Bab 3

1K 43 11
                                    

Mia Arisha sedang berjalan berseorang sambil melihat barang barang yang perlu dibelinya.

sedang asyik menilik barang tiba tiba dia belanggar dengan seorang lelaki yang memakai uniform navy complete.

"cik maaf kan saya" ujar lelaki itu. "ehh takpe salah saya juga tak tengok depan" ujar Mia Arisha.

"adik dh siap pilih barang ke?" soal ainul mardhia yang bru sahaja muncul.

"dah kak..." jawab mia arisha. "eh naqib" tegur ainul mardhia kerana mengenali lelaki yang lengkap beruniform navy.

"puan" jawab lelaki itu sambil menundukkan kepala tanda hormat. "akk kenal ke?" soal mia arisha.

"kenal la.. Anak didik akak ni... Nama di Naqib.."terang ainul mardhia.  "ooo.." hanya itu yang terluah dari mulut adiknya.

"en naqib.. Akk saya garang tak kat kem??" soal Mia Arisha dengan selamba. "adik.." Ainul Mardhia sudah membuat mata besar tanda dia sedang marah tetapi dh dinama kan Mia Arisha marah macam mana pon bukan nya dia kisah.

"biarlh adik tanya en askar ni bukan akak.. Takut lah tu yg en askar ni kata akak ni garang..." balas Mia Arisha sambil menjuihkan bibirnya.

Naqib disitu hanya tergelak melihat terlatah adik beradik dihadapannya dan sedikit sebnyak hatinya sudah terpaut dengan perwatakan Mia Arisha.

Sedang bertekak dengan adiknya Ainul Mardhia menerima panggilan kecemasan membuatkan di perlu pergi dengan segera.

"adik akk mintak maaf ye akk terpaksa pergi.. Ada panggilan kecemasan dri ibu pejabat akak..." ujar Ainul Mardhia mengharapkan adiknya itu memahaminya.

"oky kak adik faham... Akk pergi lah dulu.. Adik doakan akak balik ke pangkuan kami dengan selamat.." ujar Mia Arisha dengan tenang kerana dia sudah memahami tugas kakaknya itu bukan senang lagi lagi kakaknya itu bukanblah Navy biasa tetapi kakanya adalah PASKAL.

"thanks .. Naqib saya nak mintak tolong boley??" soal Ainul Mardhia. "tolong apa tu puan??" soal Naqib semula.

"tolong teman adik saya beli barang lepas tu antar dia balik ye... Saya percayakan awak.. Sbb tu saya mintak tolong awak jaga adik saya.." ujar Ainul Mardhia kepada Naqib.

"inshaaAllah puan saya jaga adik puan.." jawab Naqib. "okay terima kasih... Saya pergi dulu ye.. Adik akk pergi dulu ye.."ujar Ainul Mardhia dan mereka hanya menganggukkan kepala sahaja kemudian melihat pemergian Ainul Mardhia.

"Mia.. Dah beli barang ke??" soal Naqib lembut. "dah en.." jawab Mia Arisha. " x payah lh berencik encik.. Panggil saya Naqib je.. Ni nak pegi mana lepas ni.." soal Naqib.

" saya nak pergi makan lepas tu kita balik ye.." jawab Mia Arisha. "oky jom.." ajak Naqib dan Mia Arisha hanya menganggukkan kepala sahaja.

*****

"Mia saya nak tanya 1 soalan boleh?" ujar Naqib memulakan bicara setelah mereka memesan makanan apa yang hendak di makan.

  "Boleh je.. Apa dia?" soal Mia Arisha kembali. "kakak awak tu garang x kat rumah..." soal Naqib.

  "x lah.. Dir tu baik sgt tak pernah marah saya cuma dia akan tegas bab pelajaran saya je bab lain die oky.. Kenapa tanya??" jaeab Mia Arisha kemudian menyoal Naqib kembali.

" tak de lah saja je tanya sebb kakak awak kalau kat kem semua org takut dengan die termasuk saya..." jawab Naqib menyebabkan Mia Arisha ketawa.

"patut lah tadi awak nampak kakak saya macam nampak antu... X de ape lah Naqib.. Kakak saya okay je kalau kat rumah..." ujar Mia Arisha sambil memberikan senyuman kepada Naqib.

" oo oaky lah tu.. Tak de lah saya takut sangat kalau nak ngorat awak..." ujar Naqib yang cuba masuk line.

"ada ada je lah awak ni.. Yang tu awak x sepatutnya takut ngan kakak saya tapi abang saya sebb abg saya ni tegas sikit bab bab jodoh ni..."terang Mia Arisha.

"ooo jadi boleh lah saya masuk line ni"soal Naqib dengan nada gurauan.
"boleh asalkan awak abg saya suka awak n percaya awak boley jaga saya dengan baik macam mana dia jaga saya..." terang Mia Arisha.

"tapi kan kalau abg awak terima saya.. Boley ke  awak terima saya.." soal Naqib.

"Naqib kita baru je kenal... Jauh lgi perjalanan kita tapi kalau dh jodoh takkan kemana... Lagi satu kenapa awak tanya macamtu..." jawab Mia Arisha kemudian menyoal Naqib kembali.

"yelah saya kan Askar dan tugas saya ni tak tentu masa...  Saya risaulah awak akn rase tersisih..." ujar Naqib.

"Naqib awak kene ingat satu je... Kakak saya juga Askar.. Dan saya faham sangt mungkin sesekali saya rase tersisih tapi itu kan tugas... Cuma saya doa baik awak baik kakak saya... Kalau pergi dengan selamat pulang kepangkuan saya pun dengan selamat..." terang Mia Arisha.

"oky kita makan dulu ye lepas tu saya antar awak balik..." ujar Naqib yg sudah menukar topik. Mia Arisha hanya menganggukkan kepala sahaja.

#bersambung...

Pujaan Hati Encik DoktorWhere stories live. Discover now