بعد مرور شهر علي موت مامتهم
مريم وساره فضلوا مصدومين ومصطفي عرف بموت ماما مريم وراح عزائها وادها اجازه ومازن كل يوم يكلم ساره ويطمن عليها ساره حكت لمريم الي حصل مع مازن وساره حكيت لمريم ايه الي حصل مع مصطفي والاتنين قرروا يبعدوا علشان يرتحوا مصطفي طول الفتره الي الفاتت بيكلم باباها علشان يصلح مازن ويرجعوا ومامت مازن بردو بتكلم مع بابه ومازن الفتره دي كلها قاعد في الاوتيل .
مريم:بصي ياساره ركزي في مذاكرتك وانا هشتغل شغلانه تانيه بعد الشركه .
ساره:انا بذاكر يامريم وانا هدور علي شغل بعد كليه .
مريم بعصبيه:لا انتي مش هتشتغلي كفايه عليكي كليه.
ساره:لا هشتغل انتي مش هتشيلي الهم لوحدك .
مريم:انتي مالك حد اشتكالك .
ساره:مش لازم تشتكي كفايه اني احس بيكي .
مريم:اسمعي كلام وركزي في مذاكرتك وبس ياساره .
ساره:طب بصي لو لقيتي ان شغلي اثر علي مذاكرتي ابقي قوليلي اقعدي من شغل اتفقنا .
مريم باستسلام :اتفقنا .تاني يوم.
مريم ضحيت وصحيت ساره ولبسوا ونزلوا مازن مكنش يعرف ان ساره قررت تروح كليه ومريم راحت شغلها .مازن راح كليه زي عدته واستغرب لم لقي ساره وراحها بعصبيه .
مازن بعصبيه:ازاي تيجي من غير متقولي .
ساره قررت انها لازم تجرحه علشان تبعده عنها :واقولك ليه .
مازن:عادي علشان اهنا بنروح ونيجي مع بعض.
ساره:ده كان زمان من دلوقتي كل واحد في حاله .
مازن: ليه هو انا زعلتك في حاجه .
ساره:بص يامازن اهنا مفيش بينا نصيب وارجع لباباك واعمله الي هو عاوزه .
مازن:لو بتعملي كده ياساره علشان بابا يبق ملوش لازمه لاني هعمل الي في دماغي .
ساره:انت حر بس الي بينا انتهي وملكش دعوه بي تاني .وسبته ومشبت وقلبها كان بيتقطع وهي بتقول الكلام ده دخلت المحاضره وقعدن في جنب لوحدها وبعدها دخل مازن وبصلها بحزن كانه بيقولها بتعملي في كده ليه وراح قعد بعيد وطبعا غاده شايفه كل ده وفرحانه ساره خلصت المحاضره ومشيت راحت تدور علي شغل .عند مريم.
مريم وصلت شغلها وكان مصطفي لسه موصلش وكل زمايل مريم قبلوها وعزوها .
مريم قعدت تشتغل شويه وتشوف شغل المتاخر
ومصطفي وصل الشغل واتصدم لم شافها كانت واحشها اووي .
مصطفي :حمد لله بااسلامه .
مريم:الله يسلمك .
مصطفي:وحشتني.
مريم:متشفش وحش .
مصطفي باستغراب :في ايه يامريم مالك.
مريم:مفيش منا كويسه اهو ياابشمهندس .
مصطفي:كده كويسه طب حصلني علي مكتبي .
مريم:حاضر.
دخلوا علي المكتب .
مصطفي:مالك يامريم بتتعملي معايا بالطريقه الرسميه دي ايه.
مريم:علشان اهنا مفيش حاجه بينا علشان اعاملك بطريقه غيرها .
مصطفي:والله انتي شايفه كده.
مريم:اه انا مش شايفه غير كده ويارت كلامنا يبق في حدود شغل وانك مديري وبس .
مصطفي:مريم انا بحبك وعاوز اتجوزك .
مريم:وانا مبحبكش ومش عاوزك .
مصطفي بصدمه :انتي بتقولي ايه .
مريم:زي مسمعت كده .
مصطفي:شكلي كنت غلط من الاول لم حبيتك اتفضلي روحي شوفي شغلك وسيبي شغل الشكرتيره ده وانزلي مع المهندسين علشان مش عاوز اشوف وشك ده تاني .
مريم:حاضر يافندم .
مريم خرجت ولمت دوستها ونزلت تحت لمكتب تاني قويه اووووي مريم انها تعمل كل ده ومتضعفش هي شالت المسوليه بدل من ماتتها ومش هينفع تحب ولا تجوز غير لم تطمن علي اختها وكان لازم تدوس علي قلبها طبعا مصطفي مصدوم ومبقش قادر يعمل حاجه ازاي ازاي هي تعمل في كده ساب شغله وكلم مازن واتقبلوا .
وحكي مصطفي الي حصل لمازن .
مازن:ههههههه جبتك ياعبد المعين تعيني .
مصطفي:انتي بتضحك ليه.
مازن:اصل حصلي نفس الي حصلك بالظبط .
مصطفي:ازاي.
مازن:هقولك .وحكاله الي حصل انا مش عارفه اعمل ايه يامصطفي انا ادمرت حاسس اني مش هعرف اكمل من غيرها قلبي وحياتي كلهم معها .
مصطفي:متخفش انا هكلم ابوك النهارده واقنعه .
مازن:بجد يامصطفي.
مصطفي:ايوه بجد.
مازن:انا مش عارف اشكرك ازاي بجد طب وانت هتعمل ايه مع مريم.
مصطفي:ولا حاجه هي الي اختارت .
مازن:متخفش انا لم ارجع انا وساره هفهم من ساره ايه الي حصل واظبطكم تاني.
مصطفي:لالا انا مش هتحيل عليها انا مش قليل يامازن هي اختارت كده خلاص كام يوم وهنسي. مصطفي قال كده وهو عارف ان عمره مهينسها خلصوا كلام ومشيوا .ساره دورت علي شغل كتتير واخيرا لقيت شغل تشتغل جرسونه في كافيه بمرتب كوويس وهتبدا شغل من بكره وروحت وكانت مريم هناك وعملت الغدا .ساره قالتلها علي شغل وكده ومريم حكتلها الي عملتوا وساره كمان حكيت .
ساره:انا بحبه اوووي يامريم ومديقه من الي عملته بس مكنش قدامي حل تاني.
مريم:انتي عملتي صح اصل مش هتفضلي متشعلقه في كده من غير اخر لعلاقه دي ركزي في مذكرتك وبس .
ساره:طب وانتي مش حاسه بالندم بالي عملتي مع مصطفي ده.
مريم:اصل لو قالتله اني بحبه كان هيحصلي نفس الي حصلك وابوه مش هيكلمه وهيحصل نفس الي حصل لمازن طب وليه من الاول.
ساره:يعني انتي مش مدايقه .
مريم بحزن:مديقه طبعا كفايه انه يقولي مش عاوز يشوف وشي انا اتوجعت اوووي سعتها بس مسكت نفسي علشان مضعفش ياساره.
ساره:متزعليش يامريم هو لو نصيبك اكيد هيخدك .
مريم:يلا كله خير ياساره يلا نقوم ننام .عند مصطفي .
ياسر:انا قلت لا يامصطفي.
مصطفي:مهو يابابا هتفضل خسران مازن لحد امتي اهو بقاله شهر واكتر اهو انت مشفتوش وانت عارف ان مازن عنيد يابابا سييه يعمل الي هو عاوزه.
ام مازن:ونبي ياياسر ابني وحشني ونبي وافق .
ياسر بعد تفكير:موافق بس بشرط.
مصطفي :شرط ايه يابابا.يتبع...........
-----------------------------------------------------------