2.PERGADUHAN

20 2 4
                                    

 Belum Timiya angkat kepalanya sudah dengar bunyi bising di halaman rumahnya.'Taliya buat apa lagi !' Taliya itu adik perempuan Timiya.

"Weh  ,jangan berani nak halang laluan I ,kau tak ada hak untuk halang I keluar dari rumah! You all nak kena fireke hah!"jeritan dari Taliya yang telah dikelilingi oleh pembantu rumah dan pengawal keselamatan rumah.

"Cik ,Cik,Cik,Tuan Sinw dah pesan kami jangan bagi cik keluar dari rumah ! Cik liya,tolonglah balik ke banglo ! Guru piano sedang tunggu cik di bilik tetamu!"minta daripada pembantu rumah.

"Pak!"bunyi  menampar muka.

"Cis, tengoklah kan I dah cakap jangan halang I ,sakit tangan I tampar kau tau !  FXXX OFF!!" pembantu rumah wanita itu memegang sebelah muka yang kena tampar oleh Taliya dengan tangan . Dia tak akan percaya pada suatu hari cik telah menampar dia ,dan terus mengeluarkan perkataan kejam daripada mulut yang disapu dengan kemerah-merahan. Muka cantiknya menjadi seperti hantu walaupun disapu dengan pelbagai komestik .

"Fxxx offlah cepat  !You all nak kena tampar muka juga ke!" "Jangan berani nak balas balik ,I tell daddy tau!" Taliya cakap dengan sesungguh-sungguh kejamnya dan biadap kepada pembantu rumah dan pengawal keselamatan rumah walaupun umur mereka lebih tua daripada dia.

"Taliya."satu suara dari belakangnya.

"Shit!" perkataan buruksesekali dikeluarkan daripada mulut Taliya.'Yish,dia dah balik!' 

"Cik Timiya!!" sekalian pembantu rumah dan pengawal keselamatan menyebutkan namanya dengan gemuruh.

"Mengapa bising sangat, sampai di luar rumah pun dengar suara, Loe" kata Timiya kepada Loe yang merupakan ketua pembantu rumah salah satu daripada orang menghalang Taliya keluar .

Loe cepat mengemas bajunya yang bilau dan berjalan laju ke hadapan Timiya,"Cik Miya,hal ini kerana ayahanda telah memesan bahawa tidak membenarkan cik liya keluar daripada rumah kerana cik liya telah memonteng sekolah dan..." "Mana ada, tipu je you,I ada hal ok so I didn't go to school ok!" belum habis Loe cakap Taliya pun menyampuk ke dalam .

Timiya mengerutkan mukanya dan cakap "Diam,Taliya! Loe, perkara belakang abaikan , terangkan dulu mengapa dengan muka Poey." Poey adalah pembantu rumah yang ditampar oleh Taliya dan sentiasa di sisi Timiya sebelum dan selepas ibu Timiya meninggal.Dia adalah penyokong kehidupan Timiya.

Selepas Timiya memarahi Taliya , Taliya pun bermuka tiadak puas hati dan berpusing kepalanya ke arah bertentangan tempat berdiri Timiya tetapi masih mendiamkan diri. Loe memandang Timiya seperti ayam tampatan di sini lalu badannya berdiri dengan lebih tegak dan beryakin.

Tapi, "Tak ada apa yang berlaku ,cik .Saya hanya termakan kacang semasa sarapan tadi , cik pun tahu saya sensitif dengan kacangkan kalau saya termakannya mesti keluar bintik merah di muka. Betul Loe? " Poey cepat-cepat bercakap sebelum Loe menyatakan kebenaran ,dia tidak ingin adik-beradik itu gaduh kerana dia . 'Tolong , Miya , jangan perasan , tolong abaikan mak cik sahaja!' Poey meminta dalam hatinya . 

Dengan pengalaman Poey sepanjang masa menjaga Timiya ,dia faham bahawa walaupun Timiya menutup mukanya dengan rambut panjangnya tetapi bukan sebab dia penakut sebaliknya Timiya seekor singa yang sembunyi dalam gelap dan sudah bersedia untuk memburu .

'Kasihan aku,tadi cik liya sekarang pula Poey yang memintas,tak boleh bagi aku cakap lengkap ke? Wuwuwu ' Loe bisik dalam hatinya

"Loe!"panggilan dari Timiya dengan nada yang marah.

"Ya!!?" terkejut Loe kerana nada Timiya yang sudah tidak dapat bersabar.

"Apa yang Poey cakap itu betulke.!" Timiya marah ,betul-betul marah kerana Poey yang ingin melindungi Taliya walaupun dicedera. 'Penakut'

"Emmm,ya" Loe faham apa yang Poey yang sedang berfikir , apa yang boleh dia buat adalah setuju sahaja.

Tetapi ada seseorang yang bodoh tidak akan berhenti pergaulan ini.

"Eh,Eh you two lier , tak ingat ke I yang tampar muka kau ,Poey! LOL , lupa jasa I pulak .Tangan I still sakit tau! He!!" orang ini mesti ialah Taliya!!

"Ah! Lupa nak cakap pulak ,nak tahu mengapa I pukul dia dan dia sahaja yang kena ? Sebab I sengaja .Ni semua salah kakak ,tau? Kalau bukan kakak I takkan pukul dia pun." 'Hehe,marahlah cepat ,mesti kelakar ,buat baik-baik lagilah ! He!'

Kata-katanya telah berjaya menyebabkan Timiya menghilangkan mantel. Taliya mesti akan menyesal selepas ini.

Adakah anda perasan dalam novel ni Timiya je yang bercakap dengn tiada shortform sbb dia telah menerima pembelajaran yang sgt format dan baikk(Tamaya pun sama)(org kaya)tapi,semua org ada pilihan sendiri ,nak ikut or not.so mcm ini,pembantu rumah dan pekerja lain pun diminta oleh tuan utk bercakap dgnsopan .Bahasa saya buruk sila abaikan tengok cerita dalam .sorry..,i x de iq melayu.😭

CAHAYA DALAM GELAPWhere stories live. Discover now