Iman pegang kepala. Sejak dia mengetahui tentang kisah hidup Jet, wajah Jet sentiasa menghantui mindanya. Tak tahulah kenapa.
Wajahnya diraup perlahan. Dia rasa macam dia perlukan udara lalu dia segera bangun dari duduknya. Tudung sarung berwarna hitam dicapai lalu disarung ke kepalanya. Sweater berzip yang disangkut di belakang pintu ditarik kemudian purse dan telefon pintarnya diambil. Tak menunggu lama, dia segera keluar dari bilik tidurnya.
"Hoi, nak pergi mana?"
Iman kalih memandang suara yang menegurnya. Aiman, abang kembar tahunnya menjungkit kening sambil berpeluk tubuh.
"Keluar."
"Dah malam kan?"
"Iman serabutlah! Iman perlukan comfort food Iman."
Aiman mengeluh, "Iman nak pergi mana? Dah lewat kot."
"Gulp! Kafe. Tak apa. Situ kawasan ramai orang. InsyaAllah."
"Dah bagitahu mama?" Tanya Aiman lagi.
"Nak bagitahulah ni. Abang nak apa-apa ke?"
Aiman menggeleng, "Tak nak tapi Iman tunggu kejap."
Iman kerut dahi, "Kenapa?"
"Iman ingat abang nak lepas ke Iman pergi kafe tu malam-malam?"
Iman buat muka, "Abang ni!"
"Tak ada! It's either you take me or you tak boleh keluar langsung. You choose."
"Fine!" Iman akhirnya bersetuju, "Iman kasi masa lima minit je untuk abang bersiap. Abang lambat, Iman pergi sorang!"
"Ah, trylah pergi seorang. Abang nak tengok, mama lepas ke tak Iman keluar sorang!" Ujar Aiman sebelum berlalu meninggalkan Iman yang memuncungkan mulutnya!
"So, this is the infamous Gulp! Kafe, huh?"
"Cut it out, Aiman!"
Aiman tarik muka, "Apa yang spesial sangat dengan kafe ni?"
Iman tak menjawab sebaliknya dia memerhatikan Adib yang menjadi barista malam itu. Teringat pulak cerita Jet pasal Adib yang baru lepas berpisah dengan girlfriend dia. Adib dah ada girlfriend baru ke belum?
"Termenung pulak!" Aiman menyiku Iman yang nampak sangat tidak mendengar soalannya tadi.
"Apa abang ni?" Iman buat muka.
"Iman suka orang yang buat kopi tu ke?"
"Abang ni gila tahu?" Iman pukul bahu Aiman, "Gila!"
"Suka cakap suka, abang boleh masuk meminang dia!"
Baru Iman nak angkat tangan untuk memukul Aiman, Jet datang menegur dengan senyuman, "Hai Iman!"
"Eh, hi Jet!" Iman ukir senyum, "Lama tak jumpa you."
Senyuman Jet yang tadi memekar kelihatan pudar sikit, "Oh, I cuti last week. Ada hal sikit."
Iman ketap bibir lalu dia mengangguk, "Oh. No wonder."
Jet pandang Aiman lalu dia menghulurkan tangan, "Aizat."
"Aiman," Aiman senyum lalu huluran tangan Jet dicapai, "Owner kafe ni?"
"Bukanlah owner tapi ada share jugak dalam kedai ni," jawab Jet dengan senyuman sebelum menghulurkan menu.
Aiman mencapai menu tersebut lalu diselak-selak, "Teh Tarik Kaw, huh? How 'kaw'?"
YOU ARE READING
GULP! CAFE (SUDAH TERBIT)
RomanceICED AMERICANO Perkenalan Iman dengan Jet bermula dengan Iced Americano. Dalam diam, Iman jatuh hati tapi Jet masih setia pada cinta lamanya. "You tak nak jadi barista?"- Iman "I dah tak ada sebab untuk jadi barista lagi."- Jet Iced Americano itu pa...