البرت الثالث

159 3 11
                                    

اسفه بجد على التأخير♥️اصلي كنت مشغوله أوي الفترى اللي فاتت يلى مش مهم.
المهم خلينا في الفصل الجديد اتمنى يعجبكم وقرأه ممتعه ♥️

*******************************
استيقظت جميلتنا في الصباح الباكر فالديها اليوم اختبار ذهبت لتؤدي روتينها المعتاد ذهبت إلى الحمام وطلعت وهي مرتديه ثيبها فكانت مستعجله جداً ارتدت حجابها وأخذت شنطتها وفتحت الباب لكي تخرج فقالت بإبتسامتها الخلابه الذي تذوب كل من ينظر إليها خاصتاً عندما تظهر غمزتيها اليمني:صباح الخير.
الحاجه سميره :صباح الخير ياجميله. الجميلات تعالي عشان تفطري يلا.
جميله :معلش ياماما انا متأخره اوي ولازم امشي بسرعه ادعيلي الا صحيح مريم فين صحيت ملقتهاش.
الحاجه سميره: ياحبيبتي لازم تاكلي طب خدي اللقمه دي مني عشان تسند طولك مريم ياحبيبتي طلعت بدري عشان الشغل المدير عاوز الملف ومستعجل عليه.
جميله :اها ماشي لا مش عايزه اكل دلوقتي ياماما هبقا اكل بعدين لما اخلص امتحان ادعيلي ياماما.
الحاجه سميره :ياحبيبتي بدعيلك والله وربنا معاكي ويوفقك يارب.
جميله :يارب ياماما.
الحاج عمر :يلا ياجميله عشان اوصلك بطريقي.
جميله :ماشي يابابا.
الحاجه سميره :ابقى اتصلي بيا طمنيني اول ماتخلصي امتحان.
جميله :ماشي ياعسل.
الحاجه سميره وهي تضحك على خفه دم جميله :ربنا يوفقك يابنتي.
----------------------------------------
في الجهه الأخرى تحديداً في قصر جاسر.

استيقظ في صباح الباكر على صوت المنبه وخبط عليه بيده وهي يلعن ويشتم بجميع الشتائم على هذا الاختراع وذهب كالعاده الي الحمام لكي يأخذ شاور وبعدها بقليل من الوقت طلع وهو يلف حول خصره بمنشفه والمنشفه الأخرى ممسك به بيده ليجفف شعره وفتح دولابه وأخرج منه الزي الرسمي فإنه اختار بذله بالون الأسود مع قميص أيضاً بالون الأسود الفحمي وجزمه سوداء أيضاً (كائن كئيب 😂😂نرجع تاني بقا) ارتدى ثيابه واخذ يمشط شعره ورفعه مما أدى إلى إعطائه مظهر لائق وأظهر وسامته والبس ساعته الذي يظهر عليها الفخامه ورش من عطره الذي يجعل جميع من حوله يذبوا من رائحه عطره ويجعل جميع  النساء يجرون ورائه وبعدها اتجه ناحيه الباب وفتحه وبعدها نزل من الدرج بكل شموخ وبرود وقال:صباح الخير.
سعاد بأبتسامه :صباح الخير ياحبيبي.
جاسر وظهر على ملامحه السخريه :متمسليش دور الام الحنونه.
سعاد واختفت ضحكتها تدريجياً وبدى على مظهرها الانكسار.
جاسر لم يعطيها اي اهتمام وذهب بكل برود وتركها مكسوره وذهب الي الخارج وركب سيارته الرياضيه السوداء الفخمه الخاصه برجال الأعمال وقادها وذهب (الكائن داا مش معقول عشقه للون الأسود 😂)
الام سعاد بدمعه ساخنه نزلت على وجنتيها :ربنا يحنن قلبك ياابني 😢.
-----------------------------------------
في الجهه الأخرى أمام المدرسه
الحاج عمر بحنان :متخفيش ياجميله انشاء الله هيكون الامتحان حلو وهتطلعي مبسوطه وتعبك مش هيروح على الفاضي لأنك يابنتي اجتهدتي وربنا مش بيضيع مجهود حد أبداً وانا عندي ثقه فيكي.
جميله بإبتسامه :انشاء الله يابابا شكراً على ثقتك فيا وانا اوعدك مش هخيب ظنك فيا أبداً واحتظنته وبادلها الحاج عمر حظن مليئ بالحنان والأمان حظن اب لأبنته.
الحاج عمر :يلا ياجميله عشان متتأخريش واتصلي طمنيني بعد ماتخلصي.
جميله :ماشي يابابا وذهب الحاج عمر ودخلت جميله الي المدرسه.
-----------------------------------------
في الجهه الأخرى أوقف سيارته بعشوائيه أمام الشركه ليترجل من سيارته بطوله الفارع وأعطى الحارس المفاتيح لكي يأخذ السيارة للكراج ودخل بهيبته المعتاده وكل من في الشركة ينظرون اليه من رجال ونساء من نظرات خوف او الإعجاب من قبل الفتيات ودخل إلى مكتبه ولحقته سكرتيرته الذي ترتدي ثياباً تكشف اكثر مما تخفي.
السكرتيرة :سيدي جدول أعمالك اليوم (قالتها بدلع وغنج).
جاسر بخشونه :ماشي.
السكرتيرة :حضرتك عندك اجتماع مع شركة....
جاسر :ماشي يمكنك الخروج وهاتيلي فنجان قهوة.
السكرتيرة (سوزي) :حاضر يافندم وبعدها خرجت وبعدها بقليل دخل لؤي صديق جاسر من غير مايدق الباب وقال :كيف حال صديقي الشيطان الوسيم اليوم قالها وهو يقهقه لأنه كان يتميز بحس فكاهي عكس جاسر ومزاجه الحاد دائماً ليردف جاسر وقال :اهلك معلمكش قبل كده انك لما تيجي تدخل في حته تدق على الباب الأول.
لؤي بمرح وهو يتوجه ناحيه الكرسي الذي أمام جاسر :علموني بس مفيش داعي اني أدق الباب لما اجي ادخل لصحبي ولا انت بتخبي عننا حاجه مثلا وغمزله.
جاسر بضيق :عمرك مهتبطل ابدا هطلك داا اطمن ياخويا مفيش حاجه من اللي في بالك دي ومستحيل ابدا افكر في الأمور التافهة دي خصوصاً لما يتعلق بأمور النساء.
لؤي بنبره مرحه :هنشوف بعدين وغمزله.
جاسر وهو يخرج تنهيده تدل على أنه نفاذ صبره
ثم دق باب مكتبه لتدخل سكرتيرته سوزي وتمشي وتتدل بمياعه وقالت بنبره دلع :القهوه اللي انت طلبتها يافندم تؤمر بحاجه تانيه.
جاسر بتهكم :ماشي اتفضلي انتي على شغلك.
لؤي وهو يتطلع إليها من فوقها الي اسفلها وراقبها الي ان خرجت :اوووف دي موزه اوي معقوله عندك سكرتيرة زي دي ياجاسر ومأهملها انتي مش شايف الحلاوه دي وهي بتبصلك ازاي .
جاسر بغضب ونفاذ صبر :ماتلم نفسك بقا وبعدين زيها زي غيرها انا مببصش للمسخرة والمياعه دي ومش فاضلها ومتنساش انك في  الشركه يعني تبطل مسخرتك دي وابقى اعمل اللي عايز تعمله بعد شغلك يااستاذ ويلي قدامي ورانا اجتماع مهم مع شركه...... ولا نسيت قوم يلا وقام جاسر واخذ الملفات الذي كانت على مكتبه وتوجه هو ولؤي لخارج المكتب متوجه إلى اجتماعه.
_____________________________
في مدرسه الثانويه خرجت جميله من اختبارها وهي مبسوطه ومرتاحه انها خلاص خلصت وكان اختبارها جيد فتصلت على الحاجه سميره
جميله بفرحه :الو ياماما انا خلصت والامتحان كان حلو انا مش مصدقه نفسي اني خلاص خلصت.
الحاجه سميره بزغروطه :الف حمد وشكر ليك يارب مش قولتلك انك هتعرفي تحلي وبعدين ربنا كان معاكي وانتي اجتهدتي ياقلبي يلا تعالي البيت عشان تاكلي.
جميله بفرح :لا ياماما انا هاروح عند مريم شغلها ونروح سوا هي زملها قربت تخلص شغلها.
الحاجه سميره :ماشي ياحبيبتي وخدي بالك من نفسك.
جميله :ماشي ياماما سلام وقفلت الهاتف وأخذت تتمشى مع اصدقائها بالمدرسه ثم ودعتهم وذهبت الي مريم الي موقع عملها فتحت جميله عينيها بذهول وهي تتأمل هذا المبنى الفارع والضخم لم تتوقع بأن يكون هكذا ثم استدركت نفسها من ذهولها وتقدمت لتدخل وكادت ان تدخل حتى اوقهفا الحارس
الحارس :انتي ياانسه داخله فين ولي مين.
جميله :داخله الشركه عند اختي بتشتغل هنا.
الحارس :مينفعش تتدخلي اللي بيدخل هنا بس الموظفين بالشركه الوحيدين هما اللي يقدروا يدخلوا.
جميله بغضب حاولت مدايرته :ماشي.
ووقفت جميله خارج الشركه تمسك بهاتفها واتكت على زر بالهاتف دليل على اتصالها بمريم.
مريم وهي بمكتبها وهي منهمكه بعملها ولم تأخذ بالها من هاتفها الذي يرن ثم تأتي إليها سكرتيرة جاسر.
سوزي بمياعه تكلمت بتكبر :خلصتي الملف لجاسر بيه ولا لسه.
مريم بغضب مكتوم :فاضل اخر ورقه برجعها وخوديها.
سوزي بتكبر وتكلمت بوقاحه :انتي غبيه أنتي من ساعتها بتعملي ايه كل داا على حتت ملف اد كف ايدك وعدلت شعرها الي الوراء بغرور فاشله مش فالحه في حاجه اصلا انتي مش عارفه وظفوكي هنا على ايه داا ولا منظر عدل ولا حتى عقل ولبس مش عارفه جيباه منين.

صغيره على الألم 💔حيث تعيش القصص. اكتشف الآن