Ik haal een wijde trui uit de kast, en ga er mee voor de spiegel staan. Ligt het nou aan mij of ben ik nog dikker geworden? Gelukkig zie je het niet door de wijde trui, ik schaam het lijkt net of ik elke dag een dikkere buik krijg. Ik neem me voor om gezonder te eten en meer te sporten. 'Lieverd, het is tien voor acht kom je niet te laat?' De harde stem van mijn moeder komt duidelijk uit te keuken. Wanneer ik de trap kom af gestrompeld staat ze met haar handen over elkaar voor de deur. 'Ik heb geen zin dat je mentor weer belt vanwege dat je zo vaak te laat komt.' Met een strenge blik kijkt ze me aan en doet de deur voor me open. 'Doei!' Met een harde klap doet ze de deur achter me dicht. Jezus, heeft ze nooit van socialiteit gehoord? Ik haal mijn fiets uit de schuur en rij in een snel tempo naar school.
De bel is net gegaan wanneer ik het lokaal in kom wandelen. 'Olivia, een te-laat-briefje halen alstublieft.' Ik zucht en hoor wat meiden achter me lachen. Het doet me niks en loop met vermoeid het lokaal uit, onderweg naar de leerlingen administratie kom ik meneer van het Hart tegen. Hij geeft een knipoog en loopt dan weer door. Ik weet eigenlijk niet wat ik hier van moet vinden, stiekem schaam ik me een beetje. Ik heb al 2 jaar een relatie met Sebastiaan, hij is zo lief voor me. En toch ben ik afgelopen zomer vreemd gegaan. Ik kwam meneer van het Hart tegen, ook wel Michel, op mijn vakantie in Spanje. We hebben even wat gehad, gewoon een korte relatie en daarna hebben we gezworen er nooit meer over te praten. Overigens hij is nu getrouwd en gelukkig is hij dit jaar niet mijn docent. Maar toch telkens als ik hem zie begin ik te gloeien en krijg er een warm gevoel van binnen. Ik schaam me voor dat gevoel ik schaam me voor Sebastiaan. ' Kan ik je helpen meisje?' De vrouw achter de toonbank kijkt me vragend aan. 'Ik ben weer eens te laat, zou u een briefje voor me kunnen uit printen.' 'Niet weer he Olivia, als je nog 2 keer te laat komt moet ik je ouders er over inlichten. En je weet wat dan de gevolgen zijn he schat?' Ze print het briefje uit en drukt het in me handen. 'Ik weet het, ik zal beter me best doen.' De vrouw lacht en steekt haar duim op. Zonder nog wat te zeggen neem ik weer de weg terug naar het lokaal. Het is doodstil wanneer ik de deur opendoe en alle ogen zijn op mijn gericht. Ik leg het briefje op het bureau van de docent en ga op mijn vaste plek naast Carolien zitten. 'Olivia doe je boek open op bladzijde 20, we waren net begonnen met een nieuw hoofdstuk over de 17e eeuw.' De docent gaat weer verder met zijn verhaal en niemand heeft meer belangstelling voor mij. Alleen Carolien, 'was je weer te laat Liv?' Fluistert ze. Persoonlijk vind ik het een domme vraag dus ik besluit er maar geen antwoord op te geven. 'Heb ik nog wat gemist?' Fluister ik om haar niet te negeren. Carolien is al sinds de brugklas mijn beste vriendin. Ze is erg populair, vooral jongens hangen om haar nek en veel meiden doen haar best om haar vriendin te zijn. Eigenlijk ben ik een stuk minder populair, ik geef daar ook niet heel veel om. Maar dat Carolien en ik beste vriendinnen zijn daar ben ik wel erg trots op, zij is de enige die mij altijd het best begreep. 'Nee, die saaie pruim kan toch geen les geven.' Ze giechelt en probeert zich weer te concentreren op de stof.
Na eind van de lange school dag gaat eindelijk de laatste bel. Met een vaart gooi ik wat boeken in mijn kluisje en ruil ik ze om voor andere boeken. Ook mijn jas verschijnt en ik trek hem snel aan. Bij het fietsen hok staan Julia, Carolien en Nikita al op me te wachten, 'hey Liv, ga je vanmiddag mee de stad in?' Stiekem heb ik er best zin in, maar ik bedenk me net dat Sebastiaan thuis op me te wachten staat. 'Sorry meiden, Sebas en ik hebben al afgesproken.' 'Oké dan niet, wat jij wilt' Zegt Nikita bot. Ik haal me schouders op en maak een duidelijk gebaar dat ik wil vertrekken. Alle vier komen we in beweging en rijden hey fietsenhok uit. Onderweg komt Julia naast me fietsen, ze begint weer te kwekken over haar relatie met Thomas. 'Zaterdag waren we alleen thuis en we keken samen een film. Tijdens de film probeerde ik hem te zoenen en drukte ik een pakje condooms in zijn hand. Hij werd knal rood, en keek op zijn horloge en zij dat hij snel naar huis moest. Denk je dat hij het niet durft? Heb jij het wel eens met Sebastiaan gedaan?' Ik ben er maar met mijn hoofd half bij en probeer in me zelf te herhalen wat Julia net zei. Ik denk aan Michel, maar ik probeer die gedachtes te vermijden. 'Nee, ik en Sebastiaan hebben het nog nooit gedaan.' Om snel het onderwerp van haar en Sebastiaan te veranderen begin ik over Thomas. 'Misschien moet je hem wat tijd geven, nu hij weet dat jij het wilt zal hij het zelf wel aangeven wanneer hij er klaar voor is.' 'Je hebt gelijk, bedankt Liv. Maar Carolien, Nikita en ik gaan hier rechtsaf. Veel plezier met Sebastiaan, tot morgen!' Ik roep ze gedag en fiets snel naar huis.
JE LEEST
Since my teacher made me pregnant
Genç Kurgu'Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de Gloria, in de Gloria, in de Gloria. Hieperdepiep hoera!' 'Gefeliciteerd Lucy, met je vijfde verjaardag. Blaas de kaarsjes maar uit, moet ik je helpen lieverd?' Op dat moment wordt de sti...