Bab 14

847 33 1
                                    

       sudah 5 bulan berada ni negeri sabah hati Ainul Mardhia sungguh tenang di negeri ini jauh dri kesibukan kota raya walaupun tgasnya byk tetapi tk terasa kerana sabah bukn seperti negeri lain udaranya sungguh nyaman sekali.
      sedang berjalan berseorangan sekali lagi Ainul mardhia ternampk suami bersama seorang perempuan. siapa lagi kalau bukan Aira.
       " Am tak kesian ke ngan anak kita.. masih kecil perlukn kasih seorang ayah.." ujar Aira pada faiq Ammar.
" siapa yg pisahkan saya dan anak awak sendiri kan... awak yg demand taknak suamikn tentera hingga sanggup mntak cerai wal hal masa tu kita bru dikurniakn cahaya mata... dan sekarang saya tak faham knapa awak sendiri yang masuk tentera.." balas faiq ammar tanpa senyuman ainul mardhia yang mendengar perbualan mereka sudah mengalirkan air mata tidak disangka suami nya tu pernh berkahwin.
"pliss Am.. demi anak kita.." aira merayu pada faiq ammar. "no aira lau awak nk saya jga ank kita bole tpi untuk kmbali pada awak jelas nya tak boleh.."ujar faiq ammar.
"Pbt Aira" ujar ainul mardhia dengan lembut kerana sedang menahan hati. "puan.." ujar Aira apabila melihat Ainul Mardhia.
"kamu buat ape kt sini kamu tahukn ini adalah kawasan larangan bagi para pelatih" ujar Ainul Mardhia dengan riak wajah serius.
"maaf kan saya puan saya ada urusan peribadi dengan tuan faiq" jawab Aira. faiq ammar disitu hanya diam sahaja dia tahu yg isterinya itu sedang marah.
"jumpa saya di pejabat sekarang" ujar Ainul Mardhia kemudian berlalu pergi. Aina hanya menurut apa yg diarahkn oleh Ainul Mardhia.
"Aina saya dh dengar segala perbualan awak dan kapten faiq tadi.. so knpe awak cri blik kpten faiq..." soal Ainul mardhia dengan riak wajah yang tak terduga.
"saya bru sedar yg trbaik itu hnye dtg skli tetapi saya sia siakn dan saya sanggup cri kpten faiq kerana ank saya.. ank saya juga perlukn kasih seorg ayah.." jelas Aina.
" lebih baik awak cari kehidupan awak sendiri tentang anak awak tu terpulang sama ada awak nak jaga atau bg faiq jaga.. tapi untuk awak kembali pada faiq saya rasa itu x mungkin terjadi dan awak sndiri thukn perangai faiq mcm mna" nasihat ainul mardhia kepada Aina.
"saya tahu puan.. saye cube utk mula kn hidup baru..." jawab Aina "one more thing tak salah klau awak nak suruh faiq jaga anak awak tu sbb nya pasti ank itu disayangi..." ujar ainul mardhia sambil sekeping kad kepada Aina.
Aina mengambilnya lalu membacanya alangkan terkejut dirinya melihat isi kandungan kad tersebut. kad tersebut adalah jemputan kahwin ainul mardhia dan pasangan ternyata pasangannya adalah faiq Ammar.
"knpa slmanya puan tk pernah ckp klau saya tahu saya tak kacau kpten faiq.." ujar Aina sungguh dia x sangka yg bekas suami nya milik orang,
"Aina kami ini pegawai sudah tntu kami kene berlaku profresional... tidak mncampurkn hal krja dan peribadi di dalam askar ni kene banyak berkorban termasuk la jiwa dan raga saya bukan ape aina walaupun bukan dengan faiq sekali pon awak tetap kene hormat semua pegawai ,staf dan jurulatih sekali. tindakan awak tadi boleh membuat kan semua org kat sini salah faham termasuk lah para pelatih yang lain... Aira saye tertanya tanya knpa awak nk msuk askr ye? sedang kn dulu awak tolk faiq kerana die seorang askar.." ujar Ainul mardhia.
"klau dulu saye trlalu mengikutkn kata hati n kata org sekeliling yg isteri tentera tiada life saya mudah trpengaruh sehingga saya mninggalkn faiq tpi setelah beberapa tahun saye mulai sedar yg sebuah hubungan bertahan lama bukn lh sbb pekejaan tetapi kpercayaan satu sama lain. dan saya sertai askar ni pon kerana hati saya terdetik ingin cube mnjadi askar" jujur aina.
      "takpe lah aina cume berbaki sebulan lagi awak disini... buat yg trbaik jiwa kene kental.. hidup sebgai seorang tentera ni perlu kan pengorbanan dan since awak dh masuk dunia tentera tak kan semua org faham tugas awak sebagai seorg tentera... semoga awak menjadi seorg tentera yang mmpu mempertahankan negara walaupun nyawa sndiri mnjadi taruhan" nasihat dri ainul mardhia buat aina mmg hatinya sakit kerana suaminya itu tidak belaku jujur tapi bile difikirkn balik dirinya hanya dijadikn isteri diatas kertas.
    "baik puan terima kasih atas nasihat yg diberi kn... pn jika tiada apa2 lagi izin kn saya untuk lakukn tugas2 lain puan"  ujar aina dan ainul mardhia hanya mengangukkan kepala sahaja.
                                 ********
    kini mereka sudah pulang ke semenanjung malaysia kerana tugasan di sabah sudah selesai dgn jayanya. sejak kjadian di kem ainul mardhia mnjadi diam apabila bersama faiq tidak banyak bercakap begitu juga dengan faiq semnjak isterinya itu tidak mahu brcakap dengannya faiq melakukm pekerjaan nya sendiri tanpa memperdulikan isterinya itu.
    seperti biasa ainul mardhia sedang sibuk mengurus pekerjaan nya dengan mengupdate semua report yang trkini. "amboi sibuk nya sejak sejak balik dri sabah ni" tegur suara seorg lelaki yg muncil di pintu bilik nya sudah jadi kebiasaan bile waktu bkerja pintu bilik sentiasa akan dibuka bagi memudahkan urusan.
   "tuan.. maaf saya x perasan tuan ada kat pintu... ada sedikit report yg prlu saya siapkn.." ujar ainul mardhia kepada lelaki itu ternya lelaki itu adalah bapa mertuanya kolonel amiruddin.
    "ainul come on kite bukan di majlis formal ataupun berusan secara formal lagi pon ainul dah jadi menantu papa so just call me papa orait..." ujar kolonel amiruddin.
   "sorry ainul just kekok lgi... lagi2  bile dekat office ainul dh trbiasa dengan semua protokol tapi ainul cube panggil papa okay" ujar ainul mardhia dengan lmbut sahaja.
     "its okay ainul.. ainul macam mana dengan Iq... ainul bahagia dengan Iq??" soal kolonel amiruddin membuatkan ainul mardhia  terdiam sbntar.
     "alhamdulillah pa.. ainul bahagia dengan Iq cume skng masing masinh tgh bzy dgn kerja masing2 sampaikn tkde masa lgi pon bzy siapkn persiapan kwin utk minggu dpn." terang ainul mardhia dengn senyumn yg ikhlas walaupun hatinya terluka.
    "alhamdulillah senang hati papa tengok Iq dh bahgia sejak die kecewa Iq tak pernah baik dengan perempuan tapi sejak hadirnya ainul papa dapat rasekan yg luka dihati Iq dapat disembuh kan..." luah kolonel amiruddin.
     terbit perasaan bersalah dihati Ainul Mardhia adakah dia terlampau kejam pada suaminya sendiri sehingga tiada ruang untuk suaminya beterus terang adakah dirinya kejam jika menghukum suaminya sendiri hanya kerana tidak berterus terang dan hakikat selama 6 bulan perkahwinan antara dirinya dan suaminya dia tidak pernah menyadari yang suaminya itu sudah terluka yg sukr utk disembuh kan.
    "pa smasa kami di sabah ada aina disana..." jujur ainul mardhia dan Kolonel amiruddin begitu terkejut apabila dimaklumkan bekas isteri anaknya itu ada di sabah.
    "dia buat ape disana??" soal kolonel amiruddin. "salah seorang pbt yg mnyertai latihan" jawab ainul mardhia. "what ini papa x faham... dulu die tolak Iq sbb Iq seorg tntera why sekrang die yg msuk" soal kolonel amiruddin yg tidak brpuas hati.
    "relax pa... mungkin aina dah trbukak hati untuk mengetahui cara hidup askar ni macam mana dan ainul yakin yg aina dh menyesal dengan perbuatan die dulu" ujar Ainul Mardhia dengan senyuman untuk menunjukkan dirinya kuat.
     "papa tak kesah kalau die menyesal yang penting jangan pernah dia kacau hubungan kamu dan Iq.." ujar Kolonel Amiruddin dengn tegas bgi nya cukup anaknya itu terluka sekali dia tidak mhu anaknya terluka lagi.
      "pa kalau ainul cakap sesuatu pekara papa jangan marah ye.." ujar ainul mardhia pada kolonel Amiruddin
     "apa dia Ainul?" soal Kolonel Amiruddin "sebenarnya waktu di ken aina bertemu faiq di kem dan meraih agar kmbli pada sisinya aina juga mengunakan kasih sayang seorg anak untuk memikat faiq anak mereka berdua faiq dan aina..." terang ainul mardhia dengan tenang.
    "ainul ini sudah lebih papa takkan izin kan jika aina kembali ke sisi faiq" ujar kolonel amiruddin yg masih tidak puas hati.
      "pa... papa kan kenal anak papa sekali dia benci selamanya dia akan benci pasal anak tu ainul yakin faiq akan setuju untuk jaga anak nya ... sbb berdasarkan apa yg berlaku di kem ainul boleh nampak bertapa bencinya faiq pada aina tetapi tidak mampu dilepaskan..." jelas Ainul Mardhia bgi meredakan kemarahan ayah mentuanya itu.
     "oky lah ainul klau kamu kata begitu papa pergi sambung kje papa cuma papa harap hubungan Iq dan Ainul bekekalan hingga ke surga" ujar kolonel amiruddin.
   "inshaaAllah pa..." ainul mardhia hanya memberikn senyuman yg paling manis buat ayah mentuanya itu.

-bersambung-

* alhamdulillah selesai update bab baru doa doakan sis ada idea utk bab seterusnya.

*see u next chapter okay

*maaf jika cerita ni mengarut

Pujaan Hati Encik DoktorWhere stories live. Discover now