Jaký je rozdíl mezi federací a konfederací?
Federace je, že silnější pomáhá slabšímu.
Konfederace je ,každý za své'.
A Slováci chtějí konfederaci.
To by bylo ještě jednou z dokumentu. Ale proč se prostě nedohodli na konfederaci? Slováci by měli, co chtěli, a Češi by měli společný stát. Tak kde je problém?
Když jsem se na to ptala pana učitele/profesora, odpověděl mi, že podle jeho názoru to dohadování české politiky zřejmě přestalo bavit. Tak to děkuju, no.
Co mi zbývá, než se s tou odpovědí smířit? evidentně to nechápe vůbec nikdo.
Ale ještě vám něco popovídám o těch ulítlejších představách o společném státu.
Trojfederace, ve které by byla třetí zemí Morava. Jakože, why?!
Teorie dvojdomku od Petra Pitharta (Pravděpodobně. Google to nezná.). V podstatě bychom žili jako sousedi ve dvojdomku: společné hranice území, ale jinak si dělejte co chcete.
,,Slovensko s českou pojišťovnou". Nemám tušení, kdo se prokecl o tomhle návrhu, ale celkem to zvoral. Šlo by o to, že když Slovensko, samostatně se rozhodující část Československa, udělá průšvih, vezmou na sebe průšvih federální orgány nebo Češi. Právě tohohle chtěla dosáhnout většina slovenských politiků, tedy minimálně předtím, než se odtrhnou úplně.
,,Mladší bratříček vyrostl a chtěl by vlastní postýlku. Ale jak bratříčka známe, bude chtít v létě postýlku u okna a v zimě u kamen. Kdepak, žádnou postýlku, domeček si bratře měj."
Bohužel si nevzpomenu, kdo to řekl, ani jestli je to přesně, ale je to citát o rozdělení ČSFR. Slovensko je rozmazlený mladší bratříček. :) :)
Update: Byl to Ludvík Vaculík. To, že bratříček vyrostl, mu napsal bratislavský český přítel Milan Šimečka a on to pak rozvedl. Ludvík Vaculík je známý spisovatel a disident, autor ,,Dvou tisíc slov", ,protirežimního'dokumentu z roku 1968 o změně v zemi.
Ale ty slova jsem celkem trefila. :)
ČTEŠ
ČSFR v letech 1991-1992
Non-FictionTato kniha vzniká ze tří důvodů: 1. Potřebuji se to naučit. 2. Potřebuji se to naučit pokud možno hned. 3. Zatím si pamatuji jenom Václava Havla. Neznám lepší způsob učení než vysvětlování látky ostatním. Témata: politika, dějiny ČSFR, literatura, a...