelia. Kau bukakanlah hati aku untuk aku menerima isteriku dalam hidupku.

Harleen membalas pelukan Zafriel. I harap you tak hampakan I, Zaf. I akan tunggu you.

•••••||•••••





























































Zaf dan Harleen dah kahwin 😢 Aurelia macam mana? 😢 Stay tuned 😢

Indah tak Raya korang bila baca ni? 😂

Hate To Love ✔Where stories live. Discover now