البرت الثاني

159 4 2
                                    

بعد مرور شهراًِ

كان هناك فتاة في غرفتها تمسك بمذكره صغيره تكتب فيها ملاحظتها وقصه وحياتها حيث كانت تكتب
أصبحت حياتي جميلة الان فالأن لدي عائلة جميلة طيبون للغايه ويحبوني كثيراً كأنني ابنتهم حقاً.
ثم توقفت عن الكتابه لحظه وقالت بحيره.
ياترى لو كنتوا عايشين كنتوا هتعملو معايا كده اكيد كنتوا هتعملو اكتر من كده يارتكوا كنتوا معايا كان زماني دلوقتي في حضنكوا واحشتوني ❤️ 😔وفرت منها غاصباً عنها دمعه😢 لم تتمكن من ايقافها ثم مسحتها سريعاً وأخذت تتذكر حياتها لما كانت صغيره وتلك الحادثة المشؤمه.

فلاش باك

في إحدى الأماكن الراقيه في إحدى الفيلال
كان هناك فيلا مهران

كان هناك فتاة في غرفتها في سن الخامسه من عمرها  كانت تنظر من شرفه غرفتها يبدو وكائنها تنتظر احد حتى لامحت سياره تركن ونزل منها شخص
الفتاه الصغيره بمرح :اجي بابي وذهبت سريعاً فتحت ذلك الباب وركضت بخطوتها الصغيره وهي تنزل من على الدرج بابي بابي.
الاب بمرح :اهلا اهلا ياجميلة الجميلات ياحبيبة قلب بابي وحملها واحتظنها واخذ يدور بها.
جميلة بمرح :بس بقا تفايه يابابي تدة هتوقع جميله (بس بقا كفايه يابابي كده هتوقع جميلة أصلها لدغه ياجماعة في حرف الكاف 😹😹)
الاب بحنان :لا مش ممكن أوقع حبيبه قلبي أبداً.
جميله بحنان :قبلته على جبينه انا بحبك اوي اوي يابابي.
الاب بحنان :وانا كمان ي قلب بابي فين مامي ياقلبي.
جميلة بحنان :هي قالتلي انها هتروح مشوار ومش هتتاخر ورفعت كتفيها بطفوليه..
الاب :اممم ماشي ياقلبي روحي انتي مع الداده صفيه حبيبة قلبك.
جميله :ماشي يابابي.
الدادة صفيه :يلا ياجميلة الجميلات نروح نفطر بقا.
جميله وهي تحرك راسها بموافقه بطفوليه:حاضر ياداده صفيه.

حل المساء وكان الكل مجتمعين غرفه الطعام يأكلون حتى بدء في التحدث جد جميله.
جد جميله وهو موجه كلامه لأحمد والد جميله :عملت ايه في الصفقه ياأحمد.
احمد :كل حاجه تمام ووافقوا على كل الشروط وكمان اسبوع هيشرفوا مصر ونفتتح بالشراكة.
الجد كمال بأهتمام وفرحة وتفاخر :طول عمري كنت عارف انك هتكون قد المسؤليه ياأحمد عشان كده انا اخترتك تكون ماسك ا إدارة الشركة من بعدي.

هناك من كان قاعد يتوعد بأنه لم يسكت ابدا على تلك المهزله وكان ينظر له بغيرة وحقد
محمود بخبث :بس يابابا ازاي احمد مش هيقدر يمسك الشركة وهو علطول بيسافر وكمان هو لازم يقعد مع عيلته وَمتنساش جميله وهي في السن داا محتاجه ابوها يكون جمبها .
احمد بتفاجئ :ايوا يابابا محمود اخويا معاه حق وانا علطول بسافر وبنتي محتاجني.
الجد كمال :يبقا تبطل سفر ياأحمد وانا قولت اللي عندي انت اللي هتمسك الشركه وانا طول عمري بثق فيك وعارف انك قد المسؤليه وانا بقا محتاج اقعد وارتاح وهرتاح اكتر والشركه في امانتك ياابني وبعدين انت هتكون جانب جميله عادي.
محمود بغيط ويكتم شرارته بداخله :ماشي يابابا فضلت ابنك عني ونسيت اني انا كمان ابنك والله منا ساكت وهتشوفوا محمود هيعمل ايه 😈.
جميله بمرح :جدو حبيبي مش هتجيب اللي جمليه قالتلك عليه وفين الوعد بقا.
الجد كمال بمرح :لا طبعاً هو انا اقدر وانسى طلب جميلة الجميلات يلا اديني بوسه يلا.
جميله وهي تقترب منه لكي تقبله على وجهه.
الجد كمال بمرح وحنينه :ها ياستي اتفضلي الشوكلاته..
جميله بمرح :مرسي اوي ياجدو واحتظنتوا.
الجد : وتبادل العناق على ايه ياروح جدو.
ام جميله ياسمين :ربنا يخليك لينا يارب ويخليك ليها ❤️
الجد :امين يارب.
محمود في نفسه:والله وعد مني مهاخلي فرحتكم دي تكمل وانا ياانت ياأحمد😈.
ام جميله :يلا ياجميله الجميلات عشان تنامي وتكبري.
جميله بطفوله :تؤ انا مش عايزه اكبر عاوزه ابقا مع جدو شويه.
الجد :هههههه يعني يرضيكي ياجميله نبقا احنا طوال وانتي كده صغيره.
جميلة :بس ياجدو انا عاوزه ابقا معاك شويه.
الجد :ياجميله ياحبيبتي هو انا هرب انا هكون موجود بكره والعبي وقضي وقتك براحتك ياستي اي رايك.
جميلة :ماشي ياجدو
وذهبت لغرفتها مع امها.
جميله :مامي احكليي قصه.
الام :بس كده انتي تؤمري ياجميله الجميلات وقصت لها امها قصه إلى أن نامت هذا كما تعتقد وقبلتها امها وأخذت تغطيها جيدا وذهبت وقفلت الباب برفق.
جميله وهي تفتح عيونها الزرقاوتين :بحبك اوي يامامي وثم استسلمت لسلطان النوم.
ثاني يوم وتحديداً اليوم المشؤم
صحيوا الجميع َفطروا وكانت جميله تلعب مع جدها الي ان سافر الجد لأعماله بالخارج وفضلت جميله مع أباها وامها الي ان جاءهم اتصال.
محمود :الحقني ياأحمد بابا حصله ازمه في صدره واحنا دلوقتي في المستشفى .
احمد بصدمه :ايه انت بتقول ايه هو انتوا فين دلوقتي ومستشفى ايه وانتوا في مصر.
محمود :ايوا في مصر ملحقناش نسافر احنا في مستشفى & & & &.
احمد قفل مع محمود يلا بسرعه ياسمين بابا في المستشفى يلا
ياسمين :طب وجميله والكل هنا واخدين اجازه.
احمد :هاتي البنت يلا بسرعه.
واخذوا جميله وركبوا معاً
كان أحمد يسوق بسرعه وكانت جميله مرعوبه وتبكي بابي هدي شويه جميله خايفه
احمد: متخفيش ياقلب بابي
ياسمين :متخفيش ياروحي هدى السرعه شويا ياأحمد البنت خايفه.
احمد :هعمل ايه ياسمين بابا حالته خاطره محمود قال انه ممكن قلبه يوقف وبكي.
ياسمين اهدى عشان خاطري وإنشاء الله هيكون كويس واتجه نظرها نحو ذلك الشاحنه التي كانت أمامهم ااااحمد هدى السرعه ياااحمد.
احمد بصدمه نظر لتلك الشاحنه وكان يحاول السيطره بكل قوته ولكن المصيبه ان المكابح لا تعمل احمد بتوتر وخوف :يادي النصيبه
ياسمين بخوف : في ايه

صغيره على الألم 💔حيث تعيش القصص. اكتشف الآن