"Adib mana? Seharian aku tak nampak dia," Jet pandang Mike yang sedang mengelap gelas dengan kain putih.
"Hari ni dia cuti."
Jet mengangguk sebelum dia memandang seluruh kafe. Satu keluhan dia lepaskan perlahan.
"Mengeluh kenapa, bhai?"
"Penat!" Ujar Jet sebelum tersenyum.
"Kau sedar tak?"
"Sedar apa?" Jet pandang Mike.
Mike senyum sebelum mencapai sebiji gelas lagi untuk dilap, "Dah tiga minggu Iman tak datang kafe kita. I kinda miss her. Dia punya kalut, dia punya serabut buat dia nampak comel je!"
Jet senyum sinis, "Kalau kau suka dia, pergi luah kat dia. Bukan aku!"
"Lah, kalau memang dia suka aku... aku on je. Masalahnya dia tak suka aku."
Jet tak membalas. Apa-apa pasal Iman memang dia akan buat tak layan saja.
"Eh, dude! Kejap lagi bagi Iced Americano ni kat customer. Dia order through Whatsapp. Aku nak pergi toilet. Sakit perut."
Jet buat muka, "Selekeh!"
"Alah, aku bukan berak tak basuh! Macam kau tu tak pernah berak pulak! Tolong tau. Aku takut aku lama. Dia dah on the way dah!" Tanpa menunggu balasan Jet, Mike terus lari meninggalkan kaunter minuman.
Jet menggeleng lalu dia masuk ke bahagian dalam kaunter minuman. Biji kopi yang belum dikisar diambil lalu dia menghidu aroma yang dihasilkan oleh biji kopi itu. Wangi.
Jet kemudian memejamkan matanya, bagai menghayati aroma dari biji kopi tersebut. How I missed all this stuff...
Iman pandang Aiman di sisinya. Aiman julingkan mata sebelum menggeleng, "No, Iman!"
"C'mon! Tolong Iman kejap aje, abang."
"Abang penatlah Iman," ujar Aiman sebelum memejamkan matanya. Dia masih jetlag tapi Iman dah suruh dia masuk ke Gulp! Kafe ambikkan Iced Americano yang dia pesan tadi.
"Ala... tolong Iman kali ni je."
"Iman kan kenal Jet? Suruh Jet bawak keluar ajelah kalau Iman malas nak masuk kedai tu," ujar Aiman tanpa membuka matanya.
Iman mengeluh. Orang tak nak masuk sebab tak nak terserempak dengan dia, ada pulak nak suruh dia hantar ke kereta! Gila kot!
Iman sebenarnya tak nak jejakkan kaki ke Gulp! Kafe dah tapi tadi bila dia dapat mesej dari Mike mengatakan hari ni Iced Americano ada 50% off, dia jadi teruja. Macam dah lama rasanya dia tak minum Iced Americano yang Adib dan Mike buat.
Dia mengeluh. Semoga dia tak ada dalam kedai. Semoga dia keluar jumpa pembekal biji kopi. Iman buka pintu kereta dan terus dia keluar.
"Iman!"
Iman kalih ke kiri. Dari jauh dia nampak Adib angkat tangan kepadanya, "Hai, Adib!"
"Lama tak nampak you. Last I nampak you... er... hari yang you dengan Jet macam nak perang tu."
Iman ketawa, "I dengan dia memang dah perang pun."
Adib menggeleng, "Jet tu dia tengah keliru. You jangan ambik hati sangat dengan dia."
"I tak dapat ambik hati dia pun," seloroh Iman.
"Janganlah cakap macam tu. I tahu Jet sukakan you, Iman."
Iman jungkit kening lalu dia menggeleng, "Dahlah, tak payah cakap pasal dia."
Adib mengeluh, "Okey. Eh, you tak nak masuk dalam ke?"
YOU ARE READING
GULP! CAFE (SUDAH TERBIT)
RomanceICED AMERICANO Perkenalan Iman dengan Jet bermula dengan Iced Americano. Dalam diam, Iman jatuh hati tapi Jet masih setia pada cinta lamanya. "You tak nak jadi barista?"- Iman "I dah tak ada sebab untuk jadi barista lagi."- Jet Iced Americano itu pa...