Pintu kafe ditolak dengan sebelah tangan sementara tangan yang sebelah lagi laju menaip mesej di dalam telefon pintarnya.
Mesej yang sudah siap ditaip dibaca sekilas sebelum dihantar kepada mamanya.
-Iman balik lambat sikit. Iman nak siapkan manuskrip Iman. Mama tak payah tunggu Iman. Iman ada kunci rumah.-
"Excuse me, miss! Kalau ye pun nak taip mesej, you boleh duduk kot." Teguran seorang gadis di belakangnya buat dia tersentak.
"Maaf!" Iman menunduk sikit sambil mengangkat tangan kanannya. Gesture minta maaf sebelum dia duduk di meja yang kosong tak berorang. Gadis yang menegurnya tadi sudah duduk di meja lain.
Iman mengeluarkan komputer riba berjenama Lenovo dari beg galasnya dan diletakkan di atas meja. Telefon Samsung Galaxy Note III diletakkan di atas meja, bersebelahan komputer ribanya.
"May I take your order, miss?" Sebuah buku menu diletakkan di hadapan Iman, membuatkan dia terkejut sikit.
Dalam kalut-kalut Iman yang sedang mengeluarkan charger komputer ribanya, sempat dia melayangkan senyuman kepada si lelaki yang tersenyum manis, "Iced Americano... ada?"
Si pelayan menganggukkan kepalanya, "Anything else, miss?"
"Itu aje buat masa sekarang. Kalau saya nak apa-apa, saya panggil awak ya."
Si pelayan mengukir senyum sebelum mengangguk lagi. Buku menu ditarik dengan sebelah tangan sebelum dia berlalu meninggalkan Iman yang sudah kembali 'sibuk' dengan charger komputer ribanya.
Usai menyambungkan charger dengan lubang pengecas pada komputer ribanya, dia menekan butang ON. Sebaik saja skrin komputer ribanya terpasang, Iman mengukir senyum, "Bismillahirahmanirahim..."
"Masuk ni dah tiga gelas Iced Americano dia pesan. Otak dia tak weng ke minum kafein banyak-banyak ni?" Si lelaki yang berkaca-mata bersuara.
Si lelaki yang mengikat tocang satu tarik sengih, "Kalau dia weng, kaulah kena angkut dia pergi Klinik Hidayah dekat sebelah tu."
"Banyaklah kau!" Si lelaki berkaca mata membaling kain lap meja yang ada ditangannya pada lelaki yang bertocang satu itu.
"Jet, Iced Americano ready!" Lelaki yang berdiri di belakang kaunter bersuara sambil menghulurkan dulang hitam yang berisi segelas Iced Americano kepada si lelaki berkaca mata.
Jet tanpa banyak bicara segera mengambil dulang tersebut sebelum dia berjalan mendekati meja yang diduduki Iman.
"Miss, your Iced Americano."
Iman yang tekun menulis memandang Jet sekilas sebelum dia mengangguk, "Thank you."
Jet garu kepala, "Er... miss..."
"Ya?" Iman panggung kepala dari skrin laptop. Jari jemarinya yang tadinya lincah menekan papan kekunci berhenti sendiri.
"Boleh saya tanya sesuatu?"
"Ya?"
"Cik tak rasa nak order air lain ke? Dari tadi asyik Iced Americano je. Too much caffein is not good for the body, miss."
Iman ukir senyum. Tag nama si lelaki dipandang sekilas, "Jet?"
Jet mengangguk, "Yes?"
"I kinda need coffee when I'm writing. So, yeah! But still, thanks for your concern."
Jet ketawa lalu mengangguk, "Maaf ya, saya menyibuk dengan hal cik."
Iman menggeleng dengan senyuman, "It's okay! By the way, can I get a glass of plain water please?"
"Sure, miss!" Jet menunduk sikit sebelum berlalu meninggalkan Iman.
Jet meletakkan dulang hitam di atas kaunter sebelum matanya dihala ke arah si barista yang sedang tekun membuat latte art di atas kopi latte panas yang dipesan oleh pelanggan.
"Nak apa Jet?" Si lelaki di belakang kaunter bertanya pada Jet.
"Cik adik manis tu nak air kosong."
Si barista jungkit kening. Teko stainless steel yang berisi susu diletakkan di atas meja sebaik saja lukisan di atas kopi latte itu sudah menampakkan rupa seperti not muzik. Kopi yang sudah siap itu diletakkan di atas dulang. Segelas air Pepsi turut diletakkan di sebelah cawan kopi itu, "Mike mana?"
Jet mengerutkan dahi. Eh, tadi ada budak tu! "Entah. Apek panggil dia pergi belakang kot," jawab Jet kemudiannya sebelum dulang hitam itu diambil
Si barista pula laju menyediakan segelas air sejuk untuk si gadis yang sedari tadi jadi perbualan dua orang rakannya.
"You cari I ke sayang?" Si lelaki bertocang satu yang baru keluar dari dapur bertanya.
"Mestilah, baby!" Si barista buat muka gatal sebelum gelas berisi air sejuk itu diletakkan di atas dulang.
"Air Cik Americano ke? Meh aku hantar."
Si barista pantas menggeleng, "Naa... biar aku yang hantar. Kau tolong buat Caramel Macchiato satu, untuk couple sana tu."
"Ai... aku pulak kena?"
Si barista ukir senyum segaris, "Aku nak rehat. Penat gilos."
"Eleh, padahal nak try kawan tu!" Lelaki yang bertocang satu itu senyum sinis, "Caramel Macchiato aje?"
"Mana, aku insan yang baik tahu!" Si barista angguk sikit sambil tersengih jahat.
Miss, your plain water."
Iman mengangguk tanpa mengangkat muka sebaliknya dia semakin tekun menekan papan kekunci, mencipta aksara.
Si barista tersenyum memandang si gadis sebelum dia duduk di kerusi yang berdepan dengan si gadis. Dengan berbaju t-shirt hitam gedabak, dipadankan dengan kemeja kotak-kotak yang tak dibutangkan, tudung bawal hitam yang cuma diselempangkan di atas bahu... si gadis nampak sangat simple.
Iman yang menyedari ada seseorang sedang memerhatikannya dari depan panggung kepala. Wajahnya berkerut sedikit memandang lelaki yang sedang memandangnya, "Yes, anything?"
Si barista menggeleng kepala, "You nampak stress."
Iman jungkit kening lalu dia mengeluh, "Sangat!"
Si barista ketawa, "And Iced Americano make you feel better?"
Iman jungkit bahu, "Kinda! By the way... you are?"
"Adib. And you are?"
"Iman."
Si barista yang bernama Adib mengangguk, "So... you wanna tell me why you are stress?"
Iman ketawa lalu tangan kanannya ditegakkan sebelum dagunya ditongkat dengan tangan kanannya itu, "Sebelum I jawab soalan you, meh I nak tanya you satu soalan."
Adib mengangguk, "Shoot!"
"You ni turun dari mana? Langit?"
Adib ketawa! Minah nilah...
TO BE CONTINUED...
YOU ARE READING
GULP! CAFE (SUDAH TERBIT)
RomanceICED AMERICANO Perkenalan Iman dengan Jet bermula dengan Iced Americano. Dalam diam, Iman jatuh hati tapi Jet masih setia pada cinta lamanya. "You tak nak jadi barista?"- Iman "I dah tak ada sebab untuk jadi barista lagi."- Jet Iced Americano itu pa...