♥19 -Halloween-

837 60 6
                                    

“Hoe lang nog?” fluistert Jolie boven de muziek uit. Ik kijk op het zakhorloge dat deel uit maakt van mijn kostuum. “Een kwartier” fluister ik terug. Ik schuif het horloge terug in een van de vele zakken van mijn kostuum. Het feest is in volle gang, en een groot succes! Iedereen lijkt het naar zijn zin te hebben, vooral Jaylinn. Ik ben verkleed als de hoedenmaker van Alice in Wonderland. Jolie heeft mijn gezicht helemaal wit geschminkt. Later heeft ze met roze allemaal accenten op gemaakt. Mijn haar is oranje gespoten met uitwasbare verf en ik heb groene contactlenzen in. Ik kijk naar Nynke, die helemaal los gaat op de dansvloer. Haar haar is gekruld en opgestoken in een paardenstaart. Ze heeft een schattig, naar mijn mening iets te kort, Superwoman pak aan. Gelukkig is de cape langer dan het rokje, anders had iedereen mee kunnen genieten. Jaylinn was ook not amused toen ze Nynke zag. Hashtag zussenbezorgdheid. Zelf ziet Jaylinn er ook echt heel gaaf uit. Ze is als de pop uit Saw. Ze heeft een zwarte broek aan en een wit overhemd. Daaroverheen heeft ze een zwart jasje en een rode strik. Haar haar hangt los gekruld over haar schouders. Op advies van de stylisten van Band It heeft Jaylinn er voor gekozen om haar haar niet in kleuren te verven maar extensions te gebruiken. Ze heeft donkerrode, bijna zwarte, extensions in de punten van haar haar gedaan. Haar gezicht is wit geschminkt en haar ogen zijn opgemaakt met grote smokey eyes. Ze heeft rode contactlenzen ingedaan en slakkenhuisjes op haar wangen gemaakt met rood.

“Jaylinn’s moeder vraagt waar ze ons cadeau kan parkeren”

Jolie’s woorden laten me uit mijn gedachten opschrikken. “Uhhm…” stotter ik terwijl ik het weiland afspeur naar een geschikte plek waar Jaylinn hem niet zal vinden. “Achter het podium, denk ik” zeg ik. Ik wijs naar het podium waar een dj staat te draaien. “Okiedokie” piept Jolie vrolijk. Ze pakt al haar zware rokken bij elkaar en loopt naar Jaylinn’s moeder die op de dijk staat te wachten. Ik snap nog steeds niet waarom Jolie zo’n zwaar kostuum heeft gekozen. Het is een gaaf kostuum, dat is zeker, maar Jolie is altijd van het regelen en vliegt overal heen. Dat lijkt me niet lekker in een jurk uit de achttiende eeuw. Jolie is als Katherine Pierce uit The Vampire Diaries. Zij is een of andere vampier die in de achttiende eeuw leefde, vandaar het zware kostuum.

Ik kijk naar Nynke die Jaylinn aan het afleiden is, zodat wij haar cadeau veilig en ongezien naar de plek waar hij hoort kunnen vervoeren. Ik loop naar de catering. “Is de taart klaar?” vraag ik aan het hoofd van de crew. “Zekerweten” antwoord ze met een glimlach. Ze heeft vanavond al meerdere keren gezegd dat ze erg trots is op haar Bueno taart. Hij is drie lagen hoog. Hij is versierd met bruine, witte en zwarte details. De smaak is Bueno door de sponsoring, dat is waarschijnlijk wel vanzelfsprekend.

“Bibelot!”

Langzaam draai ik me om. “Hey Sophie!” lach ik naar mijn buurmeisje. Sophie woont al jaren naast ons. Vanaf dat we hier kwamen wonen kwam ze af en toe kijken wat we aan het doen zijn. “Wat doen jullie?” vraagt ze terwijl ze haar zware boekentas op haar rug schuift. “We organiseren een Halloween feest” zeg ik. Ik wijs naar de massa van zwarte en oranje decoratie. “Leuk!” lacht ze. “Waar kom je om kwart voor twaalf ’s nachts nog vandaan?” vraag ik. “Mijn banden waren lek, dus ik ben vanuit de stad komen lopen naar huis.” Medelijdend kijk ik haar aan. “Ah, das zwaar kut. Wil je een cakeje? Loop maar even naar die tafel.” Ik wijs naar de catering. “Dankjewel!” lacht ze terwijl ze naar de tafel met cakejes loopt.  Ik vis het zakhorloge uit mijn zak en check de tijd. Vijf minuten nog. Zenuwachtig wurm ik me tussen de mensen door naar het podium. Het weiland is best wel slim ingedeeld, al zeg ik het zelf. Het is een langwerpig stuk land met aan beide zijkanten slootjes. Op de plek waar het huisje staat is de catering neergezet. Zo kunnen ze het eten gekoeld in het huisje bewaren en kunnen ze hun voorraden opbergen. Mensen moeten door het huisje het feest binnen, zodat we weten dat er niemand ongenodigd binnen komt. Vanaf het huisje gezien kom je eerst de catering tegen. We hebben allemaal creepy hapjes zoals afgehakte vingers van marsepein en spinnen van drop. Achter de catering staan wat banken die Tamara had opgepikt bij een kringloop. We hebben er vanmiddag allemaal gaten in getrokken, alsof er een wild beest op los is gegaan. Achter de zithoek is een dansvloer opgezet. Rondom de dansvloer staan fakkels en uitgesneden pompoenen zodat je niet in een slootje danst. Je kunt ook nog een bruggetje aan de zijkant oversteken, want daar staat een spookhuis! Je weet wel, zo eentje die ook op de kermis staat, gehuurd van het geld dat over was. Aan het eind van het weiland staat een klein podium waar Tamara een Dj voor heeft geregeld. Voor de sponsoring van Band It hangt achter het podium nog een zeil met het Band It logo erop. Daarachter hebben we Jaylinn’s cadeau verstopt. Er tikt iemand op mijn schouder. Het is Tamara. “Bibelot, het is bijna zo ver” fluistert ze zacht. “Ik ben op weg naar het podium” fluister ik terug. “Ik kom er aan” ze dumpt het drankje dat ze vast had in de hand van de persoon naast haar. Ze pakt haar paraplu op van de grond en loopt mee. Tamara is als Mary Poppins, dat vind ik echt wel wat voor haar. Alles moet bij Tamara ook altijd alles practically perfect zijn. Samen lopen we naar het podium. We moeten nog aardig doorlopen, want het nummer dat gedraaid wordt is bijna afgelopen. Ik klim het podium op gevolgd door Tamara. Zodra Jolie door heeft dat we op het podium staan stoot ze Nynke aan en komt ook onze kant op. Ik wacht tot de laatste tonen van Thriller afgelopen zijn en pak een microfoon aan van de Dj. Ik kijk naar Tamara, Nynke en Jolie die er ook een krijgen. “Halloo Iedereen!” gilt Nynke. “Happy Halloween!” zeg ik zoals afgesproken. “Maar, dat is niet het enige wat happy is vandaag.” Tamara’s stem klinkt als dat van een presentatrice. “HAPPY BIRTHDAY JAYLINN!” gilt Jolie. Gelijk daarna zetten we Happy Birthday in.

“Happy birthday to you

Happy birthday to you

Happy birthday dear Jaylinn

Happy birthday to youuuu!”

Ik glimlach en kijk naar Jaylinn. Ze staat een beetje plompverloren in de menigte. “Kom hier! We hebben cadeauuuuuutjes” zingt Jolie plagerig. Jaylinn blijft staan waar ze staat. “Kom Jaylinn!” zegt Tamara bemoedigend. Jaylinn trekt een hoofd en schreeuwt: “Mooi niet dat ik daarop kom!”

Dat had ze niet moeten zeggen.

Steve, die nog geen twee meter van haar af stond, komt samen met een van zijn vrienden op haar af. Voor Jaylinn kan protesteren tillen ze haar op. Lachend tillen ze de spartelende en gillende Jaylinn naar het podium. Ze dumpen Jaylinn op het podium en maken dat ze wegkomen voordat Jaylinn ze kan vermoorden. “Zo” lacht Tamara. “Jouw ouders hebben een fancy cadeau voor jou geregeld. Samen met je vriendinnen. Je moeder gaat uitleggen wat de bedoeling hiervan is.” Tamara glimlacht even naar Jaylinn en overhandigt de microfoon aan mevrouw Lovelace. “Lieve Jaylinn” begint ze haar verhaal. Ik knik naar Jolie en Nynke. Heel sneaky sluipen we het podium af. We lopen om het zeil waar het Bant It logo op staat heen. Daar klimmen we weer op het podium. Het podium loopt nog een meter of drie verder door dan het zeil. Meneer Lovelace staat daar op ons te wachten. Hij knikt naar ons cadeau. “Gaaf ding” fluistert hij. Ik glimlach. “Ik ben Jim ook erg dankbaar” zeg ik terwijl ik naar de oude verroeste Volkswagen T1 kijk. Ons oude barreltje noemen Jolie, Nynke en ik het al een poosje. Jim wist het ergens vandaan te halen, en samen met de ouders van Jaylinn en Nynke hebben we er een super cadeau van gemaakt. Jaylinn’s ouders betalen Jaylinn rijbewijs, dat is Jaylinn haar cadeau. Lijkt niet zo spannend zeg je? Nou kijk, wij geven Jaylinn een auto, die we samen gaan opknappen tot onze The Flying Angels bus. Zo kunnen we ons en onze instrumenten van plek naar plek verplaatsen.

“Kom op, we moeten zo!”

Meneer Lovelace klimt achter het stuur van ons busje. Nynke schuift de schuifdeur open en klimt er in. Ze draait het raampje aan de linker kant van de auto open en klimt er doorheen. Na Nynke klimt Jolie met haar grote jurk in de auto. Zij gaat door het dakraam omhoog. Als laatste klim ik erin en sluit de deur. Ik draai het raampje aan mijn kant open en klim er uit. Voor de zekerheid houd ik me nog vast aan het dak van de bus, want ik zie mezelf er nog wel eens uitvallen zo.

“Je vraagt je waarschijnlijk af wat je krijgt, huh?” lacht mevrouw Lovelace in de microfoon. “Nou, Frans” lacht ze. “Kom maar op!”

Ik hoor meneer Lovelacce grinniken en hij start de motor. Ik grijp me vast aan het dak zodra het busje met een schok in beweging komt. Langzaam rijd meneer Lovelace naar voren. Er klinkt een harde scheur, en we rijden door het zeil met het Band It logo erop heen. Ik ontwijk nog net een stuk zeil dat me bijna uit de auto sleurde. “Joeeehoeee! Jayyyylin!” gilt Jolie. Geschokt kijkt Jaylinn naar het busje, maar daarna verschijnt er een grote glimlach op haar gezicht. “Sukkels!” gilt ze. Ik klim uit de auto. Ik geef Jaylinn een knuffel, die ons drieën in een groepsknuffel trekt. “Hier, moet je dit zien!” Jolie trekt Jaylinn naar het busje. Glimlachend kijk ik naar Jolie die Jaylinn al haar favoriete hoekjes laat zien van de auto, correctie, onze auto. Ik staar naar de meiden totdat mijn aandacht word afgeleid. Er schiet een schim achter het podium langs. Angst bekruipt me maar ik aarzel geen moment. Ik spring het podium in en ren achter de schim aan. Het natte gras zorgt ervoor dat ik wegzak in de modder. Moeizaam til ik voet voor voet op, alsof je rent in het zwembad. De schim is sneller dan ik ben. Ik hoor nog net een zachte snik voordat de schim verdwijnt. 

*****

Happy Halloweeeeeeeeeen iedereen? Gaan jullie nog wat leuks doen (ik niet :(), en als wat gaan jullie verkleed? Hoe de Angels verkleed zijn zie je aan de zijkant.

En ik heb nog een vraagje. Ik heb mezelf beloofd dat ik iedere 10 hoofdstukken een pool houd wie jullie favoriet is. Het helpt mij ook een beetje bij het schrijven om te weten wie jullie favortiet is, trouwens. Dus, wie is je favoriete bandlid (en waarom)? Volgende week vertel ik jullie wie het meest gekozen is.

Xx

♥Vote♥Comment♥Follow♥

Licht Uit Spot AanWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu