Part 37

897 39 7
                                    

      "Assalamualaikum Danish" Sapa Fiya lembut.


"Waalaikumussalam. Hai Fiy!" Jerit Danish riang. Dia melambai mesra ke arah kawan baiknya itu. Fiya pula hanya tersenyum. Dia tarik kerusi depan meja Danish lalu duduk.


"Mana yang lain?" Soal Fiya.


"Maybe diorang pergi lab terus. Danny saja datang kelas. Nak letak beg. Awal sangat la letak kat lab tu"



"Ouh. Kalau macam tu jom la kita pergi lab. Mesti yang lain dah tunggu"



"Okay jom" Danish bangun dari tempatnya. Loker di belakang dituju. Beg duit serta phone disimpan kemas dalam loker itu lalu dikunci. Kunci disimpan di dalam poket seluar lalu dia dengan Fiya keluar dari kelas.






***********






Bam!






5 jejaka itu terkejut beruk saat buku teks tebal dihempas kuat atas meja. Ilmu woi!




"Asal tak tunggu aku?" Soal Sharif bengang. Mereka semua saling berpandangan. Idea please datang....




"Aaa kitorang ingat...kau...em" Fendi sudah tergaru-garu kepalanya.




Nazrie pula kecilkan matanya saat ternampak sesuatu pada Sharif.




"Asal leher kau ada mark? Kau buat perangai lagi ke Shaf?" Soal Nazrie tak berlapik. Bukan dia tak kenal sahabatnya itu. Keluar masuk club. Perempuan? Tak tahu Sharif sentuh ke tak. Dia tak pernah nampak. Tapi dulu Sharif ada mengaku yang dia pernah tidur dengan perempuan.



Fendi melepaskan nafas lega. Nasib Nazrie menyelamatkan keadaan.




"Aku alergic laa. Aku kan tak boleh makan udang. Semalam aku teringin. Aku makan la 2/3 ekor. Tak sangka pulak boleh naik gatal2 ni" Ujar Sharif serious.



Nazrie kemam bibir. Ouh begitu. Lupa pulak yang Sharif ada alergic.



"Shaf" Panggil seseorang. Mereka menoleh serentak. Berkerut dahi mereka melihat Shaqif yang tersengih itu. Shariz di sebelah turut tersenyum.



"Masuk ah" Pelawa Mukhlis. Shaqif dengan Shariz melangkah masuk.




"Ada apa?" Soal Sharif sambil jeling mereka berdua. Panas je hati bila tengok muka kembar2nya itu. Dia dah la tengah takde mood.




"Saja je. Shaq rindu Shaf. Semalam sehari suntuk Shaf berkurung dalam bilik. Shaf makan pun tak. Shaf sakit ke?" Soal Shaqif prihatin.




Nazrie pandang Sharif dengan pandangan musykil. Tak makan? Habis dia cakap dia makan udang semalam tu apa?




Sharif buat tak tahu. Tangannya sibuk menyelak helaian modul addmath. Pura2 busy. Kau ni memang nak kena la Shaq...




"Semalam Shaq nak mintak tolong kau angkat kotak album dalam bilik dia tu. Tapi kau tak keluar bilik. Kitorang fikir kau tidur. Nasib baik aku dah balik futsal time tu. So dia mintak tolong aku je" Kata Shariz pula.




Sharif senyum senget. Masa untuk balas dendam. Kau hampir bocorkan rahsia aku eh Shaq....





"Kenapa nak mintak tolong aku Shaq? Kita lelaki. Tenaga semua sama. Oh lupa...." Sharif berdiri lalu berjalan mengelilingi adiknya itu.




"Tenaga aku dengan kau memang tak sama. Saiz badan pun lain. Kau S, aku L. Yelah, aku kecik2 dulu minum susu, makan nestum,makan sayur, makan ayam, makan ikan, makan roti. Kau kecik2 dulu parents kau bagi makan apa? Berkhasiat ke tak?" Sharif senyum sinis.




Shaqif tersentak. Matanya mula berkaca. Allahu....




"Shaf! Behave sikit!" Shariz tolak kuat tubuh Sharif sampai terkena meja yang Velta duduk.



Yang lain pula sudah berdiri. Shaf ni memang dah melampau la.



Shaqif menunduk. Tangannya menggigil. Terasa dirinya kerdil sangat disamping abangnya itu.




"Shaf, jangan sampai aku pecahkan muka kau. Kau minta maaf sekarang!" Tengking Nazrie kuat.




Sharif ketap rahang. Dia tolak kepala Shaqif kuat lalu dia keluar dari kelas dengan pantas. Laungan dari sahabatnya tidak dihiraukan. Bodoh!




"Shaq, aku faham kau terasa. Chill okay?" Pujuk Nazrie sambil usap belakang badan Shaqif. Air mata Shaqif jatuh setitik demi setitik.




"Memang parents aku orang miskin. Tak mampu nak beli benda mahal untuk aku. Tapi aku bersyukur sebab diorang sanggup korbankan apa saja demi besarkan aku walaupun kecik2 dulu aku hanya makan bubur nasi kosong. Susu tepung pun jarang minum sebab ibu dengan ayah takde duit nak beli. Dan aku bersyukur sebab diorang beri didikan agama yang cukup untuk aku. Bukan macam Shaf tu! Hidup dalam kemewahan tapi riak! Ego! Pemarah!" Kata Shaqif geram.




Shariz tak tunggu lama. Terus dia dakap erat tubuh adiknya itu. Cuba salurkan kekuatan.




Nazrie menunduk. Kau ni memang teruk la Shaf.....




************




   "Wahh i'm so sleepy" Danish menguap luas. Fiya di belakang menggeleng perlahan.


"Danish, tutup mulut tu. Tak elok tau" Tegurnya lembut.


Danish cepat2 tutup mulutnya lalu tersenyum comel ke arah Fiya.


"Wei Danish, petang ni jom lepak" Ajak Jefri.

"Lepak tu apa?"


"Aduhh mamat Jepun ni. Aku pang kang baru tau" Kata Jefri geram.



Fiya, Washa, Nurul dengan Zura tergelak kecil melihat wajah cuak Danish.



"Lepak tu macam, kita duduk sama2 macam dalam lap tadi. Lepas tu sembang2 ke makan2 ke" Terang Zairul lembut.



Danish angguk faham. Ooo itu rupanya maksud LEPAK.



"Danny boleh je. Pukul berapa?"



"Lepas solat asar. Kita pergi makan cendol kee"


"Cendol tu apa?"


"YA ALLAH!"


Fiya ketawa mengekek. Lepas ni dia kena terangkan satu per satu la makanan malaysia dekat si Danish ni.




Mereka tiba di kelas. Danish berjalan menuju ke lokernya. Dahinya berkerut.



"Guys....ada orang buka loker Danny" Adunya. Mata masih tak lepas memandang kunci loker yang telah pecah itu. Macam ada orang bukak.



Mereka hampiri Danish dengan wajah terkejut.



Danish buka purse miliknya. Matanya membulat. Duitnya dalam tu semua hilang. Phone pun hilang. Allahuakhbar.



"Shit!" Jerit Danish. Dia baling pursenya ke dinding dengan kuat lalu dia terduduk sambil peluk lutut.



"Ya Allah, sabar Danish. Nanti kita report Naz ehh??" Pujuk Akil. Mereka yang lain turut menenangkan lelaki comel itu. Danish nampak je lembut macam ni. Tapi sekali dia mengamuk.....



"Fiy pergi report Naz" Kata Fiya. Mereka hanya angguk setuju.



Fiya terus berlari ke tingkat atas. Harap2 Nazrie ada dekat kelas....

Different Love of Triplets [C]Where stories live. Discover now