BAB 12

814 30 5
                                    

Setelah selesai membersihkn diri Ainul mardhia melihat suami nya yg sedang tidur lena.

Ainul Mardhia duduk di meja kerjanya kerana ada tugas yang perlu diselesaikan. Sementara mnunggu laptopnya on Ainul Mardhia terpandang disisi laptopnya gambar bersama arwah mejar kamarul.

Ainul Mardhia termenung melihat gambar itu dlm x sedar air matanya mengalir sungguh dia menyesal pda ketika ini. "Dhia..." panggil faiq ammar yg tiba2 muncul disisis nya.

"eh Am... bkn awak dh tido ke tdi" soal Ainul Mardhia setelah mengesat air matanya yg mngalir. "mmg dah tidur tapi saye nk pgi amik air saya haus... knpe awak tak tidur lagi??" terang faiq ammar lalu bertanyakn soalan pda Ainul Mardhia.

"saye ade kje sikit nk siap kan sebelum bertolak ke sabah...  awak nak air biar saya amik kan ye.." jelas Ainul Mardhia kemudian ingin bangun dri kerusi tetapi di halang oleh Faiq Ammar.

"kenapa nangis??" soal faiq ammar kerana melihat isterinya mata merah. "x de ape la mata masuk habuk tu yg berair mata ni" alasan ainul mardhia membuatkn faiq ammar berpeluk tubuh kemudian bersandar sedikit di meja ker ainul mardhia saat dia pandang kesisi ternampk gambar isterinya bersama arwah abangnya kini barulah dia faham yang mata merah isterinya bukan lh sbb habuk ternyata isterinya betul2 menangis.

"dhia... dhia nk tipu aq... ko igt aq ni budak sekolh x leh beza kn mata masuk habuk dengan menangis... dhia ko sedar x ko dh bersuami dan aq rase x sepatutnya ade gambar lelaki lain kat dlm bilik ko ni..." ujar faiq ammar serius dan ainul mardhia tahu faiq ammar sedang marah cuma dikawal sahaja perasaan marah itu.

"ni sahaja knangan saye dn arwah abg awak... bkn sengaja untuk saya letak di bilik ni..."jawab ainul mardhia sambil menunduk kpla.

faiq ammar mendekati isterinya itu lalu medongakkn isterinya untuk melihat diri nya. "apa pon alasan ko aq tak nak dengar yg pnting aq x nk ade gmbr lelaki lain okay lagi lagi org yg dh mati" ujar faiq ammar tegas kmudian meninggalkan Ainul mardhia bersendirian.

******

Lahad Datu, Sabah.
   sudah seminggu mereka bertugas di sabah masing masing dengan hal masing2 tiada bertegur sape seperti bukan suami isteri kebetulan semenjak sampai di sabah masing2 sibuk dengan tugas masing masing.

   Ainul Mardhia ditugaskn untuk merekrut anggota baru selama sebulan. baru seminggu Ainul Mardhia merekrut prajurit baru tpi ramai yg seakn tidak mampu duduk dibawah kendalian Ainul mardhia.
      "korang ni lembikkk... kata nak jadi askar nak pertahankan negara latihan mcm ni pon x mampu buat ke" ujar Ainul Mardhia dengan wajah yang serius.
       sesungguhnya Ainul Mardhia dikenali seorg jurulatih yang tegas dan tidak ada sifat lembut hati bila didalm latihan. Sungguhpun begitu anak didik dari didikan Ainul Mardhia pasti berjaya.
     "hari ni saya dengar ramai yg lambat pergi surau... saya nak tahu kenapa lambat???" soal Ainul Mardhia dengan wajah yang mengerikan prebet nya membuatkan prebetnya diam membisu.
      "saye rase saye ni bercakap dengan org bukan pokok ke tunggul ke... sekali lgi saya tanya knpa lewat pergi surat..." Ainul Mardhia mgulang soalanya kmbli tetapi masih diam mmbisu.
     "dlm kiraan 3 saya nk semua dh buat komando rest 1.....2.....3..." setelh mmbuat kiraan 3 semua para prajurit  sedang bekomando rest..
     "slgi saye tak dengar jawapan knpa korang lambat slgi tu korang buat lh komando rest ni saya bgi masa 5 minit dalm masa 5 minit ni msih tiada jawapan jgn salhkn saye klau saye serahkn kamu semua pada RSM okay..." ujar Ainul Mardhia.
    Ainul mardhia tahu para prajurit lebih takut akn RSM dri dirinya. setelah 5 minit berlalu "okay bangun semua dan berdiri dalam keadaan sedia." ujar Ainul Mardhia.
    "saya tanya sekali lgi kenapa kami semua lewat sampai surau." soal Ainul Mardhia dengan nada yang biasa sahaja. "kami bangun lewat puan.." seorang dri prebet itu menjawab.
    "soalan simple saya tanya susah nk jawab dh kene denda bru nk jawab ke???  baik lh skrang pukul 5.30 ptg saya lpaskn kamu semua awal harini jadi saya x nak dgr maghrib nnti ade yg lmbat prgi surau faham semua" ujar Ainul mardhia.
    "faham puan..." semua para prajurit menjawab dengan serentak. "ketua platun lapor pada saya kemudian kamu boleh melakukan tugas2 lain." arah Ainul Mardhia.

******

      Ainul Mardhia berjalan kearah ruang makan tiba tiba dia terserempak dengan suaminya tetapi bersama dengan wanita lain.
  pada ketika itu perasaan Ainul Mardhia sprti di tikam tikam. Ainul Mardhia mendekati suaminya itu 'awak sampy hati awak tinggalkn saya' ujar wanita itu kpada faiq ammar.
   "Aira plisss kita dh tak de ape ape hubngan lupa kn saya.. dulu awak yang tinggalkn saya kan so jgn harap ada peluang kedua untuk awak..." ujar faiq ammar kepada wanita yang bernama Aira.
     "am... pliss Aira mnyesal berikan Aira pluang kdua..." rayu Aira terhadap faiq ammar. "PBT Aira suhaina" suara seorg wanita yang muncul dri sisi mereka. "puan.." terus sahaja aira berdiri lurus apabila yg muncul itu adalah Ainul Mardhia.
    "awak buat ape kt sini bkn saya bgi arahan untuk awak merehatkn diri dan saya nk sharp pukul 7 ade kt surau...??" soal Ainul Mardhia.
   "maafkn saya puan.. saye ada urusan dengan tuan Ammar" jawab Aira takut takut. "is okay Aira saya tak kesah awak nak jumpa sapa yg penting 7 sharp ade di surau..." ujar Ainul mardhia dengan nada bersahaja.
    "baik puan saya akan punchual kali ni" jawab aira. "ok aira sekarang awak tgk jam dh pukul berapa??" soal Ainul Mardhia bersahaja.
     apabila aira melihat jam alangkan terkejutnya jam sudah menunjukkan pukul 6.55 pm "maaf puan pinta kebenaran jalan tugas tugas lain" ujar Aira apabila menyedari sudah terlewat. Ainul Mardhia hanya menganggukkan kepala sahaja. Aira pula terus berlari untuk ke surau.

    Ainul Mardhia berlalu pergi tanpa menghirau kan faiq ammar disisinya tetapi belum sempat berlalu pergi tangannya digengam kemas oleh  faiq ammar "ikot aku" faiq ammar menarik ainul mardhia pergi kekereta lalu menolak masuk isterinya itu le tempat penumpang.
    Ainul Mardhia terpinga pinga dengan tingkah faiq ammar. "awak kita nak pergi mana??" soal Ainul Mardhia yg sedang fokus dgn pemanduannya.
     "kluar aq bosan tengok ko denda budak.. so malm ni biar budak budak tu rehat... " ujar Faiq Ammar dengan riak wajah yg serius.
       "awak ingat saye ni x de kje lain ke??? awak bawak saye keluar sesuka aty sedang kn saye on duty lagi" jawab Ainul Mardhia.
       "duty lh sangat ko igt aku tak tahu yg ko dah abis duty pukul 6 tadi n esok ko off... ko lupa agaknya yg roaster kite same..." ujar Faiq ammar yang masih fokus pada pemanduannya.
    "skang ape masalah awak ni... saya jurulatih pada budak budak tu event sye dh abis duty tetap kene jalankan tugas.." balas Ainul mardhia yg tidak puas hati akan ape yg suaminya buat.
    "In charge awak yg amik alih saya dh bgi tahu yg mlm ni dan esok awak tak dapat sertai bersama..." jelas Faiq Ammar.
     "asal takut buah hati kene denda ke... lau rase buah hati tu tak tahan jadi askar berhenti je la" perli Ainul Mardhia sememangnya hatinya masih sakit apabila mendengar perbualan antara aira dan suaminya.
    faiq ammar memberhntikn kereta di bahu jalan "hal aq dan aira langsung takde kene mengena dengan aq bawak kau kluar faham" ujar Faiq ammar sedikit tegas.
   "awak igt saye tnggul ke??? smnjak sampai sini saya ngan awak langsung x bertegur sapa.. kita ni macam bukan suami isteri..." luah Ainul Mardhia.
      "salah aku ke?? kita x berckp ko yg bzy sentiasa salah aku ke??? aku tanya kau salah aku ke???" soal Faiq Ammar yg sudah mninggi suara mmbuatkn Ainul Mardhia tersentak.
    "dah la saya taknk ckp dengan awak... awak bawak lah kereta sampy ke tmpt yg awak nk pergi." terus sahaja ainul mardhia mengalah  dah kepalanya di pusing mehadap tingkp bertapa sakit hatinya kini.
    "ni la pompuan aku x paham... marah sikit merajuk.." rugit faiq ammar kemudian meneruskan perjalanan.

bersambungg....

sory kalau ade yg salah... sis tak tahu sangat SOP askar macam mana sis ikot SOP pertahanan awam je ni.... nanti ade masa sis update okay

Pujaan Hati Encik DoktorWhere stories live. Discover now