"Jilat saya bilang!!!sial..buduh bah perempuan macam kau ni!!"
Pakkk...pakkkk...pakkk!!
perut saya kena tendang,
macam tu guni pasir saya membongkok di atas lantai menahan sakit.Saya kena pukul atas kesalahan yang saya tida pernah buat,
bukan sekali dua nasib saya begini,
macam lali suda kena sipak terajang,
makan penampar setiap hari.Dalam kesakitan,pelan-pelan saya merangkak capai kaki Aunty Lia.
Siapa sangka,sampai begini sekali ibu saudara sendiri layan darah daging dia.Terbongkok-bongkok saya menjilat tapak kaki Aunty Lia dengan airmata yang berjatuhan.
Rasa diri ini terlalu jijik dan teraniaya.
Aunty Lia senyum lebar dan sengaja kasi lari-lari tu kaki dia."Sedap?hahhahaha.."
Tanya Aunty Lia dengan gembira.Pakkkkk!!!Aunty Lia tendang muka saya.
"Lain kali,kalau si Didi minta kau apa-apa jangan lagi kau telampau kurang ajar tida mau kasi dia!
dari mama kau mati saya yang jaga kau,
itu kasut yang kau kena bagi pun kau berkira mau kasi pinjam si Didi,
kau puas suda kah hidup hah??!"Tertunduk-tunduk kepala saya Aunty Lia tampar.
Gara-gara sepasang kasut baru teruk Aunty Lia pukul saya.
Kalau lah saya tida terima tu kasut yang
Uncle Awing bagi tida juga saya kesakitan begini.*****************************
Lepas Aunty Lia keluar dari rumah terus saya berkurung di dalam bilik.
Lama saya tingu diri saya di depan cermin."Sampai bila kau mau hidup begini?"
Bertubi-tubi saya tanya diri saya dengan tu soalan.
Sampai bila saya mau kasi biar diri saya jadi hamba abdi?
tempat melepas marah Aunty Lia sama si Didi??
Tapi kalau saya lari,saya mau pigi mana??Prakkkkk!!saya kopek tu tabung bambu yang saya kasi tapuk di belakang almari.
Hampir 2 tahun suda saya pelan-pelan kumpul tu duit.
Kebanyakkan duit dari orang kampung yang tapuk-tapuk bagi saya duit.Selama ni pun Aunty Lia tida pernah bagi saya duit,
kalau ada pun untuk kegunaan sekolah sahaja,
memang makan penampar dulu baru kena bagi tu duit.Duit-duit yang saya kumpul sebelum ni semua saya susun bagus-bagus dalam tin biskut saya.
Campur semua duit simpanan saya sebelum ini,
dalam tangan ada lebih kurang 300 lebih.Tida sedar saya tersenyum tingu tu duit,
dengan ni duit saya boleh survive untuk satu bulan sementara plan mau cari kerja.Saya ambil tu duit tabung terus saya kasi gabung sama simpanan saya sebelum ni.
Saya bersyukur betul masih banyak orang kampung yang baik hati sama saya.Clakkkk...pintu bilik saya tiba-tiba kena tolak buka.
"Mammy!!!!mammy!!!"
tiba-tiba si Didi berteriak panggil Aunty Lia.Tu tin biskut automatik saya peluk kuat-kuat.
"Ishhh...kenapa baitu Didi,
mammy penat baini."
Suara aunty Lia makin dekat."Mammy tau kah tadi saya nampak
si Ika kasi masuk duit banyak dalam tuuna tin biskut,dia pigi curi kali duit mammy."
Tersenggih-senggih Didi membatu api sama Aunty Lia.Airmata saya mulai suda bejatuhan,
tidak mungkin Aunty Lia akan kasi biar saja cakap si Didi,she never did."Sini tu tin..!!bertuah punya perempuan,
sudah saya piara kau bagus-bagus berani lagi kau pigi curi duit saya,
Sini saya bilang tu!!!!!"Teriak-teriak lagi Aunty Lia cakap saya sambil tu tangan dia tampar-tampar bahu saya.
Si Didi pun mengikut mammy dia pigi pukul saya.Berabis lagi saya peluk tu tin biskut inda mau bagi tapi saya tida tahan bila Aunty Lia ampas tangan saya guna tu tabung bambu yang berampai di atas lantai.
YOU ARE READING
Look at me
RandomJessica Mason seorang gadis yatim piatu yang hidup terseksa di bawah jagaan ibu saudaranya sejak kecil. Mencecah umur 17 tahun,Jessica telah dihalau oleh makcik dan sepupunya. Hidup Jessica berubah sekelip mata apabila seorang ahli perniagaan terken...