Extra Ending

403 40 4
                                    

Seseorang berjalan di Sungai Han dengan tenang. Sekarang dah pukul 3 pagi. Jadi dia bebas untuk melakukan apapon tanpa bersembunyi. Angin sejuk melanggar dirinya.

"Bogoshipo Kim Namjoon." Kata namja itu. Dia tersenyum sendirian. Teringat saat mereka bersama dahulu.

Namja itu Jin. Hyung tertua di BTS. Jin berjalan seorang diri melihat Sungai Han dengan tenang. Sesekali dia bernyanyi kecil. Jin mendudukkan diri dikerusi yang kosong.

"Haaahhh penatnya." Kata Jin seorang diri. Dia mengeluarkan hp nya yang sedari tadi bunyi.

Bangtan7

MinSuga=Yakk siapa yang buka lagu pukul 3 pagi ni???

KTHyung=Omona! Suga hyung online guys!

JJK=Habislah! Semua mati!!

MinSuga=Korang masuk bilik tido!

MinSuga offline

Jhoba=Korang nampak Jin hyung?

JJK=Dia keluar tadi.

PJMin=Mana?

KSJin=Han river. Amik angin. Dah korang masuk tido. Kejap lagi Suga sampai hyung tak tahu.

Jhoba offline
PJMin offline
JJK ofline
KTHyung offline

KSJin=Tau takut.

KSJin offline.

Begitulah seharian Jin dan Suga. Menjaga mereka seperti mana janji mereka pada Namjoon.

🐨🐨🐨🐨🐨🐨

Keesokannya Sugalah yang paling awal bangun. Pelik? Itu yang terjadi. Dia sendiri tidak tahu mengapa. Namun Suga bersiap untuk ke studio Namjoon. Membersihkan apa yang patut.

Setibanya dia di studio Namjoon takde yang berubah. Hanya pemilik yang pergi. Suga duduk dikerusi milik Namjoon dahulu. Dia masih dapat rasa kehangatan Namjoon seperti sebelum ini.

Suga mengeluarkan hp nya. Seketika dia berhenti pada satu nombor. Dia menarik nafas dalam untuk menguatkan hati. Suga menekan nombor itu. Dia menaip sesuatu.

Leader

Hey bro!
4.59am
Aku rindu kau Namjoon.
4.59am
Baru aku tau rasa jadi pemimpin.
5am
Semua atas bahu
5am
Maaflah kalau selama kau jadi leader aku menyusahkan.
5am
Dah lama kau tak datang mimpi aku.
5am
Kau dah jumpa Suga baru ke katsana?
5am
Apapun aku rindu kau Joon.
5am
You are the best leader.
5am
Thanks Joon
5am

MinSuga offline

"Jeongmal bogoshipo." Lirih Suga. Itu cara Suga meluahkan rasa rindunya pada Namjoon. Jujur dia sangat rindu.

🐨🐨🐨🐨🐨🐨

Jhope melihat lirik yang ditulis oleh Suga. Seperti biasa dia akan mencari rentak menari mereka. Jhope menghidupkan lagu yang ditulis Suga. Mencari rentak bukan mudah bagi Jhope.

Sekarang dia sendirian di bilik tarian. Jimin dan Jungkook ada kelas vokal. Habis kelas vokal baru mereka datang. Jhope memandang cermin lalu mencuba menari untuk step pertama.

"Arghhhh!! Apasal tak dapat ni!!" Jerit Jhope frust. Dia mencampakkan kasutnya ke mana-mana arah. Dia duduk merehat diri.

Tiba-tiba kotak ingatan Jhope berputar bagai filem. Mengingatkan Jhope pada setiap nasihat Namjoon.

"Hoba! Fighting Hoba! Kau boleh buat!"

"Rilex lah bukan harini Suga hyung bagi lagu harini juga kau kena ajar kitorang dance. Take your timw Hobbie."

"Jangaj memaksa diri bekerja Hoba! Kau terbaik."

"Kau memang the best leader Namjoon." Kata Jhope memuji. Dia bangun lalu mencari rentak dan akhirnya dapat juga Jhope mencari rentak.

Dalam dia menari air matanya tak pernah berhenti mengalir. Sehinggalah bunyi pintu bilik dibuka seseorang.

"Hobbie?" Panggil Suga kerana dia orang pertama yang buka pintu. Dia nampak Jhope menangis. Yang lain ikut risau.

"Hyung? Gwenchana?" Tanya Jimin mendapatkan si abang. Jhope memeluk Jimin kuat.

"Bogoshipoyo..." Lirih Jhope pada Jimin. Hanya Jimin yang dengar. Jimin ikut bergenang air mata.

"Kenapa rindu sesakit ni?" Ujar Jin seakan faham situasi adiknya. Mereka memeluk Jhope dan Jimin memberikan kekuatan. Jhope memeluk erat Jimin begitu juga Jimin.

Selepas habis meluahkan perasaan,Jhope mengajar mereka step pertama untuk tarian baru mereka. Agak susah pada awal,tapi akhirnya mereka berjaya.

Jhope memandang cermin melihat yang lain dance. Seketika bayangan Namjoon berada dicermin. Ikut menari sekali.

'Borahea!' Gerak mulut pucat Namjoon mengatakan itu. Jhope mangangguk sebagai dia tahu perkara itu.

"Nado..." Lirih Jhope.

🐨🐨🐨🐨🐨🐨

"Hyung? Hyung okay?" Tanya Jungkook. Dia bercakap dengan langit. Lebih tepat Namjoon. Jungkook tersenyum arnab.

"Kookie okay. Suga hyung memang agak garang tapi dia sangat prihatin dengan kitorang. Tak sama dengan hyung. Hyung lembut tapi dalam masa yang sama tegas." Cerita Jungkook. Seperti adik mengadu kepada abang dirinya dibuli.

"Hyung! English kami semua dah kira okay! Gomawo hyung sebab ajar kami dengan formula hyung." Kata Jungkook.

"Tengok ni hyung! ARMY bagi semalam masa fansign." Jungkook menunjukan gambar dia dan gambar Namjoon. Jungkook masih tersenyum melihat langit. Dia deakan yakin Namjoon mendengar ceritanya.

"Okaylah hyung. Dah malam. Nanti Suga hyung marah. Kookie tido dulu. Jalja hyung!" Kata Jungkook lalu masuk kedalam rumah.

Jin keluar dari persembunyiannya. Dia bersama secawan hot coffee memandang langit yang Jungkook cerita. Dia tersenyum.

"Semuanya okay. Kau tak perlu fikir. Kau dah boleh rehat seperti mana kau minta dulu." Kata Jin sambil tersenyum.

"Hyung? Hyung cakap dengan siapa?" Tanya Taehyung yang baru balik dari mana ntah. Jin menunjuk langit.

"Namjoon hyung? Ouh annyeonghaseyo hyung." Kata Taehyung lalu bow. Mereka meminta diri untuk masuk dan tido. Tidak sedar Suga memerhati dari tingkap biliknya.

"Posisi kau takkan pernah terganti Joon. Kau akan tetap leadr BTS. Forever." Kata Suga lalu menutup lampu dan tido.

Bts:The Sadnes✔✔Where stories live. Discover now