الباااارت 6

1.4K 26 0
                                    

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 💙🌷
استغفر الله العالي العظيم 💛💚

*********

الفصل السادس:-
**********

في قصر النجعاوي كانت همس في طريقها لتقديم القهوه الي ناصر النجعاوي حيث في ذلك الوقت كان يجلس مسعد وناصر وفتحي يتحدثون في امور العمل ويشرح ناصر لهم ما يريده من مسعد ومايود ان يفعله ولكن مسعد يستاذن منهم لذهاب الي المرحاض.
مسعد : معيش ياباشا بستاذن سعتك بس ايوح الحمام اصل السكي مبهدلني.
(معلش ياباشا ممكن اروح الحمام اصل السكر مبهدلني)
ناصر: روح ياخويا انت هتحكي معايا
مسعد :اسف ياباشا بعد اذن سعتك
ناصر بتافف : روح روح
يذهب مسعد الي مكان الحمام واثناء ذهابه الي الحمام يصتدم بهمس فيؤدي إلى وقوع ماتحمله فيرفع عينيه اليها فيري عينيها وقد سحرته بلونها الفيروزي الرائع فيهمس بدون وعي ماشاء الله ايه العيون دي بس.
ولكن يرجع الي وعيه علي صوت ناصر وهو يقول:ايه اللي بيحصل هنا ومن ثم يري همس فيقول :لها انتي اللي عامله الدوشه دي انتي عارفه الفنجان اللي انتي كسرتيه ده بكام لازم تتعاقبي ثم يامر فتحي بجلب السوط ويقوم بضرب همس بشده لدرجه انها جرحت من كل مكان بجسدها ولم يقدر احد علي التفوه بكلمه واحده واخيرا تكلم مسعد وهو يحجز علي همس ويتلقي الضربات بدل همس ويقول: خلاص ياباشا هتموت في ايدك لكن ناصر كان في عالم اخر وكأن من امامه فتاه اخري يريد ان ينتقم منها ولكنه يفوق سريعا علي كلمات مسعد فيلقي السوط وهو يقول دي مكانتك يا****** فتحي خد الزباله للمخزن عشان تتعلم الادب كل هذا ومسعد يقف مذهول مما يحدث الغلط الذي ارتكبته لم يكن بهذا الشكل الفظيع ولكنه لم يدري ان ناصر يتصيد الفرصه لذل هذا الملاك البريء.
ياخذ فتحي همس التي فقدت الوعي بالفعل وذهب بها الي المخزن كما قال له ناصر اما ناصر فذهب الي غرفه مكتبه وقام بقفل الباب بعنف.
ويظل مسعد يتفقد اثر هذا الملاك الذي تالم بشده وهو يراها بهذا الوضع واقسم ان يساعدها مهما كان الثمن ........

************

في الحي الذي تعيش فيه همس تهتف احد النساء لاخري وهي تقول بسخط :هي البت همس لسه مظهرتش
السيده الاخري: لا ياختي لسه وكمان ابوها من ساعه الي حصل هو في المستوصف في الانعاش.
السيده وتدعي نعمات: اها ربنا يرجعها بسلامه
السيده الاخري وتدعي فتحيه :يااااارب ياختي بس مش عارفه ليه البت دي شايفه نفسها لا والدكتوره راحت الدكتورة جات بلاهم تلاقيها هربت ولا لافت علي حد من الجامعه وراحت معاه.
تاتي سيده اخري وتدعي نعمه وتكون جاره همس وتقول لهم: اتقي الله ياختي انتي وهي عندكوا بنات ده بدل ماتدعوا انها ترجع بسلامه.
نعمات:  هو احنا قولنا حاجه احنا بندعي لها ترجع بسلامه.
نعمه : طب يلا يااختي انتي وهي كل واحده علي بيتها...
تذهب كل واحده الي منزلها وتذهب نعمه اللي داخل المنزل فهي والده روجينا صديقه همس المقربه
تدخل نعمه وهي تنادي علي ابنتها : ياااا روجينا بت ياااروجينا
روجينا : ايوه ياماما نعم
نعمه: مفيش اخبار عن همس يابنتي
روجينا : لا ياماما ربنا يرجعها بالسلامه ياااارب
نعمه: يااارب يابنتي طب يلا نحضر الغدا زمان ابوكي جاي من الشغل تعبان.
روجينا : حاضر ياماما.......

************

في منتصف الليل يدخل احد ما الي المخزن وهو يبحث عن همس واخيرا يراها غائبه عن الوعي فيذهب اليها ويحاول افاقتها وبعد عده محاولات فاقت همس وهي تبكي من شده الوجع والتعب فيعطي لها هذا الشخص ماء لتشرب همس منها وبعدما تسترد همس كامل وعيها
همس : شكرا يااا...
الرجل : محسوبك مسعد
همس : شكرا يامسعد بس انت مش خايف منهم
مسعد: لا مش خايف ثم يوجه متسائلا عن سبب تواجدها هنا.
مسعد : الا قوليلي انتي هنا بتعملي ايه شكلك بنت ناس وطيبه ايه جابك هنا
همس بقهر وحزن:النصيب ثم تبكي بشده عندما تتذكر ماحدث لها
مسعد: احكي احكي يمكن اعرف اساعدك
همس بتردد وتلعثم تحكي له كل شي وما استمعت له في ذلك اليوم وقد قررت ان تثق في هذا الشخص
مسعد بعد انتهاءها من الحديث يظهر علي ملامحه ابتسامه جميله وهو يقول :انتي نزلتي لي من السما وانا هقولك علي سر بس السر ده هيبقي امانه بنا والسرد ده ان انا ابقي..............

*************

##وهنا ياقمرات اقدر اني اقول استوووووووب
## طبعا الكل الوقتي عرف من هو مسعد
## كل واحد بقي يقول رايه ويخمن ايه اللي هيحصل بعد كده
##سلاموووز ياحلوين
####مستنيه رايكو
🌷💙💛💓😍🌹💕

همس الحياهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن