Hidayet..

17 1 0
                                    

Fatiha suresi 6. ayet-i kerimede, "İhdina's-Sırata'l-Müstakîm" buyruluyor. Bu ayette zikredilen "ihdina" fiili, "hidayet ver, rehberlik et, yol göster" manalarına geliyor. Tefsirlerde hidayet kavramı bu ayetin izahlarında ele alınıyor. Bu yüzden biz de bazı tefsirlerimizin bu konuya yaklaşımına temas etmek istiyoruz.

Taberi, tefsirinde "ihdinassıratelmüstakim" ayetini, İbn-i Abbas'a dayandırarak, "Bizi sırat-ı müstakimde sabit kalmaya muvaffak kıl, bize hidayete götüren yolu ilham et" şeklinde tefsir ediyor. Ona göre hidayet, tevfik anlamına geliyor. "Allah zalim kavmi hidayete eriştirmez" ayetinin anlamı, "Onları hidayete muvaffak kılmaz" demektir. Ona göre "ihdina" cümlesini, "hidayetimizi artır" şeklinde tefsir edenler de bulunmaktadır. Taberi bu ve benzeri rivayetleri naklettikten sonra kendisinin, bu ayeti "Geçmişte kendilerine nimet verilen kullarını muvaffak kıldığın gibi söz ve davranış olarak razı olduğun şeyler üzere sabit olmaya bizi muvaffak kıl" şeklinde tefsir etmeyi tercih ettiğini ifade ediyor. Çünkü Allah peygamberleri, sıddikleri, şehidleri İslam'ı, peygamberleri ve kitapları tasdik etmeye, Allah'ın emirlerini yapmaya muvaffak kılmıştır. İşte bu da hidayettir. Yani hem iman esaslarını tasdik etmek, hem de Allah'ın emirlerini yapıp yasaklarından kaçınmak hidayet anlamına gelmektedir..

- Asel,hadi uyan artik sabah oldu kahvalti hazir.

- Tamam,Anne geliyorum.

Aysel,yeni kimligi ve kendinden emin olarak Annesinin ve Babasinin yanina kahvaltiya indi.Annesi ve Babasi adeta donmus bir halde Asele baka kaldilar.Annesine Asele bakarak soylenmeye basladi.

- Asel! Kizim bu ne hal? Sen delirdin mi? Ne yapiyorsun? Bu basindaki Turban da neyin nesi?

- Anne o Turban degil ortu! Bas orusu yani Rabbimizin emri olan.kadinin yabancilardan korunmasi ve eziyet gormemesi icin bir koruyucu kalkan!

Annesi devam etti.

- Ne kalkani? Ne koruyucusu? Neler soyluyorsun? Bey sende birsey soyleyese!

Aselin babasi saskin saskin bakar kizinin bir hefes ettigini yakinda vazgececegini dusunur ve soze girerek.

- Birak kiz ne istiyorsa onu yapsin! Sik bogaz etme kizi!..

- Sen neler soyluyorsun be adam! Kizin ne halde gormuyormusun?

- Anne ne var mis halimde? Sende Babam gibi biraz anlayisli olamazmisin?

- Kizim,yavrum kendine gel! Sen,sen degilsin,ama ben anliyorum nedenini.Hep o Asumanin yuzunden Annesiyle telefonda konustuk,onun nasil senin gibi giyindigini ogrendim.Annesi yakinda senin kizin da boyle olur demisti de hic ihtimal dahi vermemistim ama korktugum basima geldi..

- Anne senin icin hayat yeme icme eglenceden mi ibaret! Hic dusunmuyor musun,ahireti,olumu,cenneti,cehennemi..Bunlari hic dusunmuyor musun? Gelmisin kac yasina.Bu gune kadar Allah icin,seni yaradan icin ne yaptin soyleyebilir misin? Simdi sana sorsam sen musluman misin ne dersin acaba?

- Kizim sende alemsin! Tabiki muslumanim..

- Peki Anne neyin ile muslumansin acaba? Giyinme tarzinla mi? Yasama tarzinla mi? Hak hukuk hususunda mi? Islami Anlama ve Yasama hususun da mi? Kur'ani,Rabbimizin bize gondermis oldugu rehber olan hayatimizi onunla sekillendirirsek eger kurtulacagimiz o mubarek kitab ile mi? Soylesene sen muslumanligini ney ile kanitlayacaksin?

Aselin Annesi ne cavep verecegini sasirip adeta uzerine tonlarca agirlik hissedercesine afallayarak sozlerine devam etti.

- Kizim sen de hoca oldun basimiza!

- Neden Anne? Dini yasayan ve bir muslumanin yapmasi gerekenleri sadece hocalar mi yapiyor? Hani bizlerde muslumandik? Oyleyse niye dinde konusulunca hemen hocalar akila geliyor? Yoksa dini yalniz yasayan hocalar mi?

- Asel yavrum bak sen daha cok gencsin! Ye ic keyfine bak! Sana en guzel arabalari,en guzel yasam kalitesini suduk.Her gencin hayal edecegi bir hayata sahipsin.Sen bunun firkin da misin?

- Hangi hayat anne? Allahsiz,hayat mi? Ye,ic eylen derken neyi kastediyorsun? Bizi yaradan,bize nimetler veren Allaha ihanet edip,onun istedigini yapmayarak yani kulluk ve ibadet icin degil de yalniz yeme icme icin mi dunyaya geldigimizi dusunuyorsun? Hayir anne,hayir! Eger oyle dusunuyorsan cok yaniliyorsun,simdi sana bununla ilgili cok seyler anlatirdim ama anlamazsin ki! Benim sizden beklentim benim kararlarima saygi duymaniz ve beni desteklemeniz.Bir Anne ve Baba olarak bu sizin goreviniz! Benimde evladiniz olarak Allahin yasak koydugu emirler disinda benden istediklerinizi yerine getirmem ve size Of dahi dememem dir!

Aselin Anne ve Babasi kizlarindan cok etkilenmis,kizlarinin bukadar olgun ve kendinden emin tavirlariyla karsilarina gecip boyle konustugunu hic gormemislerdi.Aselin soze girerek ortami yumusatmaya calisti.

-Kizim,ben ve Annen senin herzaman yanindayiz bunu sakin unutma!

- Tesekkur ederim babacigim,beni anlayacagini biliyordum.Annemin de ayni tavri sergilemesini umuyorum!

- Tamam,kizim! Sen nasil istersen..

Asel sozlerine devam etti

- Anne,baba biz Asuman ile Kuran ogrenmeye basladik,bir Camii de bir kiz ile bulusup bize Kuran dersi veriyor..

Aselin Annesi hemen soze girip;

- Demek Kuran ogreniyorsunuz? Ne cabuk?

Asel ic gecirip;

-Bunu soyleyerek iyimi yaptim kotu mu bilmiyorum. Onlarin bu duruma alismasi gayet tabi zor olacak,fakat ben Allahin izni ile yilmayacagim,alem icin her zaman dua edecegim Rabbim onlara da hidayet nasip eylesin!..

" De ki: Allah'ı bırakıp da bize fayda veya zarar veremeyecek olan şeylere mi tapalım? Allah bizi doğru yola ilettikten sonra şeytanların saptırıp şaşkın olarak çöle düşürmek istedikleri, arkadaşlarının ise: «Bize gel!» diye doğru yola çağırdıkları şaşkın kimse gibi gerisin geri (inkârcılığa) mı döndürüleceğiz? De ki: Allah'ın hidayeti doğru yolun ta kendisidir. Bize âlemlerin Rabbine teslim olmamız emredilmiştir. "En'am süresinin 71 nolu ayeti

" (Cennette) onların altlarından ırmaklar akarken, kalplerinde kinden ne varsa hepsini çıkarıp atarız. Ve onlar derler ki: «Hidayetiyle bizi (bu nimete) kavuşturan Allah'a hamdolsun! Allah bizi doğru yola iletmeseydi kendiliğimizden doğru yolu bulacak değildik. Hakikaten Rabbimizin elçileri gerçeği getirmişler.» Onlara: İşte size cennet; yapmış olduğunuz iyi amellere karşılık ona vâris kılındınız diye seslenilir. "A'raf süresinin 43 nolu ayeti

" O gün her ümmetin içinden kendilerine birer şahit göndereceğiz. Seni de hepsinin üzerine şahit olarak getireceğiz. Ayrıca bu Kitab'ı da sana, her şey için bir açıklama, bir hidayet ve rahmet kaynağı ve müslümanlar için bir müjde olarak indirdik. "Nahl süresinin 89 nolu ayeti

Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: Jan 30, 2020 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

Gokteki SalincakHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin