Setiap masa, aku terbayang apa yang berlaku antara aku dengan abang Redhuan. 2 minggu sudah berlalu tapi masih teringat2 semuanya. Adakah aku ketagih? Waduh, gawatnya tu. Tapikan, syukurlah, abang Redhuan tiada lagi panggil aku selepas kejadian tu. Maybe dia pun malu kali. Tapi aku macam rindu dia pula. Eh gatal kau Wan. Haha. Setiap kali aku limpas dia, aku akan buat macam biasa saja. Senyum, bagi salam dan jalan. Macam tiada benda yang berlaku antara kami. Namun, mulutnya rasa macam gatal kan menghisap. Getenya.
Ada satu malam, aku baring2 di katilku. Minggu tu minggu kepulangan, jadi majoriti pelajar pulang, tinggal dalam 10 orang pelajar ja. Di dorm aku, aku seorang saja nda balik. Jadi, lepas solat isyak, terus aku balik dorm. Warden suruh kami masuk terus ke dalam dorm masing2. Tiada prep. Aku kemas loker, lepas tu baring di katil aku sambil menulis diari kunun. Haha. Tau la zaman dulu2, suka betul tulis diari. Tapi yang peliknya, cerita pasal aku dengan abang Redhuan tidaklah aku tulis. Nanti nda sia2 kena baca buku aku ni oleh orang lain, nah, ketahuan semua orang. Habis satu sekolah suruh aku hisap batang dorang.
Aku membaca satu per satu diari ku. Hahaha. Ketawa aku sendiri bila mengenang kembali kisah lama. Jatuh hati dengan kawan sendiri. I dont know macamna umur masih sekolah rendah tapi sudah pandai simpan hati dengan orang lain, sama jenis pula tu. Haha.
Dalam siok2 aku membaca, tiba2 pintu aku diselak perlahan- perlahan." Assalamualaikum, wan. Abang Redhuan ni. Seorang kau? Abang masuk ah"
" Waalaikumussalam bang. Eh masuklah bang. Memang saya seorang saja tidak balik minggu kepulangan ni. "Eh, bila pula abang Redhuan ni nda balik? Tiada pula aku nampak dia di surau tadi. List nama yang tidak balik pun, nama dia mana ada. Dia stay di dorm saja kali tadi. Tapi, kenapa aku berdebar- debar ni? Dalam masa yang sama, lepas juga rindu aku mau bercakap dengan dia.
" Abang duduk katilmu boleh? "
" Bah, duduklah bang. Abang memang tidak balik? Sebab saya tengok dalam list yang tidak balik kepulangan, 10 orang saja. Nama abang tiada pun. "
" Abang balik rumah sudah tadi tapi bosan. Jadi abang balik lah asrama. Lagipun abang dapat tahu yang Wan nda balik, jadi abang mau temankan Wan. Haha. "
" Ish abang ni. Haha. Ada2 saja. Saya ok ja ni bang. Biasa suda tinggal sendiri2. Ya, lama sudah kita nda bercakap kan bang. Abang pun macam mengelak jumpa saya. "
" Ya. Abang sebenarnya mau juga tegur Wan tapi.. hm"
" Tapi apa bang? "
Dia memegang tanganku.
" Abang minta maaf atas apa yang berlaku malam tu. Abang pun nda sangka itu terjadi. Selama ni abang minta orang urut pun, tiadalah sampai stim macam tu. Tapi bila Wan urut, lain abang rasa. Dan inilah pertama kali abang main dengan lelaki. Maafkan abang, Wan. "
Aku terdiam. Rupanya, aku lelaki pertama yang main dengan dia. Timbul rasa bangga kejap.
" Bang, nda apa lah tu. Benda da lepas. Lagipun, saya ok juga. Kita tidak buat lebih2 juga. Saya maafkan abang."
" Terima kasih Wan. Malam ni abang tidur sini dengan Wan ah. "
" Boleh bah bang, tiada masalah."Aku nda sangka, pelajar lelaki yang dikatakan paling nakal, samseng dan keras kepala di sekolah ni minta maaf dengan aku dan sangat baik melayan aku. Rasa terharu juga. Lalu, aku dan dia pun berbaring di katilku.
" Wan, bolehkah abang ambil Wan jadi adik angkat abang? Abang ni tiada adik di rumah. Boleh?''
" Eh? Betul kah bang? Sebenarnya, saya ni tidak minat berangkat2 ni. Sebab saya ada abang dan kakak sudah dirumah. Tapi abang Redhuan tetap abang saya bang. Jangan risau. "
Aku tersenyum kepadanya lalu dia pun membalas senyumanku.Kamu bercerita hal peribadi masing2.
Dari hal keluarga, pelajaran dan semuanya la. Dia ni asal Labuan rupanya. Patut pekat Bruneinya. Haha. Rupanya dia ni baru break sama gf nya. Itulah dia sedih kunun.Tiba2 rasa mengantuk pula
" Bang, jom tidur . Mata saya macam berat pula sudah. "
" Eh, boleh bah. Jomlah tidur. "
YOU ARE READING
AKU DAN HIDUPKU
PoetryCerita ini berkisarkan kisah seorang budak lelaki yang bernama Shazwan baru melangkah kaki masuk ke sekolah berasrama penuh. Cabaran, rintangan dan halangan semua mampu dia hadapi. Sekolah buruk, asrama lapuk, tilam tak empuk. Semua dia tidak kisah...