bebas

11 0 0
                                    

Pejam celik pejam celik. Spm dah habish . Huhhh finally tamat jugak memori ak sebagai seorang budak menengah . Eh lupa pulak aku sambung form6 hahahah. Habis exam aku terus keluar dari dewan peperiksaan ,aku mencari-cari kelibat danish.

"Oi vi" aku menoleh ke arah suara tu . Haizen. Haizen sedang berlari ke arah aku. Haizen berhenti berlari sebaik sahaja dia tiba berada di depan aku.

"Haih. Jom balik" haizen masih tercungap-cungap kerana larian anaknya tadi.

"Errr aku..." aku balik dengan haizen? Kenal pun baru jak tiba-tiba bawak balik. Kalau benda lain jadi macam mana. Danish lagi .

"Danish? Dia suruh kau balik dulu dia cakap dia ada urusan dengan cikgu omar"

"Betul ka kau ni,nanti kau tipu aku?"

"Betul"

Disebabkan aku tidak percaya dengan haizen aku terus pergi bilik guru . Cari punya cari aku nampak danish duduk dekat meja cikgu Omar. Aku percepatkan langkah aku ke meja cikgu Omar.

"Nish" danish terus menoleh ke arah aku.

"Aik vi ,napa belum balik, zack cakap tadi dia nak balik dengan kau, hah tu zack" aku tengok zack sedang berjalan ke arah kami.

"Jadi kau balik dengan siapa?" Soal aku risau . Memang lah risau. Kawan kan.

"Abah aku cakap nanti dia suruh pemandu dia ambik"

"Ok"sebelum aku pusing sempat dia menyampaikan beberapa nasihat dia dengan Haizen

Perjalanan yang ... Sangat sunyi . Tapi sunyi tu tidak lama bila haizen memulakan perbualan..

"Err.. So vi.."

Vi sudah berpusing melihat haizen menandakan dia bersedia mendengar perbualan haizen  yang ingin memulakan perbualannya.

"Hinonggo tadon nu?"
Awak asal mana?

Vi terdiam ...siapa tidak terkejut bila dia cakap dusun dengan vi.

"Kau memang dusun?" Haizen mengangguk tanda ya. Dia menjadi ramah bila dia jumpa orang sebangsanya.. Perjalanan mereka tidak lagi sunyi dek kerana perbualan mereka yang rancak sampaikan mereka tidak sedar perjalanan mereka menghampiri rumah haizen.

"Vi. Hinonggo koh poingoyon?"
"Vi. Awak tinggal mana?"

Baru vi sedar perjalanan mereka yang membahagiakan.  Eh membahagiakan.. Sudah sampai di sebuah rumah.

"Rumah kau ka ni?" Haizen mengangguk..

"Poingiyon oku id.."
"Saya tinggal di.."

"Zack"

Kata-kata vi terhenti bila ternampak seorang wanita lingkungan umur mummnya mungkin. Serentak itu juga zack berjalan ke arah wanita itu dan terus memeluk wanita itu ibunya mungkin?.. Habis sahaja drama antara anak dan ibu itu ibunya terus memandang vi . Tersenyum senget wanita itu . Mana taknya anak terunanya seorang itu membawa seorang perempuan yang cantik di matanya.

"Alawa noh sumandak dilo"
"Cantiknya perempuan tu"

Haizen mengjongket kening ke arah vi . Maksudnya perempuan yang dicakapkan cantik tu vi.

"Pounsikou"
"Terima kasih"

Terkekut ibu haizen bila terdengar vi cakap bahasa dusun budak ni dia belajar ke apa.. Itu yang berlegar di kepala ibu haizen.

"Dusun?" Ibu vi yang sangsi itu terus bertanya kepada vi.

"Oh"
"Ya"

"Ooo isai ngaran nu?"
"Ooo siapa nama awak"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 16, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Jangan Benci CintakuWhere stories live. Discover now