PENGENALAN

198 18 0
                                    


Nama: Jefri Rossall bin Adam Rossall
Tarikh Lahir: 17 Julai 1999
Tempat Lahir: Seberang Jaya, Pulau Pinang, Malaysia
Kewarganegaraan: Malaysia / British / Amerika Syarikat
Kaki dominan: Kanan
Posisi: CF / RWF / LWF
Ketinggian: 1.87 meter
Berat: 90 kg

Kerjaya Belia:

• St. Louis FC (2016)
• LA Galaxy II (2017)

Kerjaya Senior

• CR FLAMENGO (2018-2019)

Ahli Keluarga

• Adam Rossall Abdullah (Bapa)

• Julia Abdul Latiff (Ibu)

• Nurhanna Rossall (Kakak)

• Zahirah Rossall (Kakak)

• Amanda Rossall (Kembar)

Jefri Rossall adalah pemain bola sepak kelahiran Pulau Pinang yang mempunyai darah campuran Malaysia-Inggeris. Dia dibesarkan di Amerika Syarikat di mana dia mula bermain bola sepak di Robfield Middle School. Selepas itu, setelah hanya beberapa bulan mendaftar masuk ke Robfield High School, dia menyertai St Loius Scott Gallagher Soccer Club di mana dia kemudian mendapat panggilan untuk bermain dengan Amerika Syarikat U17 bersama seorang lagi pemain berdarah Malaysia, Wan Kuzain Wan Kamal sebelum menyertai LA Galaxy II di USL setahun kemudian. Oleh itu, beliau mempunyai 3 pasport antarabangsa; Amerika Syarikat, United Kingdom dan Malaysia. Selepas setahun, beliau telah berpindah ke CR Flamingo di Brazil di mana dia menjaringkan 20 gol sekali gus menjadi penjaring terbanyak dalam musim pertamanya yang membantu pasukannya muncul naib juara Liga Serie A Brazil 2018. Pada musim 2019, Jeff bersama para pemain lain membantu CR Flamengo memenangi trofi Copa Libertadores yang melayakkan mereka beraksi di pertandingan FIFA World Club. Mereka juga turut berjaya menjadi juara liga Serie A Brazil 2019.

JIWA HARIMAU MALAYAWhere stories live. Discover now