الجزء الثالث

7.7K 212 8
                                    

روايه أنثى متمرده
الجزء الثالث
ⓐⓨⓐⓣ🌹

***********
في بيت بسيط في احدى المدن دخلت يارا الى بيتها بارهاق وتعب اغلقت الباب خلفها واسندت رأسها عليه لتنهار عينيها في البكاء تلك الملامح الرقيقه الناعمه والجذابه حكمت عليها ظروف الحياة ان تكون قاسيه القلب لتتألم طوال عمرها أصبحت فتاه يسعى الى جسدها الرجال بعد ان رفضت الكثير من الخطاب .
مسحت دموعها وحاولت استجماع قواها لتنظر الى ساعه الحائط لتجدها قد تعدت العاشره مساءً .
دخلت الى غرفتها وغرفه اختها الصغيره لتجدها نائمه على سريرها جلست بجانبها بهدوء وبدات تتلمس شعرها بحنان لتقبل راسها بابتسامه فقد اصبحت هي سبب سعادتها الوحيد أصبحت لا تعرف طريق البسمه والفرحه سوا بالنظر إلى عينيها هي ليست اختها بل وابنتها أيضا.
التقطت صوره من على الطاوله المجاوره للسرير.
لتنزل دموعها وبدأت تحدث الصوره قائله: طب ليه بس كده يا بابا فين وعدك ليا زمان لما قلتلي انك هتفضل معايا لحد ما تفرح بيا وتعيش معايا فينك يا غالي دلوقتي سبتني لوحدي في مسؤوليه كبيره شايلاها على اكتافي انا مش تعبانه منها بس كل ما بتكبر اكتر خوفي عليها بيزيد اكتر واكتر حتى امي باعتني عشان تتجوز واحد من المجرمين وعشان تتهنى لوحدها بفلوسه انا مش زعلانه منك عارف ليه لأني بحبك ووعدي ليك هوفيه ربنا يرحمك يا رب .
ثم قبلت الصوره ووضعتها مكانها .
وقفت لتبدل ملابسها وجلست على سريرها امسكت باللاب توب الخاص بها لتتابع عملها إلا انها شعرت بالتعب فنامت ونسيته مفتوح امامها ..

*************
نظر اليها بتعجب لتقترب من اذنه هامسه: ههديك يارا المنشاوي.
ثم القط بصوره امامه ليمسكها وهو يتفحصها بابتسامه خبيثه وشياطينيه ليقول: تعجبني مفاجآتك يا يوري .
يوري بثقه: ده اقل حاجه عندي ولو تحب اجبها تحت رجليك انا موافقه ..
فيصل متحمسا: ايووووه انا عايزها تحت رجلي هنا.
ابتعدت عنه وهو تقول: لا لما توعدني الأول انك ترجع خالد .
ثم نظرت اليه بانتصار فقال: ها شكلك قدرتي تمسكيني من ايدي الي وجعاني خلاص يا ستي يوم ما هتروحي تجيبيهالي هترجعي تلاقي خالد هنا وفي حضنك كمان وعد مني .
يوري بسعاده: شكرا ايها الاسد انا اوعدك اني هجبهالك بس اديني تلات أيام اظبط فيهم الأحوال وبعدها هتكون معاك .
فيصل: هستنى وساعتها هوفي بوعدي مهما كانت النتائج بقا .
ابتسمت له وخرجت من المكتب وهي تلمس على بطنها ثم قالت بحقد: مهو مش هيورطني وبعدين يسبني كده لوحدي هرجعه عشان ياخد ابنه .
ثم غادرت القصر ....

أما فيصل فقد امسك بتلك الصوره وهو يتفحص من بها بحقد وانتصار وقال: إنتي بقا يارا المنشاوي فعلا معاك حق يا خالد انك تقع بس انت عبيط اوي انا بقا الي هوقعها وأعلمها أصلها من اول وجديد .

*************
في الصباح أشرقت الشمس لتنير هذه السماء في بيت يارا استيقظت من نومها على لمسات ناعمه على خدها وقبلات رقيقه ابتسمت لمعرفتها مصدر تلك اللمسات لتفتح عينيها بهدوء تنظر امامها إلى تلك الواقفه بابتسامه جميله قائله: صباح النور عالبنور 😅.
جلست وهي تقول: صباح الورد يا وردتي هو مفيش كليه انهارده ولا اي يا كرمه؟
كرمه: ببساطه كده تقدري تقولي إني خلثت امتحانات بس انتي الي مش بتسالي على احوالي .
يارا بندم: انا آسفه يا حبيبتي والله غثب عني انتي شايفه الشغل والهم وأظن مروان بيقولك قد اي احنا مضغوطين جدا .
كرمه: ولا يهمك يا قلبي انا بس كنت عايزه اطلب منك طلب ممكن ؟
يارا: معقوله انتي بتستأذني هشان تطلبي طلب من اختك يا حبيبتي اؤمريني .
كرمه: انا كنت عايزاكي تقضي معايا اليوم انهارده ارجوكي أنا بقالي كتير بطلب منك نقضي يوم سوا وانتي كل مره بتتحججي بالشغل ليه كده .
يارا بحزن: يا حبيبتي انا والله نفسي بس انتي مبتطلبيش نخرج غير لما يكون في قضايا مهمه انا اليومين دول بطارد عصابه مافيا خطيره .
كرمه بضيق: انا زهقت بجد ليه مليش الحق اقعد معاكي شويه يعني ؟
يارا: افهم من كلامك انك بتقولي عني كذابه انتي ممكن تسألي خطيبك وهو هيقولك .
كرمه: خلاص يلا انا جهزت فطار عشان تاكلي وتروحي شغلك عشان متتأخريش .
ابتسمت يارا وقبلتها برقه وقالت: انتي حبيبتي يا كوكو اوعدك هحاول افضي نفسي بس أما اخلص من الي انا فيه تمام .
كرمه بعدم رضا: تمام .
ثم تركتها وغادرت الغرفه وهي حزينه .
نظرت يارا إلى صوره أبيها وقالت: طب أعمل اي انا بس دلوقتي انا لولاها والله لكنت استقلت ومتعبتش نفسي هي ليه مش حاسه اني بعمل كده عشان وعشان لما ييجي يوم فرحها اقدر اصرف عليها زي باقي البنات ومتحسش انها ناقصه حاجه عنهم انا عارفه اني مقصره في اني مش بقعد معاها ولا نلعب سوا زي اي اختين بس غصب عني والله يا بابا ادعي ربنا انها تسامحني بي وترضى عني .
نهضت وبدلت ملابسها لترتدي( بنطلون واسع زي الفستان لونه اسود عليه بلوزه سوده وحجابها الأبيض الي بيزينها ويخليها اجمل من القمر )
خرجت وجلست مع اختها يتناولان الفطور معا.
وبعد ان انتهت ودعتها ذاهبه إلى العمل .

روايه أنثى متمرده. بقلم/( رفيقه الكلمات آيات محمود ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن