3. Tobias

104 3 0
                                    

Tobias och gänget hade redan hunnit bli onyktra.
De stod i köket och spanade in över vardagsrummet, där de andra höll på att supa de nya brudarna under bordet.
"Vad tycker du? Ska jag satsa på den blonda eller?" Tobias vän Henke hade alltid ögon för dom blonda.
"Eller varför inte den tjocka?" skrattade Tobias. Henke rynkade ogillande på näsan. I nästa stund sprack hans ansikte upp i ett elakt leende. Tobias kände sin vän bra nog för att veta att han kommit på något elakt.
"Ska vi slå vad..?" började han, ögonen plötsligt någorlunda nyktert fästa i Tobias. Tobias drog handen genom sitt svarta hår och svalde. Man kunde inte säga nej till ett vad, det var bevis på att man var en riktig man. De andra i gänget lutade sig nyfiket fram för att höra vad vadet var för något.
"Om du sätter på den tjocka, får du 100 spänn."
Tobias skakade på huvudet, nej, inte för 100 spänn.
"Jag ligger inte med henne för 100 spä.." började han, men blev avbruten.
"1000 spänn, och till terminens slut. Jag vet att hon går i samma skola som oss."
"Taget!" De tog hand och skrattade. Tobias var inte så sugen på att sätta på henne, men de där 1000 kändes ganska okej.  Då skulle han äntligen ha råd med en ny cykel. Plus, ett hål är bara ett hål.
Borta i soffan skrattade den tjocka tjejen. Hon var inte jätteful, och hon såg rentav ganska okej ut för att bara så knubbig.
Å andra sidan var det nog bara spriten som talade.
Utan att släppa henne med blicken tog Tobias sin öl och svepte den.

-

Festen spårade ur ganska tidigt. Klockan var bara kvart över ett när störningsjouren ringde på. Folk hade vält in efter att festen kickat igång, musiken hade höjts, altanen hade fyllts av rökande ungdomar, och folk hade kastat ölburkar på bilarna nedanför lägenheten. Det var egentligen ingen överraskning att den skulle stängas ned.
"Det kanske är dags att röra sig hemåt", sa Saga och petade till Ronja som stod och dansade onyktert.
"Awwwww, men jaagh vill shtanna här föralltish, hic!" Sluddrade Ronja. I samma stund stängdes musiken av.
"Ut, alla, UT!" Skrek en kille Saga inte kunde namnet på. Alla suckade och klagade men drog sig mot hallen. Sovrumsdörren öppnades och den mörka tjejen tittade ut i bara bh och uppknäppta jeans. Saga kunde se någon annan röra sig i sängen bakom henne. Hon fick ögonkontakt med tjejen och tjejen log ett onyktert, slugt leende innan hon vinglade till och stängde dörren.
Saga fick hjälpa Ronja att sätta på skorna, och med lite möda fick hon henne bort till busshållsplatsen i väntan på nattbussen. Bussturen hemmåt var lång, och Ronja lutade huvudet mot Sagas axel och somnade.
Saga tittade ned på Ronja, som med tunga, onyktra suckar drömde sig bort. Hennes mun var bara centimeter ifrån Ronjas, och hon kunde tänka sig hur mjuka hennes läppar skulle vara mot hennes.
En värme spred sig inom Saga, och det var inte bara tack vare spriten.

Ska vi slå vad?Onde histórias criam vida. Descubra agora