Aku cukup cintakan suamiku, Faris. Seorang suami yang cukup romantis, seorang ayah yang cukup penyayang, seorang kekasih yang cukup lembut. Sebagai seorang pegawai akaun di ILY Consultant, Faris tidak pernah culas dalam menunaikan nafkah zahir kepadaku.
Aku mengenali Faris semenjak dari zaman universiti lagi. Faris merupakan fasilitator kumpulanku semasa minggu orientasi. Faris lebih tua 3 tahun dariku. Pertama kali aku mendengar taklimat daripada Faris, aku terpana dengan kepetahannya, sifat kepimpinannya, kelembutan tutur bicaranya. Selesainya minggu orientasi, kami saling berhubung antara satu sama lain. Aku seronok berborak dengan Faris. Dia selalu memberi kata-kata motivasi dan semangat kepadaku sepanjang kami belajar. Beberapa bulan selepas itu, Faris mula meluahkan perasaannya kepadaku. Semenjak dari hari tu, aku mula bercinta dengan Faris. Pada tahun terakhirku di universiti, aku ditunangkan dengan Faris dan kami melangsungkan perkahwinanku sejurus aku tamat belajar.
Kami telah dikurniakan 2 orang cahaya mata yang amat aku cintai. Seorang perempuan dan seorang lelaki. Semenjak aku mengandungkan anak kedua, aku telah berhenti kerja atas permintaan Faris. Namun semenjak aku berhenti, Faris mula sibuk dengan kerjayanya. Faris masih tidak pernah culas menjalankan tanggungjawabnya, masih lemah lembut dalam tutur katanya, masih penuh dengan kasih sayang kepadaku dan anak-anak. Tapi, masanya untukku dan anak-anak makin kurang. Aku faham, dia perlu bekerja lebih untuk metampung kewangan keluarga yang makin berkurangan apabila aku berhenti kerja. Namun naluri sebagai seorang isteri, ada masanya aku agak keseorangan apabila Faris terlalu sibuk.
Faris satu-satunya lelaki yang pernah berasmara denganku. Sewaktu sekolah, aku pernah couple tetapi aku tidak pernah terlanjur. Farislah yang berjaya meragut daraku. Jadi, aku tidak dapat membandingkan hubungan seksku dengan orang lain. Tapi bagiku, aku puas. Faris mungkin cepat pancut, tetapi foreplaynya cukup hebat. Kadangkala, aku akan klimaks hanya dengan foreplaynya sahaja. Faris juga cepat recover. Ada masanya, aku mampu klimaks empat ke lima kali setiap kali sesi seks.
Sejujurnya, aku agak pemalu untuk meluahkan kemahuan seksku. Semasa mula-mula kami berkahwin, mungkin lantaran kurang pengalaman, aku tidak teruja dengan seks. Hanya sekadar melaksanakan tanggungjawabku. Jadi aku telah meminta Faris mengehadkan seks sekadar 2 atau 3 kali sahaja seminggu. Tetapi lama kelamaan, prestasi Faris makin maju, aku mula puas dan semakin dahagakan hubungan seks bersama Faris. Namun aku malu untuk meminta-minta dengan Faris. Aku juga takut untuk mengeksperimentasikan hubungan seks kami. Jadi, hubungan kami hanya di bilik tidur dan dengan posisi-posisi yang biasa.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Malam itu, Faris mengajakku ke majlis pejabatnya di sebuah hotel. Aku tak ingat sempena apa. Aku memakai kebarung hijau mint dan mengenakan mekap simple bagi memastikan rupaku tidak kusam. Faris pula memakai baju batik hijau, secocok denganku. Aku tidak berapa kenal rakan-rakan pejabat Faris, jadi aku agak kekok. Aku hanya berada di samping Faris dan Faris yang banyak berborak. Jadi, aku tidak sabar untuk pulang ke rumah. Sehinggalah Faris terserempak dengan Khalis dan isterinya, Camilla.
Khalis merupakan kawan lama Faris. Memandangkan mereka sudah lama tidak jumpa, banyak perkara yang dibincangkan. Aku seronok mendengar perbualan mereka memandangkan Faris jarang bercerita tentang zaman kanak-kanaknya. Khalis juga seorang yang pandai bercerita. Sekali-sekala, dia akan mengambil perhatianku dan Camilla supaya kami tidak terasa dipinggirkan. Malam kami penuh dengan gelak-ketawa dek lawak jenaka yang diceritakan Khalis.
Tiba-tiba, bos Faris datang menjengah dan memanggil Faris. Mungkin Khalis perasan air mukaku berubah kerana kehilangan Faris, dia dan Camilla tidak meninggalkanku. Kami menyambung perbualan kami. Selepas beberapa ketika, Camilla terserempak dengan kenalannya dan meninggalkan aku dan Khalis. Khalis mengajakku keluar balkoni untuk mengambil angin.
Kami pun membawa minuman kami ke luar balkoni hotel. Kami meneruskan perbualan kami. Aku seronok berborak dengannya. Dia pandai mengambil hatiku. Aku bercerita tentang aku dan Faris, bagaimana kami berjumpa, mengenai anak kami, kehidupan kami. Dia juga bercerita tentang kehidupannya dengan Camilla. Dia masih belum mempunyai anak walaupun sudah bersama 5 tahun. Aku berasa senang dengannya. Aku baru menyedari akan wajahnya yang agak kacak dan badannya yang agak sasa. Aku makin tertarik. Sepanjang berborak dengannya, ada ketika tangannya tersentuh tanganku.
Pada mulanya, Khalis akan meminta maaf setiap kali jarinya tersentuh tanganku. Tapi lama kelamaan, memandangkan aku hanya senyum, dia sudah memberanikan dirinya memegang tanganku.
Khalis : Lembut tangan Ummi. Selembut tuannya.
Ummi : Awak puji-puji ni ada apa-apa ke?
Khalis : Eh, takde lah. Saya cakap apa yang betul je. Lembut, cantik, lengkap segala pakej. Untung Faris dapat isteri macam Ummi.
Ummi : Khalis pun untung jugak dapat isteri secantik Camilla.
Khalis : Ye dia pun cantik, tapi malangnya macam bukan milik Khalis.
Mukanya nampak sugul. Aku cuba mengorek apa yang tersimpan di mindanya.
Ummi : Kenapa awak cakap macam tu, Khalis?
Khalis : Eh, sorry Ummi. Tak ada apa-apa maksud pun.
Ummi : Cuba la cerita dengan saya. Manalah tau kalau ada apa-apa yang saya boleh tolong. Sekurang-kurangnya kalau awak ceritakan, luahkan perasaan awak, mana tau dapat lega sikit ke.
Khalis : Bukan apa Ummi. Kami dah berkahwin 5 tahun tapi kami belum dapat anak. Kami dah cuba macam-macam tapi tak berjaya. Camilla pula sangat teringinkan anak. Sebab tu la kami makin jauh antara satu sama lain. Kadang-kadang dah tak macam suami isteri dah kami. Dah setahun kami tidur berasingan.
Aku pula yang mengambil tangan Khalis dan mengusap-usap lembut tangannya.
Ummi : Maafkan saya, awak. Bersabarlah ye. Belum ada rezeki lagi tu. Pasal Camilla tu, cuba awak pujuk-pujuk dia, bawak dia jalan-jalan, bagi dia hadiah. Kalau perempuan ni, dia dapat hadiah, dapat jalan-jalan, dapat shopping, confirm cepat je seronok. Tapi apa-apa hal pun, cuba awak tambahkan komunikasi dengan dia. Cuba dalami isi hatinya.
Hah, komunikasi. Aku patut memakai nasihatku sendiri, fikirku.
Ummi : Kalau ada apa-apa yang saya boleh bantu untuk ringankan beban awak, awak bagi tahu lah ya.
Khalis : Ada something yang Ummi boleh tolong. Boleh tak kalau saya contact Ummi selalu? Saya suka berborak dengan Ummi. Rasa tenang, selesa.
Ummi : Boleh. Saya pun seronok berborak dengan awak.
Tiba-tiba telefonku berdering. Rupa-rupanya, Faris sedang mencariku.
Ummi : Awak, Faris dah cari sayalah. Jom.
Khalis : Okay Ummi. Terima kasih ye.
Tiba-tiba Khalis mengucup bibirku dan berlalu pergi. Aku terpinga-pinga sebelum aku mula mencari Faris. Aku terserempak dengan Faris yang berada dengan Camilla dan Khalis. Aku tidak mampu memandang muka Khalis dan aku pasti mukaku kemerahan.
Faris : Sayang pergi mana tadi?
Ummi : Sayang pergi ambil angin kat luar balcony tadi.
Faris : Jom balik, sayang. Kesian anak-anak tu, lama tunggu. Khalis, aku kena balik dulu. Nanti kita catch up lagi. Kau dah dapat nombor telefon aku dan Ummi kan?
Kami saling bersalaman. Khalis sempat melirikkan senyuman penuh makna ke arahku.
YOU ARE READING
Ujian Faris
General FictionBuku 2: Ujian Faris (Buku 1: Fantasi Ummi) Diari seorang isteri dalam mengharungi hidup bersama sang suami. Manis, pahit, getir yang dilalui bersama mendalamkan cinta antara mereka. Kehadiran pihak ketiga menambahkan ujian dalam perhubungan. Harap c...