12

10.6K 199 6
                                    

صرخة يتيمة ح12
الحلقة الثانية عشرة

عبده بيلبس علشان ينزل الشغل بالليل، وكانت حركته بطيئة، وساكت مش بيتكلم، وإلهام قاعدة على الأرض بتاكل مع عيالها.
_ مش هتاكل؟
_ مش عايز اطفح
_ ان شالله عن أهلك ما طفحت .. انت هتقرفني انا ليه.
(عبده بيتمتم بكلام غير مفهوم)
_ إلهي يطفح الأكل على بطنك وعينك وتوقعي تموتي وارتاح انا يا بنت ال ...........
_ بترطن تقول ايه؟
_ لا برطن ولا زفت.
(إلهام قامت منكانها وراحت ناحيته)
_ ما تقول لي مالك قالب وشك من امبارح .. هي الحكومة عملت لك ايه امبارح؟ من ساعة ما رجعت من عنديهم وانت ساكت؟
_ لا عملت ولا سوت .. ملكيش دعوى.
_ اسمع يا عبده .. أنا معنديش مرارة للنكد ده .. قول حصل ايه، متقعدش ساكت لي كده زي اللي جاله الخرس على كبر.
_ ياريت تكون ست زي باقي الستات، تسألي جوزك ماله، وتخليه يحكي لك، وتساعديه يطلع من الحالة اللي هو فيها.
_ ما انا بسألك من امبارح، وانت اللي مش عايز تنطق كأنك طافح سد الحنك.
_ الله يخرب بيت ملافظك يا إلهام.
_ وبعدين يا عبده .. ما تقول حصل ايه متخلنيش أنكد عليك وانت نازل الشغل
(عبده بيبص عليه من فوق لتحت، وهو نفسه يحكي أصلا لأي حد، حتى لو الصغير اللي قاعد ع الأرض)
_ الناس كانوا هنا امبارح دول مش حكومة.
_ مش حكومة؟ اومال مين؟
_ دول شغالين عند صابرين، وكانت جايباهم يدورولها على عبير.
(إلهام بتبص على عبده بسخرية، وبتحط ايدها فوق دماغه بتشوفه يمكن يكون عنده سخونة ولا حاجة)
_ انت عيان يا عبده؟
_ فال الله ولا فالك ..عيان ايه انتي كمان
_ ما اهو انت بتقول تخاريف حد عنده سخونة.
_ انا شفتها بعيني نازلة من العربية الكبيرة، والناس دول ماسكين فيا علشان أوريهم بيت عبير .. ولما وصلنا عند عبير، اتصلوا بصابرين، وخلوها تكلم عبير علشان تروح معاهم.
_ يا حول الله ياربي، الراجل اتجنن
(إلهام بتدفعه ناحية الباب)
_ يلا يا عبده يلا .. شكلك اتأخرت على الشغل، ومتنساش تروح الصيدلية تجيب لك برشامتين يمكن تخف.
_ انتي فاكراني بخرف يا إلهام، طيب والله انا كلمت الباشا اللي كان قاعد جنبها .. وصوته مش غريب عليا ..
(إلهام بتكمل دفع عبده ناحية الباب زي اللي بتمشيه)
_ يلا يا خويا يلا .. سلامتك .. شكلك هتخرف وتضحك علينا الناس.
_ طيب والله الحرس قالولي ان نجوى اختي طلعت من السجن ليها شهرين، وبيدوروا عليها مش لاقيينها ..
(إلهام وقفت مبلمة، ووشها بدأ يحمر)
_ نجوى؟!
_ مالك اتلخبطتي كده.
_ لالا مليش.
_ ايه اللي هيخلي ناس بالشكل ده والعربيات دي، يسألوا عن بيت عبير، وياخدوها معاهم عند صابرين، وبيدوروا على أمها، وكانوا عايزين يطلعوها من السجن لقيوها طلعت .. انا هتجنن يا إلهام، انا شفت بعيني البنت وهي نازلة من العربية، وبتقول لي يا خالو عبده، بس الباشا اللي كان راكب جنبها في العربية سحبها وخلاها تركب جنبه.
(إلهام بتحاول تهرب من السرحان)
_ يلا يا عبده بلاش جنان.
_ جن لما يلهفك يا بنت المؤذية
(إلهام صرخت في وش عبده)
_ عبدووووووو ... امشي غور يلا يا إما تنزل تجيب طلبات العيال دي.
_ طلبات ايه؟ انا اتأخرت ع الشغل.
(عبده يخرج من باب الشقة بسرعة ويرزع الباب وراه)
(سيد داود المطعني) (سيد داود المطعني) (سيد داود المطعني)

صرخة يتيمه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن