حكايتي مع الزمن 💔الثانى و العشرون و الاخير

241 12 7
                                    

🌸السلام عليكم🌸الثانى و العشرون و الاخير
أزيكم يا حبااايبي و حشتووووونيي 🌹
عاملين ايه .... ياارب تكونوا بخير 🌹
يلا بينا نبدأ...
البارت الاخير من رواية حكايتي مع الزمن 💔. بعنوان
لقاء الاحبه. سمر و إسلام
S💓E

بقلمى / مريم محمد.....
﴿ بسم الله ﴾

******* أخر حاجة وقفنا عندها هى ان إسلام قرر انه هيسافر المانيا من أجل شراء شركية إسماعيل المكتوبة بإسم سمر.....

فى شركة إسلام....
دق السكرتير باب مكتب إسلام ...
و دلفت بعد سماع الإذن من مدير عملها ...
السكرتير ::: بعت الفاكس يا فندم و بلغتهم بوصولك غداً المانيا من اجل شراء الشركات ...
و كمان يا فندم بلغتهم يجهزوا لحضرتك الطايرو الخاصة بحضرتك يا فندم ...

إسلام كان جالس على مقعده خلف مكتبه .. و مستمع للسكرتيرة....

إسلام :؛؛ تمام يا يارا إتفضلى انتى و إبعتيلى حسام ...
السكرتيرة:؛: تمام يا فندم ...
و خرجت السكرتيرة من مكتب إسلام ... و جلست على مكتبها .... و مسكت تليفون المكتب و ضغطت على رقم مكتب حسام..
السكرتيرة::: حسام بيه إسلام بيه طالب حضرتك فى المكتب حالاً .
حسام:: ؛ تمام ...
و اغلقت السكرتيرة تليفون المكتب و تابعت شغلها........

عند حساام...
لما اغلق مع السكرتيرة انهى الشغل ...
و خرج من مكتبه ...... و ذاهب على مكتب إسلام....

واصل حسام مكتب إسلام و دخل ...
حسام ::؛ ايهةيا بنى مالك فى ايه ..
إسلام:: ؛ هسافر بكرة الصبح المانيا ..
حسام:: ؛ تمام .. عشان تشرى الشريكات
إسلام::: ايوا .. بس سمر هى صاحبت الشريكات
حسام بذهول شوية :::: سمر مين سمر سمر حبيبتك ...
إسلام بحزن بس مش واضح::: ايوا هى يا حسام .... انا لما شوفت إعلان على النت بخصوص الشريكات انا حبيت مين ال عاوز يبيع ... و اتصدمت لما لاقيت سمر هى ال عاوزة تبيع ... و كلمت محامى الشركة و عرفت ان جوزها مات و كتب كل حاجة بإسمها قبل ما يموت .. و هى عاوزة تصفى كل حاجة ... و تنزل مصر...
وصل حسام مكتب إسلام...
و دخلته السكرتيرة للمكتب إسلام....

داخل مكتب إسلام.....
حسام:: ؛: خير يا إسلام فى ايه..
إسلام :::: هسافر بكرة الصبح المانيا ...
حسام ::: ماشى عادى هو انت اول مرو تسافر ...
إسلام: ؛؛؛ يا بنى افهم انا هسافر هشترى شركات ... و الشركات دى طلعتةبتاعت سمر ...
حسام: ؛:؛ تمام عادى .... و شوية و سكت ...
و إتكلم بصدمة :؛: ميييين سمر مين سمر حببيتك اخت حبيبتى ...
إسلام :؛: ايوا و افهم بأااا .. انا لما شوفت إعلان على النت بيبع الشركات بالمانيا ... و شوفت صاحب الشريكات دى لقتها سمر لان جوزها مات ووكتبهم بإسمها ...
حسام :::: و انت طبعا صعبت عليك و انت اولى و تروح تشتريها انت منها و تقف جنبها .. و ترج المياه لمجريها صح
.. يا سلام عليا ياوااد يا حسام دا انا هخلى امى تبخارنى ...
إسلام:: ؛؛ يا بنى اتكتم هو الحب لحسك انت مكنتش كدة ... انا اه هشترى منها الشريكات ... بس مش هتجوزهااا .
حسام ::::: نعععععععم يا خووويا انت مرهبن نفسك بنحسبك هتتحوزها و فى الاخر مش هتنجوزها .. اوعى تكون يا إسلام بتفكر زى الناس المتخلفة عشان يعنى انت فاهم يعنى ...
إسلام بعصبية خفيفة::؛: انت اهبل يلا انت
.. انا تفكرة مش متخلف ... انا اقصد مش هتجوزها على طول ..بس بعد ما ارجع كرمتى ال ضاعت بسبها ...
حسام::: إسلام ... فى ايه يا حبيبى مالك انت اتغيرت كدة ليه دى برصوا سمر و هى ضحت بحياتها عشانك ... ،،، و كرامت ايه ال بتتكلم عنهاا ... لا يوجد فى كرامة و انت بدأت قصة الحب دى....
إسلام::: بس هى ضعيت حبنا و ضعيت كل ال بينها ... كل حاجة انتهت خلاص ...
حسام بسخرية ::: كل حاجة انت انتهت خلاص انت متاكد ... لاء طبعا يا إسلام قصة حبكم ليسة منتهتش ومش هتنتهى ال و انت تقدمت خطوة للامام و سيبك من حو الكرام دا دلواقتى .... هى اه الكرامة كل حاجة .. بس سمر عانت كتيير. ... و انت اصلا كرمتك متبهدلتش ... سمر هى ال كرمتها اتهانت و اتبهدلت مع شخص عايش معاه بالعافية ز بالتهديد من عمها عشان تحميك ... و خلاص الفرصة رجعت تانى ... و سافر و اطلبها ..
إسلام: ؛؛ نعم ...
حسام :؛؛ فى ايه يا إسلام دا انت بتعشقها انت خلاص اتجننت بسبب حبك ليها .... فاكرني مش عترفك يا صحبى ههه ...
إسلام :::: خلاص يا حسام ...
حسام :::: خلاص ايه ... مضعيش سمر تانى يا صاحبى .... و يلا سلام وراي شغل ....
و خرج حسام من مكتب إسلام ...
و ترك إسلام يفكر فى معشوقته ....
إسلام اتنهد تنهيدا. حار :::: ااااااه يااا سمر من بعدك محبتش غيرك .... من قبلك لم أعرف معنى الحب ... و لكن عندما قبلتك عرفت معنى الحب با العشق بجنووون اااه .....

💜💜💜💜💜💜💜💜💜
فى المانيا عند سمر....
سمر تتحدث مع نفسهاا::: اااه اخيرا هرجع وطنى و اشوف اهلى و اخواتى الحمد الله يارب .......
و افتكرت إسلام ... يارب إسلام عاملة ايه دلواقتى و بيشتغل و لا لاء يارب اقف مع إسلام ياارب ...... اااااه من الحب و عذاابه ...
و فجأة الفون رن صحها من سرحنها ...
سمر مسكت الفون و ضغطت على زر الاجابة:::: الو وو
المحامى:؛؛ الو ازيك يا سمر هانم ..
سمر ::؛ الحمد الله بس انا مش هانم ..
المحامى ::؛ مينفعش ..
سمر: ؛؛؛ انا رضى .. انا قد بنتك ..
المحامى ؛؛؛؛؛؛ ماشى يا بنتي .... كنت من متصل عشان اقولك انا المشترى جاى بكرة عشان الشريكات...
سمر:::: ماشى تمام .. شكراً بجد ليك ... لو من غيرك منتكش اعرف اعمل ايه بجد ...
المحامى ::: انا كدة هزعل منك بجد يا بنتى الله ...
سمر::: مش قصدى بجد ازعلك ... بس انا فى الغربة و الواحدى ..... و انت بجد كنت معايا خطوة بخطوة ...... و ساعدتنى كتيير اوى ...
المحامى::: تسلملى يا بنتى .... و كمان دى وصية إسماعيل الله يرحمة ... ان احافظ عليكي ...
سمر::: الله يرحمة و يچعلى مثواة الجنة ...
المحامى ::: جهزى نفسك بأااا الصبح على التسعة ... و تكوني فى الشركة ...
سمر: ؛؛ ماشى ... تمام.... بس انت واثق فالرجل ال هنبعله ....
المحامى ::؛ ايوا يا بنتى... دا اصغر بيزنس مان فى عالم الاسواق ...
سمر ::: اومي تمام ....
المحامى: ؛؛ ماشى و هنتظرك فى الشركة...
سمر :؛؛ ماشى ... و سلام.....
و أغلقت سمر الهاتف مع المحامى ...
و دخلت الى غرفتها لكى تنام....
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
و صباح يوم جديد على ابطالنا.....
مامت إسلام دخلت غرفة إسلام عشان تصحى للسفر ...
مامت إسلام: ؛؛ يلا يا إسلام قوم عشان سفرك....
إسلام اول سمع سفر قام على طول افتكر سمر .....
إسلام::: ماشى يا ماما انا خلاص قمت ...
و قام إسلام و جهز نفسه ... و اتصل على حسام ...
حسام رد:: الو
إسلام: ؛؛ انت ليسه نايم يا حسااام يلا يا بنى عشان الطيارة ....
حسام: ؛؛ ماشى ... انا جتى ...
و اغلق حسام مع إسلام ....
و قام من على السرير و جهز نفسة ..

حكايتى مع الزمن 💔حيث تعيش القصص. اكتشف الآن