¤• Chapter 1 •¤

685 38 4
                                    

Aku memulakan rutin harian aku seperti biasa dan aku terus ke bilik air setelah aku mendengar jam aku berbunyi...setelah aku siap membersihkan diri...pakaian kerja terus aku sarungkan

Pagi lagi aku dah bangun...nak cari duit untuk hutang ayah aku punye pasal...mak aku pulak dah hampir 5 bulan tak call sejak last aku call die mintak duit...anak sendiri kot...

Sebelum aku ke tempat kerja aku...aku sempat membuat sarapan untuk aku ngan ayah aku...waktu macam ni...ayah aku masih lagi dibuai mimpi...jadi aku taknak kacau die tido...aku pun makan lah seorang diri...

Selesai makan aku terus keluar dari rumah dan menyarung kasut...keluar je pagar rumah...aku dah nampak Felix dah tunggu aku...Felix ni memang kerja kat tempat yang sama ngan aku and shift kitorang pun sama...tapi aku tau yang ni jelah...tempat lain die kerja aku tak tau...bahkan malas nak ambik tahu hidup die...

Aku terus hi-5 dengan Felix...lalu kitorang pun jalan beriringan ke tempat kerja aku...alah kedai serbaneka je...dekat ngan rumah aku...

Sampai sahaja ditempat kerja...aku terus menyimpan barang peribadi aku ke dalam locker pekerja yang disediakan...Felix pun melakukan perkara yang sama macam aku...

Selesai menyimpan barang...aku terus memulakan kerja aku...susun barang dalam bilik stor...kira stok barang...susun mana rak yang kosong...letak tag harga kat barang lah....Felix??

Die pulak jaga counter...die ni cepat dalam Matematik sebab tu aku lagi suka die jaga counter...aku kalau jaga counter...aku tiba-tiba gelabah...sebab aku rasa macam aku ni buat kerja lambat sangat...

Pernah lah aku jaga counter sekali...tapi waktu kena pulak ade seorang customer yang kepala angin...aku salah bagi baki...die marah aku siap panggil manager lagi...manager aku ape lagi...die suruh aku mintak maaf pastu die tolak gaji aku...dahlah gaji sikit...ni tolak lagi...pasrah aku...

Sedang aku memenuhi rak barangan yang ade kosong-kosong tu...Felix tanya aku...

"Y/n...macam mana ayah kau?"

"Ayah aku??Die macam biasa lah keadaan die tu...cume kadang-kadang waktu die tengah tido tu...nafas die tetibe tersekat-sekat..."kataku sambil memikirkan keadaan ayah aku kat rumah...

Ayah aku ada penyakit asma ni sebab masa sebelum aku pindah masuk rumah die...die selalu kena pukul ngan geng mafia tu lah...

"Asal kau tanya?"tanya ku kepada Felix

"Taklah...saja nak tau...salah ke?"tanya Felix pula...

"Taklah..."jawabku lalu menyambung kerja aku...

Dan sepanjang hari...hidup aku penuh ngan kerja,kerja dan KERJA...kadang-kadang aku pernah lah terpikir kenapa aku hidup kat dunia ni...kenapa life aku tak macam orang lain...kadang kalau aku stress sangat...aku pernah lah lukakan tangan aku sendiri...

Torehan demi torehan aku lakukan...bagi aku...benda ni hal kecik je...sebab aku rasa macam aku nak sangat seseorang cabut nyawa aku...aku rasa macam aku tak layak hidup kat dunia ni...

Dulu pernah jugak aku ambik ubat tido dalam kuantiti yang banyak...and aku ingat aku dah boleh tarik nyawa aku sendiri...aku terus makan ubat tu dan last thing aku ingat...ayah aku dah masuk bilik waktu aku dah telan ubat tu...

Aku ingat aku dah mati...tapi rupanya aku kat hospital dirawat...patutlah...ayah aku sempat panggil Felix bawak aku ke hospital...waktu tu segala kos biayaan hospital...Felix yang tanggung...sebab tu aku rasa aku banyak sangat terhutang budi ngan die ni...

Dulu hidup aku penuh dengan warna-warni...ketawa...kegembiraan...tapi semuanya hilang lepas ayah aku bankrupt...lepas je die kehilangan kerja die...hidup aku terus jadi hitam...kalau tak pun kelabu...aku sekarang dah tak boleh ketawa...yang aku boleh hanyalah menangis di belakang orang...depan orang...aku akan cuba sedaya upaya menahan tangis...

Akhirnya tamat pun waktu perkerjaan aku...aku ngan Felix sama-sama mengemas ape yang patut sebelum next shift masuk...selesai mengemas...aku ngan Felix terus mengambil barang kitorang yang terletak di dalam locker pekerja tadi...

Sebelum keluar...kitorang sempat menegur pekerja untuk shift selepas aku...selepas menegur aku terus keluar dan pergi ke pasaraya untuk membeli barang makan malam harini...aku selalu kalau beli barang dapur mesti Felix yang teman...die kata bahaya kalau aku keluar sorang-sorang...padahal aku boleh je jaga diri sendiri...

Felix jelah selain dari ayah aku ngan mak aku...yang faham keadaan aku...ape yang aku alami sekarang ni...tapi dalam ramai-ramai orang...Felix yang paling memahami aku lebih dari aku memahami diri aku sendiri...

Pernah lah jugak die selalu nak buat aku ketawa...die kadang-kadang buat lawak bodo die...aku jujur eh...memang kelakar lawak die tu...tapi aku bahkan dah tak tau macam mana nak ketawa...apatah lagi senyum...

Tapi Felix tak pernah nak mengalah untuk membuat aku ketawa...die kalau boleh nak mewarnai hidup aku tapi aku pun tak tau lah kenapa aku tak boleh terima...

Aku pun selesai membeli barang dapur dan macam biasa...Felix akan bayar...aku pun tak tau dari mana die cekau duit die...macam kaya je..tapi keadaan die tak melambangkan yang die ni kaya pun...

Aku ngan Felix terus ke rumah aku...dalam perjalanan...aku kekal senyap...aku selalu memang macam ni..tak suka berborak kosong...kecuali benda penting...dah nak sampai kerumah aku tu...aku perasan kereta yang sama datang rumah ayah aku...

Felix terus menarik aku pergi ke lorong belakang rumah...nasib baik keadaan gelap...kalau tak mesti aku kene tangkap lagi sekali...

Tengah-tengah menyorok...Felix bersuara..

"Y/n...aku ada benda nak cakap ngan kau..."kata Felix...

"Ape die?"tanya aku...

"Urmmm...sebenarnya aku...aku...aku..."

"Aku ape?aku...aku...nak cakap tu cakap je lah...aku bukan makan orang pun.."kataku

"Aku suka kau...bukan maksud aku...aku sayang kau lebih dari seorang kawan baik...kahwin ngan aku...aku akan tolong kau langsaikan hutang kau..."kata Felix...

"Felix...maafkan aku...aku tak boleh terima kau...aku tak pernah anggap kau lebih dari seorang kawan...kalau pernah mungkin sebagai seorang abang je...aku memang tak boleh terima kau...maaf..."kataku lalu menjatuhkan mataku ke arah lantai...

"Tapi kalau kau kahwin ngan aku...aku boleh langsaikan hutang kau and kau boleh hidup bahagia sekali lagi...sebab walau ape pun yang terjadi...aku tetap akan bahagiakan kau..."kata Felix semangat...

"Felix...aku tau kau baik hati...tapi aku rasa kau layak ngan someone yang jauh lebih baik dari aku...mungkin aku ni hidup tak pernah ade warna...tapi aku nak habiskan sisa hidup aku dengan orang yang aku sayang...yang aku cintai...tapi aku tak cintakan kau..."kataku...

"Tapi Y/n..."sambung Felix...

"Takde tapi...keputusan aku muktamad...maafkan aku Felix..."kataku lalu terus berlari kearah rumah aku...tanpa aku perasan aku pergi sebelum kereta mahal tu pergi...so dah sah-sah lah yang mafia tu masih ade kat rumah aku...

Arghh bengapnya aku ni...aku dah tak boleh patah balik...sebab orang yang sama tahan aku malah siap tarik aku masuk ke dalam rumah aku...

Aku nampak ramai orang dalam rumah aku...dan setiap satu orang memegang pistol kecil...aku dah takut...tibe-tibe salah seorang dari mereka yang memakai baju lebih segak dari yang lai  bersuara...

"Siapa ni?"tanyanya dan tersenyum sinis...

Heartless Mafia🔫💲 [COMPLETED ✔️]Where stories live. Discover now