What if they remember Ali's birthday?

1.4K 58 36
                                    

Apa jadi kalau Dr. Ghazali dan yang lain lain ingat hari jadi Ali? (Tak.. tak jugak sebenarnya.. baca jelah~)
-----------------------------------------

"Ehem!" Alicia yang sedang menggodam sistem itu mengangkat mukanya untuk melihat seorang ejen tekno yang sedang mencapai intel itu..

"Nanti!" Kata Alicia cuba menghalang Ali.. Tanpa mempedulikan Alicia, Ali mencapai intel itu.. Kemudian, bunyi penggera yang kuat kedengeran membuatkan Ali dan Alicia sedikit panik..

Perangkap yang tadinya mengawal intel itu, kini ditukarkan dengan robot robot untuk menyerang.. pintu juga hampir ditutup.. mujur Ejen Bakar sempat menahan pintu itu dari tertutup sepenuhnya..

"Ali! Alicia! Sini cepat!" Jerit Ejen Bakar.. Ali berlari sambil mengelak semua serangan serangan robot itu dan meneruskan lariannya ke arah Ejen Bakar..

Alicia berdengus geram terus mengikut langkah Ali dari belakang..

Ali menggunakan serangan blast dari yoyonya untuk menyerang robot robot itu kemudian matanya tertumpu pada Alicia yang sedang berlawan dengan robot robot.. senyuman sinis terukir dibibirnya..

Namun, akibat tidak fokus.. Ali terlanggar sebuah robot menyebabkan dia terjatuh kebelakang.. intel ditangan juga terpelanting jauh..

Alicia segera berlari dan mengambil intel itu kemudian meneruskan larian kearah Ejen Bakar..

Ali pula semakin membelakangi robot itu.. perasaan cemas menguasai diri.. robot itu mula menghalakan lasernya kearah Ali dan menembak..

"AAH!" Jerit Ali sambil tangan menghalang dirinya dari ditembak.. serta merta keadaan sekeliling membeku dan simulasi yang sepatutnya menjadi latihan mereka tadi mula menghilang dan terpampang muka General di screen..

"Aiyoyo, Ali! Kenapa tidak mengikut arahan?!" Tanya General dengan nada yang tegas. "Err, saya-" "Tindakan kamu telah menggagalkan misi!" Marah general.. kedengaran juga Alicia mendecit dengan nada perli.. (eh iye ke?)

"Kamu juga telah gagal!" Kini General bersuara kepada Bakar dan Alicia pula.. Alicia agak terkejut dengan penyataan itu..

"Kamu telah membiarkan IRIS jatuh ditangan musuh. Kalau disalah guna, IRIS boleh menjadi satu sentaja yang sangat merbahaya! Sebagai satu pasukan, kamu semua perlu pastikan perkara ini tidak akan berlaku lagi, Faham?!" Tanya General..

"Faham, Tuan!" Ketiga tiga ejen itu berdiri tegak bagi menunjukkan rasa hormat. "Itu saja.." kata General sebelum mematikan camera di screen..

"Ali, dah berapa kali Uncle cakap? Kalau nak menjadi seo-" belum sempat Bakar menghabiskan ayatnya.. Ali telah berlari keluar dari bilik simulasi itu sambil diperhatikan oleh Alicia.

-skip-

Dengan senyap senyap Ali masuk kedalam rumah ikut pintu depan.. kemudian dia ternampak ayahnya berada didapur sedang bersarapan..

Ali mengawal rasa terujanya kemudian dia berjalan kearah ayahnya dengan senyuman lebar..

Dr. Ghazali diatas meja sedang membuat kerjanya sambil menyumbat roti bakarnya kedalam mulut agak terkejut apabila melihat anaknya..

"Eh, Ali.. awal kamu bangun harini?" Tanya ayahnya kehairanan.. Ali hanya memandang ayahnya dengan senyuman yang lebar.. "nanti lepas sarapan tolong buangkan sampah eh? Dah nak penuh dah.." kata dr. Ghazali sambil menyuap kembali roti bakarnya..

Suapannya terhenti apabila melihat Ali yang masih tersenyum lebar.. mata Ali membesar dan senyumannya jugak mula menunjukkan gigi seperti mengharapkan sesuatu dari ayahnya..

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 07, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Ejen Ali : What if.... ?Where stories live. Discover now