Part 6-Final

319 24 0
                                    

Tao termenung dalam bilik tidur di atas katil, masih teringatkan kejadian tadi. ‘Bomi dah tinggalkan aku...sama macam...perempuan sial tu!’ Tao mengeluh. Tao teringatkan bekas tunangnya yang pernah meninggalkannya dahulu. Situasinya sama seperti Bomi meninggalkannya tadi. Tambahan pula, Tao melayan mereka berdua dengan baik sekali. Tapi Tao masih dikecewakan. Tao pernah putus asa selepas banyak kali dikecewakan dan hampir sahaja membunuh diri. Tapi secara kebetulan Bomi berada di tempat kejadian, ketika itu Bomi sedang mempromosikan restoran jirannya.

You got pretty, words I wanted to hear every day... Words I never heard before... But everything is different now (Doo Roo Roo Roo)... You got pretty, what you see isn’t everything... I’m not the same person you knew before... Goodbye my love...yeah!” Bomi mendendangkan sebuah lagu sambil memetik gitar untuk menarik perhatian orang ramai. Salah seorang dari orang ramai itu adalah Tao, dia tidak jadi membunuh diri kerana terdengar suara merdu Bomi. Sejak hari itu, Tao asyik mengekori Bomi. Tanpa disedarinya, Tao asyik tersenyum apabila melihat Bomi di restoran itu setiap hari.

Tao tersentap apabila mendengar bunyi pintu diketuk, hilang terus lamunannya. Tao berjalan ke arah pintu dengan malasnya, tidak berdaya. Tao terkejut selepas membuka pintu. “Bomi...” Tao merenung wajah Bomi. “Saya nak ambil barang saya yang tertinggal kat belakang.” Bomi terus masuk ke dalam. Tapi terhenti kerana Tao menahannya, tangan Bomi digenggam erat oleh Tao. “Saya...minta maaf sebab saya...mengekori awak selama ni.” Bomi memandang tangan kanannya yang digenggam erat oleh Tao itu dan memandang sayu pula pada wajah Tao. Mereka berdua bertentangan mata. Tak lama kemudian, air mata Bomi mengalir ke pipi.

Tao melepaskan tangan Bomi perlahan-lahan, tangannya menyentuh pula pada pipi Bomi yang dibasahi air mata itu lalu mengusap air matanya. “Saya minta maaf.” Suara Tao membuatkan air mata Bomi mengalir bertambah deras, Bomi menundukkan kepalanya. “Kenapa awak mengekori saya? Apa yang awak nak pada saya sebenarnya?” Bomi bertanya dan masih menundukkan kepalanya. “Sebab saya...suka awak, saya nak awak ada di sisi saya macam saya selalu ada untuk awak selama ni.” Bomi terus memandang wajah Tao selepas mendengarkan jawapan Tao itu, hilang tangisannya.

Bomi: “Tapi...sejak bila?”

Tao: “Saya ekori awak sejak...awak menyanyi kat Namsan Tower dua bulan lepas.”

Bomi: “Erm...saya tanya, sejak bila awak suka saya...bukan sejak bila awak ekori saya.”

Tao: “Oh! Sejak...awak menyanyi kat majlis perkahwinan kawan awak. Kebetulan suami kawan awak, kawan saya juga.”

Bomi: “Tapi...kenapa awak suka kat saya?”

Tao: “Erm...lembapnya! Masih tak tahu kenapa saya suka awak dengan dua perkara tu, erm...”

“Yelah! Saya ni lembap! Buat apa awak suka kat orang yang lembap macam saya ni?!” Bomi ingin beredar dari situ, tapi dihalang oleh Tao. “Sebab...suara awak merdu. Saya suka gadis yang pandai menyanyi macam awak...dan sifat periang awak dulu.” Bomi berasa terharu dengan kata-kata Tao dan sedih apabila mengetahui sifat periangnya dahulu sudah hilang. “Saya bukan gadis macam awak katakan tu lagi...” Bomi menundukkan kepalanya lagi. Tao merenung Bomi, perlahan-lahan tangannya menarik tubuh Bomi ke dalam dakapnya. Bomi menangis lagi setelah Tao memeluknya.

Apabila tangisan Bomi sudah reda, Bomi melepaskan pelukan Tao perlahan-lahan. Bomi berkata sambil kepalanya ditundukkan. “Sebenarnya saya...nampak kejujuran di mata awak masa awak cakap, awak akan sentiasa ada di sisi saya tak kira saya senang mahupun susah. Saya...dapat percayakan awak selepas saya renung mata awak. Sebab saya...teringatkan kejadian di warung dulu dan di tepi jalan semasa saya diserang oleh dua orang lelaki mabuk tu. Saya fikir semua tu kebetulan, tapi sebenarnya...tak. Saya rasa kecewa dengan awak, marah dan sedih...sebab saya dah mula sukakan awak...” Bomi memandang wajah Tao.

3 tahun kemudian, Sehun mengisytiharkan Tao sebagai CEO syarikat pada semua pekerja di syarikat itu. Tao juga mengisytiharkan Sehun sebagai ketua pengurus di syarikat dan Bomi sebagai isteri CEO iaitu Tao. Bomi berasa malu apabila dipuji oleh pekerja-pekerja di situ. Tao pula berasa gembira apabila bapanya mengatakan bahawa Tao adalah anak kebanggaannya pada Bomi dan bapanya telah menghadiahkan Bomi sesuatu yang tidak dijangka-jangka olehnya iaitu bapa Bomi. Bapa Bomi kelihatan sihat dan kemas, bapa Tao berkata bahawa dia telah menghantar bapa Bomi ke pusat pemulihan akhlak.

Bomi menangis ketika memeluk bapanya, begitu juga bapanya. “Erm...dah dewasa anak bapak. Pandai dah jaga diri masa bapak tak ada, sama macam arwah maknya. Pandai berdikari!” Bomi senyum dalam tangisannya setelah mendengar kata-kata bapanya. “Bapak jangan tinggalkan Bomi lagi!” Bomi berkata setelah puas menangis. “Eh? Mana boleh...Bomi kan dah ada suami. Kenalah ikut suami, tak boleh dengan bapak dah...” bapanya pula yang mengalirkan air mata apabila tersedar dengan kata-katanya sendiri kerana dia begitu menyesal sudah tinggalkan Bomi. Tao dan bapanya hanya memerhati Bomi dengan gelagat manjanya apabila bersama bapanya.

Seminggu selepas itu, Tao dan Bomi pergi bercuti di Pulau Jeju bersama-sama. Pada hari itu pula adalah hari jadi Tao, Bomi mendapat tahu tarikhnya melalui bapa Tao kerana Tao tidak ingat tarikh lahirnya sendiri. Pada waktu malam, Bomi mengajak Tao ke persisiran pantai. Tao terkejut melihat sebuah meja dan kerusi, terdapat juga gitar berwarna pink di situ. Bomi mendendangkan lagu yang sama iaitu lagu yang pertama kali Tao menjumpainya, Tao hanya mampu tersenyum. Selepas itu, Bomi telah mengeluarkan sebuah hadiah untuk Tao. “Happy Birthday!” Tao tertawa kecil melihat hadiahnya. “Kenapa hadiahkan tie?” Bomi tersenyum, tidak mahu menjawabnya.

TAMAT

TIE (Trust In Eyes)Where stories live. Discover now