Patornus neboli patron je kouzelníkův ochránce, může mu ukázat správný směr, nebo předat vzkaz. Jak ale víme, vykouzlit patrona není vůbec snadné...(formule: Expecto patronum - čte se [Expekto patronum]). Důkazem pro nás může být, že jediné kouzlo, které nešlo jinak velmi šikovné Hermioně, je právě patronovo zaklínadlo. U tohoto kouzla totiž nejde jen o to se něco naučit, tady se musí člověk umět vžít do situace a nechat se prostoupit nějakou vyjímečně šťastnou vzpomínkou, aby mozkomora (nebo smrtipláště) zahnal. Je-li daná osoba zdatný kouzelník, patron na sebe vezme podobu nějakého zvířete, které je s daným kouzelníkem nějak spojené (může ho zdědit, nebo to může být jeho oblíbené zvíře, nebo zvíře jemu podobné... apod.) a když je kouzelník méně šikovný, objeví se pouze světlo, popř. něco mezi světlem a zvířetem.
Patron se může během života změnit, příkladem může být Nymphadora Tonksová - v šesté knize se od Severuse Snapea dozvídáme, že její patron změnil podobu na velkého čtyřnohého tvora a to kvůli lásce k Lupinovi. Takže se změnil z nějakého na pravděpodobně vlka, nebo vlkodlaka.Jak zjistit svého patrona?:
Patronovo zaklínadlo se merlinužel naučit nemůžeme, ale patrona si zjistit alespoň přibližně můžeme.
A) Esoterická cesta: Pokud v tyto věci věříte, pak se můžete zaměřit na svá tzv. "duchovní zvířata" a zjistit tak svého zvířecího ochránce, pak byste věděli přesně, jaké zvíře je právě vaším patronem.
B) Test z Wizarding world: Na stránkách wizardingworld.com si po registraci můžete udělat test na vašeho patrona.Jak zvládnout test? (bez hlubší znalosti angličtiny):
Možná to některé z vás naštve, ale tento test je pouze v angličtině a automatický překladač na něm nefunguje, takže zde to bude kapku složitější, než u rozřazovacího testu do kolejí. Tento test je takový neobyčejný, protože je doslova pohyblivý. Objevují se v něm slova (např.: White (Bílá) Grey (Šedá) Black (Černá)) a máte si vybrat jednu variantu, pak zmizí. Pozor! U každé volby máte jen omezený čas, takže se musíte rychle rozhodovat...
1) Jděte na stránky Česky z Pottermore, kde si najdete článek jménem "test na patrona" a celý si ho přečtěte. Slovíčka na něm si buď nastudujte, nebo je mějte někde opsané u počítače, abyste se při testu mohli případně podívat (test se sám nezastaví, bude se opakovat tak dlouho, dokud ho vy nedokončíte).
2) Jděte na již zmíněné W.W. stránky a zaregistrujte se, popř. se přihlašte (návod jak najdete v kapitole "Pottermore aneb Wizarding world") a na své domovské stránce si najděte test na patrona a spusťte ho. Chvíli to bude trvat (je tam spousta animací), ale věřte, že to stojí za to.
3) Odpovězte na všechny otázky tak, jak to vnitřně cítíte (moc dlouho se nad odpovědí nezamýšlejte, jde spíše o instinkt).
Úplně na konci testu (až budete zpět u jezera) a objeví se vám tam nějaký nápis, tak podržte levé tlačítko myši a zakružte s ní, vykouzlíte si tak svého vlastního patrona. (Pokud to zvíře nepoznáte z animace, bude tam i jeho název, tak si ho buď přeložte na překladači, nebo najděte v článku Slovníček patronů na stránce Česky z Pottermore).K výsledkům:
Může vám padnout jeden ze tří typů patronů - 1. je běžný (ordinary), v něm se nachází běžná mudlovská zvířata (př.: kočky, psy, vlk, lasička, labuť, orel...) těch je nejvíce, 2. je neobvyklý (unusual), zde se nachází opět mudlovská, ale méně obvyklá zvířata (př.: netopýr, laň, havran, lvice, rys, žralok...) těch je o něco méně, 3. poslední je vzácný (rare), zde se nachází pouze magická zvířata (př.: jednorožec, okřídlení koně, salamandr, drak, hyppogrif, okamie...) těch je jen malinko.
Poznámka: Test obsahuje celkem "7 kategorií" a každá z nich zase několik otázek, které se vždy objeví pod číslem dané kategorie (tzn. 1. otázka v testu je vždy složena z nějaké otázky z 1. kategorie, 2. otázka v testu je vždy složena z nějaké otázky ze 2. kategorie... atd.), z toho prvních 5 kategorií je normálních a vychází z nich běžná (ordinary) zvířata, 6. kategorie je již vzácnější, otázky z ní se neobjevují často a vychází z ní neobvyklá (unusual) zvířata, no a 7. kategorie je již vyloženě vzácná, otázky z ní se objevují zřídka a vychází z ní pouze magičtí (rare) tvorové.
C) Test z Wizardmore: Na stránce wizardmore.com může najít takový zvláštní a dle mého názoru ten nejlepší test na patrona. Nejlepší proto, že obsahuje všechny* otázky, které se v běžném testu mohou objevit a pak teprve z nich vyvodí procentuální závěr, tedy na konci víte, jaká je podle testu procentní šance, že je váš patron každé zvíře z těch, které mohou padnout.
*Test sice není tak designově pěkný, jako ten z Wizarding world a ani neobsahuje žádné animace, zato však obsahuje všechny otázky, což je podle mě něco unikátního, páč nezlobte se na mě, ale z těch 5 - 7 otázek, z čehož odpovědi jsou vázány i na aktuální rozpoložení a náladu (tzn. za třeba dvě hodiny by byla vaše odpověď jiná), opravdu nelze vyvodit relevantní závěr a finální podobu vašeho patrona.
Po načtení stránky se vám objeví hned několik testů, ovšem pouze ty ve třetím sloupečku jsou na patrona.
1) Patronus Quiz Replica = kopie testu z Wizarding world, ovšem obsahuje jednu chybu (viz vysvětleno u Full Patronus Quiz níže).
2) Extended Patronus Quiz = ten test, který jsem tu popisovala o něco výše (ne až tak pěkný, ovšem všechny otázky + výsledek v procentech...), navíc zde vidíte i více možností, ne jen ten výsledek číslo 1, mně třeba jakožto 100% padla hned 3 zvířata (ale přednost by podle testu z WW mělo jen jedno), navíc se říká, že patron na sebe brává takovou podobu, kterou bychom v naprosté většině případů nečekali a má nás v jistém smyslu doplňovat, tak na to pamatujte :).
3) Full Patronus Quiz = test skoro stejný jako na Wizarding world, a to jak po technické, tak i designové stránce, sice obsahuje všechny otázky (namísto vždy jedné z každé kategorie) ovšem... je rozbitý, zkrátka se v něm lze dostat pouze k otázkám 5. kategorie a dál už vás to nepustí, třeba tuto chybu časem napraví, ale momentálně se v testu nelze dostat dál, z čehož je zároveň jasné, že vám v něm nemůžou padnout neobvyklá (unusual) ani magická / vzácná (rare) zvířata.
+ BONUS: Jděte na stránku wizardmore.com a dole pod tabulkou s nabídkou testů je takový text, ve kterém je modré klikací sousloví patronus guide, tak na něj tedy klikněte a objevíte se na místě, kde je pomocí šikovné tabulky vysvětleno, na jakém principu onen test na patrona vlastně funguje, je to opravdu zajímavé, stojí to za to.
Ještě chci zmínit toto: nehněvejte se, pokud váš patron bude nějaké zvíře, které jste nečekali či si nemyslíte, že by vás nějakým způsobem charakterizovalo, pokud máte pochybnosti, tak si přečtěte na stránce Česky z Pottermore článek jménem Patronovo zaklínadlo, je v něm vše podstatné a dokonce se dozvíte příběh o kouzelníku, který se svým patronem v podobě malé myšky zahnal celou armádu mozkomorů :).
Své patrony mi můžete psát do komentářů.
ČTEŠ
Příručka pro Potterheady
RandomFascinují vás krásy Kouzelnického světa? A chcete být jeho součástí? V tom případě jste tu vřele vítáni! Nahlédněte do knihy a objevte nejrůznější kreativní návody, kouzelnické obchody, doporučení, jak zapadnout mezi kouzelníky, zajímavá fakta, test...