#ما_وراء_الستار
#الجزء_الحادي_عشرفي فيلا الأنصاري
تنهد نادر ومسح علي وجهه بكفيه لا يعلم بماذا يبدأ حديثه سكت لعده لحظات كان يحاول استعاده ذكريات مر عليها العديد من الوقت ثم تحدث بصوت هادئ .
من حوالي ٩سنين كنتي طالبه في أولي صيدله ، ثم ابتسم ابتسامه خفيفه واكمل كانت اول مره اشوفك فيها او بمعني اصح كانت اول تعارف بينا شوفتك وانتي محتاره مش عارفه تروحي فين وقتها استنتجت انك سنه أولي مكنتيش عارفه حاجه لسه وبرغم اني كنت لسه في اعدادي هندسه إلا أني كنت عارف الجامعه كويس بحكم شغل والدي لانه كان دكتور هناك وقتها حاولت اكلمك واعرض عليكي المساعده لكن انتي رفضتي وقتها وضحك ضحكه كشفت عن ثغره فكرتيني بعاكسك وسبتيني ومشيتي وقتها معرفش ايه اللي شدني ليكي يمكن علشان دي اول مره اقابل بنت تقولي لأ او ترفض حتي تتكلم معايا ، فضلت متابعك يوميها لحد ما عرفت انك في صيدله ومن هنا بدأت الحكايه وسكت لبرهه واكمل كان ليا واحد صاحبي في صيدله كنت بروح هناك دايما بحجه اني اشوفه بس الحقيقه انا كنت بروح علشانك انتي ، حاولت كتير اتقرب ليكي لكن زي كل مره مش بقابل منك غير الرفض لحد ما في يوم شوفت واحد كان بيضايقك وكنتي واقفه بتعيطي في الوقت ده كان لازم ادخل عمري ما نسيت نظرتك ليا في اليوم ده ونظر إليها بحب كانت احلي لحظه في حياتي كلها لاني قدرت اتعرف عليكي بعد ما طلعتي عيني سنه كامله ، ومع الوقت انتي كمان حبتيني ، كنت عايز اتقدم ليكي في اسرع وقت بس للاسف مكنش ينفع ،واكمل بصوت مخنوق ، والدي كان رافض ده وبشده وهددني اني لو منستش الموضوع ده هيحرمني من الميراث برغم من اني ابنه الوحيد بس عمري ما حسيت بحنيته عليا كان دايما يبعد عني اي حاجه بحبها او اتعلق بيها ، كان بيتعامل معايا بمنتهي القسوه لدرجه اني كتير اتمنيت الموت وخصوصاً بعد وفاه أمي .
مكنش قدامي حل غير البعد لحد اما اقدر ابني نفسي بنفسي مكنتش محتاج منه حاجه ولا عايز منه حاجه ، فضلت بعيد عنك لفتره بس كنت بتابع كل اخبارك من بعيد لحد ما اتخرجنا سوا وبعدها قررت ابعد واسيب البيت ودورت علي شغل وبدات من الصفر وجيت اتقدمتلك كنتي في الاول رافضه اننا نرجع وكنتي شايفه اني ندل واتخليت عن حبي ليكي لكن انا عمري ما نسيتك لحظه ، كنتي بنسبالي هدف وحلم لازم احققه ، مكنش في حاجه في حياتي حلوه غير وجودك فيها مكنتش هقدر اتحمل بعدك عني ، او انك تكوني لحد غيري ، وبعد محاولات كتير اتخطبنا سنه وبعدها اتجوزنا ، في الوقت ده والدي خسر صفقه مهمه جدا اتسببت في تعبه لفتره مقدرش ابعد عنه وهو في المحنه دي مسكت الشركه الفتره دي وكنت ببلغه الاخبار اول بأول والحمد لله في الفتره دي الوضع اتحسن كتير وبابا كمان صحته اتحسنت بعدها رجعت بعدت تاني بس كنت بطمن عليه كل فتره لحد ما في يوم جالي وطلب مني اني ارجع الفيلا وامسك معاه الشغل ، في البدايه انا رفضت بس هو صمم وكأنه كان عايز يعوضني عن اللي حصل بينا زمان ، وبالفعل رجعنا وبعدها ربنا كمل فرحتنا بوجود يوسف ، كنت حاسس اني ملكت الدنيا بوجوده معانا ، وقررت اني عمري ما هكون زي بابا بالرغم اللي حصل بس انا مقدرتش انسي ، بس بردوا مقدرش انكر ان الوضع اللي حطني فيه ده خلاني راجل اقدر اعتمد علي نفسي ، بعدها بفتره مش كبيره بابا مات وبقيت انا الوريث الشرعي لكل ممتلكات احمد الانصاري .
وسكت لبرهه ونظر إلي نهاد مره آخري وقال : وبرغم من كل اللي مرينا بيه إلا ان حبنا لبعض كان بيهون علينا حاجات كتير ، لكن مكنتش اعرف ان القدر مخبي لينا حاجه تانيه وسعادتنا مكملتش ،حياتنا كلها اتقلبت زي ما تكون وسكت لبرهه واكمل بصوت يشبه الهمس لعنه .
أنت تقرأ
ما وراء الستار
Misterio / Suspensoغموض وآثاره وتشويق ما أصعب أن تكون شخصاً وحيداً في عالم ملئ بالبشر، تائهه بين الحق و الباطل ، الصدق والكذب ، ليس لديك وجهه وبلا دليل ، وبرغم من ذلك ليس عليك سوي الانتظار .