" Hah hisyam, mari makan sini" jemput haji syafi sambil melipat surat khabar yang baru. Hisyam duduk di sebelah syifa. Hisyam memandang syifa yang hanya membuat muka selamba.
" sayang, tolong kaut kan abang nasi tu" minta hisyam. syifa terpinga-pinga. Dia panggil aku sayang! Pandai juga mamat ni berlakun. kalau kau nak macam tu aku ikut cara kau. syifa menyediakan sarapan untuk hisyam.
"Kamu berdua tak bercadang nak honeymoon kat mana?" tanya Hajah Maznah.
" Buat masa ni, kami belum merancang apa-apa lagi mak. sebab syifa akhir-akhir ni sibuk dengan pengajian , abang pun sibuk kerja juga" balas syifa. Hisyam hanya mengangguk.
"Ohh.. kalau boleh cepat sikit honeymoon tu, dapat lah mak ni cucu" kata Hajah Maznah membuat kan muka Syifa merah menahan malu.
"Orang muda lagi lah nak ada anak" kata syifa.
"apa pulak macam tu, orang muda sekarang ni dah ada dua tiga orang anak tau" balas Hajah Maznah.
"Mak, Hisyam nak bagitahu mak, yang kami berdua kena balik kuala lumpur hari ni " beritahu hisyam. Balik KL! kenapa aku tak tahu. dia tak bincang dengan aku pun. Syifa merenung Hisyam meminta jawapan.
"kenapa cepat sangat?" tanya mak.
"sebab kat pejabat banyak kerja yang tak siap,tender pun ada yang baru masuk hari tu. kami mintak maaf ya mak" jelas hisyam.
"kalau tak abang je lah balik KL,syifa nak tinggal kat sini dulu" syifa minta kebenaran sambil senyum manja.
"syifa kena ikut cakap suami kamu tu. isteri ni mesti sentiasa disisi suami." nasihat haji syafi.
"Tapi ayah syifa nak tinggal kat kampung ni dulu. syifa nak jumpa kawan syifa dayana tu" terang syifa dengan wajah hampa.
"sayang kena ikut abang balik KL, abang mana boleh tinggal kan isteri abang ni. Tak lena abang di buatnya" pujuk hisyam. Tak guna punya jantan. Ni semua rancangan kau sebab kau nak jumpa kekasih kau tu kan. aku benci kau hisyam.
" ye lah" balas syifa.
Sesampai saja mereka di bilik, Syifa merentap tangannya yang ada di pegangan Hisyam tadi. Syifa merenung tidak puas hati.
"kau ni apesal cari pasal dengan aku? yang kau mengejut nak balik KL tu kenapa? aku tahu lah kau nak jumpa kekasih kau tu,tapi jangan bawak aku sekali balik KL" marah syifa.
"Bukan aku yang nak,ayah yang nak kau ikut aku. Lagi pun aku malas nak berlakon lama-lama" balas hisyam dengan selamba tanpa rasa bersalah sambil duduk di birai katil.
"Aku tak faham betul lah,kenapa lah mesti dengar cakap suami ni" marah syifa.
"Dah di tetap kan macam tu, macam tu lah" kata hisyam. syifa menjeling sambil berjalan menghampiri almari. Syifa mengeluar kan beg besar dan memasukkan pakaiannya ke dalam beg.
"Barang aku panyap sekali tau" arah hisyam. syifa berpaling memandang hisyam.
"Banyak cantik muka kau! kau ingat aku apa? maid kau,kau panyap lah sendiri" balas syifa.
"Kau kan isteri aku,isteri ni mesti ikut arahan suami. Tak cium bau syurga nanti" ugut hisyam. syifa ketawa
"hahahaha.. apa? isteri? kau yang cakap tadi aku ni isteri dalam kertas je. kenapa kau tak cakap 'kau kan isteri dalam kertas je." balas syifa. Hisyam terkedu. Yalah, aku yang cakap macam tu.
" Ha ah, lupa pulak aku, nasib baik kau yang ingat kan. Tak sangka kau ingat benda tu" Hisyam tersenyum.
" aku takkan lupa dan aku akan ingat benda tu sampai kita cerai nanti" balas syifa dengan lancar. syifa berlalu keluar tanpa menghiraukan hisyam. Lebih baik dia keluar daripada dia sakit hati di dalam biliknya.
sesudah mereka balik KL, hisyam singgah sekejap di rumah Datin hidayah.
"Assalamualaikum mama" Hisyam memberi salam.
"Waalaikumsalam, ih kenapa tak cakap kat mama korang nak balik, mari masuk syifa" balas Datin Hidayah dan menjemput menantunya masuk.
Syifa dan Hisyam bersalaman dengan Dati Hidayah. " Abang ni hah, katanya rindu dengan mama. manja sangat, anak mama betul lah" sindir syifa. Apa? Dia cakap aku ni anak mama! kurang asam betul isteri aku ni. tunggu kau.
" Hisyam tu dah ada isteri,manja je lah dengan syifa ni. kesian syifa rasa tersisih pulak" balas Datin Hidayah. Hisyam menghampiri syifa dan memeluk pinggang syifa dengan sebelah tangan. Apasal mamat ni peluk aku terus-terus kata hati syifa.
" sayang cakap apa tadi? abang ni anak manja ye? okay, sekarang abang akan jadi suami manja" usik Hisyam dan mengenyitkan sebelah matanya.
"Macam tu lah, ni dah makan ke? tanya Datin Hidayah.
"Dah tadi mama, kat kampung" balas hisyam.
"kami naik atas dulu, nak rehat kan badan ni. jom sayang" hisyam dan syifa naik ke atas. sesudah sampai ke bilik syifa merentap tangan nya daripada pegangan hisyam.
" kalau nak acting pun, tak payah lah pegang-pegang,peluk pinggang segala bagai" marah syifa.
" kau ingat aku nak sangat,aku terpaksa tau. takkan kita acting cakap je mestilah ada pegang-pegang juga. Baru nampak serasi" balas hisyam dengan selamba dan membaring kan tubuhnya di katil. Enaknya!
"kau ni memang kurang ajar kan, kau tak ada hak nak pegang aku sebab aku ni isteri dalam kertas kau je!" balas syifa berlalu masuk ke tandas untuk menyegar kan badan nya yang meleket dan hati yang membara. Hisyam tidak menghirau kan apa-apa lagi. sekarang ni dia penat nak tidur.
Setelah malam mereka meminta izin ingin pulang ke kondominium hisyam. kan senang tak payah nak acting setiap hari.
"yang tu bilik kau,dan yang tu bilik aku" jelas hisyam.
"kalau kau nak makan, tu dapur dekat sana" sambung hisyam.
Syifa hanya mengangguk. syifa masuk ke dalam biliknya. Mak aii! besarnya bilik ni. cantik dan harum lagi tu. syifa membaringkan tubuhnya di katil. hmm..nyamannya. Tidak lama akhirnya syifa terlena.