Aku memulakan langkah menuju ke dewan terbuka untuk pendaftaran. Ya, hari ini aku bermulalah kehidupanku sebagai seorang pelajar tingkatan 1 di sekolah berasrama penuh. Aku yang bersungguh masuk ke dalam asrama ni. Emak aku tidak mahu aku masuk asrama sebab dia tidak mahu aku jadi macam abang dan kakak aku yang banyak buat masalah disiplin di sekolah. Tapi aku yakinkan emak yang aku akan jadi yang terbaik dan akhirnya emak setuju. Lagipun, aku masuk di SMKA. Konfomlah menerapkan ilmu keagamaan tu, lebih2 lagi aku mahu teruskan belajar bahasa arab iaitu subjek kegemaranku.
" Assalamualaikum, baiklah. Azan zohor sudah dilaungkan. Diminta semua pelajar menuju ke surau untuk menunaikan solat berjemaah. Ibu bapa diminta turut serta. "
Emak dan bapa ku sudah pulang sebab urusan pendaftaran aku sudah selesai lebih awal. Jadi aku menuju ke surau seorang diri sambil memerhati kawasan sekeliling.
"Usang jua sekolah ni ah. Cakap sekolah baru tapi kenapa bangunannya buruk2? " Aku bermonolog sendiri
Selesai berwuduk, aku masuk ke dalam surau.
"Adui, ramainya senior2. Dah la aku ni pemalu. Ok2.. Buat rileks sja. "
"Assalamualaikum bang. " Aku tersenyum sambil menghulurkan tangan untuk bersalam dengan senior tersebut.
" Apa kumbang2? Sebutlah betul2. Assalamualaikum abang" Senior tu memarahi aku sambil menyambut salam aku.
Ish, syukurlah bah aku sudah bagi salam. Bikin panas. Adeh, sabar2. Inilah kehidupan junior.
Aku terus menuju ke asrama bersama beberapa temanku yang baru sahaja aku kenal, iaitu Safuan dan Ash.
Aku diletakkan di Dorm 5. Hatiku bedebar-debar sebab seperti difahamkan, setiap dorm akan bercampur tingkatan."Siapalah dormate aku ni. Bikin nervous "
"Assalamualaikum. Ni dorm 5? Saya diletakkan oleh warden di bilik ni"
"Wassalam.. eh masuk2. Jangan malu2. Buat macam rumah sendiri. Banyak barang? Ada yang minta tlg angkat?"
"Eh takpa bang. Ini ja ni barangan saya"
Syukurlah, mesra juga org bilik aku ni. Namanya Azrin, tingkatan 2. Dia ketua dorm 5 ni.
Usai menyusun barang di loker, masuk lagi beberapa senior ke dalam dorm. Berpeluh2 lagi. Hahaha.. Ni yang bikin rambang mata ni. Lepas main bola kali dorang.
" Eh budak baru ka Azrin? Siapa nama dia? "
Salah seorang senior bertanya kepada Azrin
" Ya, dia Shazwan. Nanti malam lah kita buat mesyuarat dorm ah "
"Ok bah Azrin, janji kau belanja Maggi. hahahha.. "
" Oi budak baru, sini kau, kasi kenal diri. " Seorang senior lagi memulakan bicara
" Hai. Nama saya shazwan, boleh panggil wan. Berasal dari Kampung Tabuan. Mohon tunjuk ajar ah semua. "
"Boleh bah, yang penting jangan kau temberang. Tapi aku tengok kau ni macam budak skema ja. Okla tu."
" Bah, saya pi mandi dulu ah "
Aku mengambil barang mandi lalu berjalan menuju ke kolah. Di kolah ni lah tempat mandi semua pelajar putera. Basuh baju dan semua lah.
Bila aku sampai, telan air liur ja mampu. Hahaha.. semua mandi berseluar dalam.. Habislah, tahan nafsumu wan, tahan...
Sementara di dalam bilik pula, para senior nakal tu bercerita pasal si wan
" Ui, boleh tahan juga Wan tu. Pantat dia montok. Mau dicuba tu daging fresh. "
"Oi, gila kamu ni. Cukuplah dulu kamu antam si Razi tu. Sampai pindah sekolah budak tu kamu kerjakan. Kesian. "
" Ala, bukan selalu. Nda dapat antam perempuan, lelaki tibai. Hahaha.. "
" Ish, kamu ni sudahlah. Jangan kacau dia. Budak baik aku tengok dia tu. Jom lah mandi, nanti lambat kita pergi makan. Hari ni lauk ayam bah. "
" Ui ya ka? Bah jom ."
P/s : sorry ah, 1s time pencerita buat cerita macam ni. Janggal sedikit. Haha.. tapi karya mesti diteruskan. Nantikan bab seterusnya
YOU ARE READING
AKU DAN HIDUPKU
PoetryCerita ini berkisarkan kisah seorang budak lelaki yang bernama Shazwan baru melangkah kaki masuk ke sekolah berasrama penuh. Cabaran, rintangan dan halangan semua mampu dia hadapi. Sekolah buruk, asrama lapuk, tilam tak empuk. Semua dia tidak kisah...