الفصل الثالث

5.7K 163 8
                                    

الفصل الثالث 

-اتفاق متبادل/أحفاد السيوفي-

"عٌشُتٌ عٌمًرﮯ قُبًلَ مًنِکْ يَوٌمً وٌآمًآ جّيَتٌلَيَ تٌآنِيَ عٌشُتٌ
کْلَهّ فُيَ يَوٌمً'.

"کْلَ آلَذِکْرآيَآتٌ آلَقُدٍيَمًةّ هّتٌتٌبًخِر بًمًجّردٍ مًآ تٌقُآبًلَ حًدٍ حًقُيَقُيَ ، مًنِآسِبً لَيَکْ، صّآدٍقُ، وّعٌآرفُ آزٍآﮯ يَفُرحً
قُلَبًکْ کْلَنِآ نِسِتٌحًقُ آلَحًبً کْلَنِآ لَيَنِآ مًشُآعٌرنِآ وٌنِسِتٌحًقُ نِعٌيَشُ فُيَ سِعٌآدٍةّ.

هّلَ هّنِآکْ آمًر آخِر يَريَدٍ آنِ يَفُرضهّ ذِلَکْ آلَريَآنِ مًرةّ آخِر آلَآ يَکْفُيَ آنِيَ آصّبًحًتٌ زٍوٌجّتٌهّ لمًآ آنِهّآ حًقُآ لَ کْلَمًةّ رآئعٌةّ لَکْنِ عٌنِدٍمًآ تٌکْوٌنِ لَ شُخِصّ يَسِتٌحًقُ حًسِنِآ سِوّف يَنِدٍمً وٌ بًشُدٍةّ.

مهرة بنظرة ساخرة
_طبعا اتفضل .. يا إبن عمي.!

ريان بسخرية
_وليه كل ده منك يعني مش
عارف أفرح بيه بصراحة..؟!

لينظر كل منهما إلي الاخر لبعض الوقت لينفجر كليهما من الضحك عما حدث منذ قليل وتلك الخدعة ؛ لتردد بضحك قائلة

_انت ممثل رائع يا ابن عمي .. بس أسمع لو حد
عرف من موجودين بألا بيحصل بينا احنا الثلاثة
مش هتعدي علي خير.!

ريان بضحك
_هو لو مش حصل ف هيبقي من الأكيد بس أنتِ عارفة أن الطرف الثالث لا يمكن حد يقدر يقوله حاجة ولا ايه.!

مهرة بهدوء
_بس لو حصل حاجه نخلي بالنا من إلا بيحصل معانا.!

ريان بإمتنان
_شكرا ليكِ يا مهرة المفروض أني كنت أكثر واحد عارف إلا بيحصل و أنك جيتي علي نفسك في الحكاية دى عشان كفاية أنك سيبتي حياتك بره وأنا الوحيد إلا كنت عارف كده وكل ده عشان اخواتنا وعائلتنا بس ده واجب عشان إلا أحنا بنعزهم يا حفيدة السيوفي.

مهرة بهدوء
_علي فكرة أنا كنت هرجع بس مش دلوقتي أنا بس كنت محتاجة شوية وقت يمكن ده الوقت وكمان عائلتي هما أهم ما ليا واخواتنا اكيد هما أهم ما لينا وأن شاء الله مع وقت هنقدر نصلح علاقتهم عشانهم وعشان ابنهم وده هتكون أكبر فرحة ليا بصراحه وكمان بعدها أفتح المشروع اللي نفسي فيها بعد الموضوع ده ونتطلق ذي ما كان الاتفاق مع السيوفي الكبير.

ليشعر بـشيء به بعض الألم في داخل قلبه من حديثها إليه من أنها تريد الرحيل هي الأخرى .. لكن أيضا مع الطلاق
هو علي علم أن هذا هو المقابل حتي ينتهي أزمة العائلة ف الجد قد تعب وهما الوحيدين في تلك العائلة من يستمع إلي حديثه يعلم أن مهرة تلك العنيدة لكن تتصرف بشكل صحيح يتذكر كلام الجد عندما قرر أن بذلك المخطط سوف تتصلح به الأمور بينهم.

نوفيلاٱ آلـعـنيـدة "مكتملة" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن