Teknik Study ‘Last Minute’ :
1. LIHAT BALIK NOTA
Berbanding membaca kesemua isi kandungan dalam buku teks, disarankn membaca nota yang diberikan oleh guru kerana biasanya isi yang terkandung dalamnya tidak panjang lebar malah lebih ‘straight to the point’.
Ia mudah difahami. Ada juga guru yang memberi nota berasaskan point penting dan selalu ditanya dalam ‘exam’.
2. CARI INFO PENTING
Sambil membaca nota, cari definisi perkataan , fakta-fakta penting .
Tulis semula isi-isi yang dirasakan penting dalam kertas berasingan. Kita akn lebih mudah mengingati apa yang kita tulis.
Dan bagusnya, nota kecil itu boleh guna keesokan hari.
3. BACA TOPIK PENTING
agak mustahil untuk cover semua topik dalam satu malam, jdi refer semula pada study guide.
Bandingkan tajuk yang diberi dalam study guide dan buku teks.
Biasanya guru hanya akan fokus pada tajuk penting. Jadi beri tumpuan pada topik yang lebih dberi perhatian oleh guru.
4. SEMAK ‘KEY POINTS’
Apabila sudah kenalpasti topik penting, fahami isinya. Kemudian lihat mukasurat awal dan akhir smbil cari kata kunci.
Cara ini mudah utk memahami keseluruhan teks. Biasanya di akhir teks akan diberi summary
Jadi, jangan lupa baca mukasurat akhir setiap topik ya!
5. ‘REVIEW’ PINTAS LALU
Selesai memahami topik, lakukan review sepintas lalu untuk mengetahui sama ada sudah menguasai topik tersebut .
Beri markah pada diri sendiri apabila berupaya mengingati topik itu.
6. TIPS MENGHAFAL
Jika masih tidak berpuas hati dengan tahap penguasaan, boleh cuba kaedah menghafal.
Antaranya:
a) Mnemonic device: kaedah acronym seperti - ROYGBIV untuk warna2 pelangi.
b) menukar perkataan dalam bentuk irama dan lagu.
YOU ARE READING
Study Tips 2020
Teen FictionStart : 2/5/2020 🌻 Say 'Astaghfirullah' for your past, 'Alhamdulillah' for your present and 'Hasbiyallah' for your future.