Part 1

698 55 4
                                    

Mata aku meliar melihat sekeliling. Kenapa ramai betul yang datang rumah mama petang ni? Mama tak ada pula cakap dia nak buat makan-makan hari ni ataupun aku yang tak terlupa.

"Nuha!"

Lisa memanggil aku yang masih lagi tercegat di depan pintu. "Masuklah. Buat apa dekat situ?"

Ada mata-mata yang memandang aku sambil tersenyum bila aku melangkah masuk ke dalam rumah mama. Lisa terus menarik tangan aku masuk ke dapur dan dia menyuruh aku duduk dulu sebelum dia menghilang di balik pintu belakang dapur.

"Lama dah sampai, Nuha?" Mama yang baru muncul dari arah belakang terus memeluk aku dan seperti biasa mama akan mencium dahi aku. Nasib baiklah aku ada mama untuk menumpang kasih sejak arwah mak aku meninggal dunia tiga tahun lepas. Walaupun mama cuma mak mertua aku tapi kasih sayang dia pada aku tak pernah kurang.

"Baru lagi mama. Mama tak cakap pun dekat Nuha nak buat makan-makan. Kalau Nuha tahu, boleh Nuha datang awal sikit."

Mama senyum. "Mama nak buat surprise untuk Nuha."

"Surprise apa?"

"Mama, periuk ni nak letak mana?"

Jantung aku terus berdegup laju. Suara tu! Teragak-agak aku berpaling dan memandang lelaki yang turut terkejut melihat aku berdiri di samping mama.

"Nuha..."

"Nuha nak balik dulu, mama. Bila-bila Nuha datang lagi."

Aku tunduk mencium tangan mama sebelum aku bergegas keluar dari dapur. Terasa seperti diekori oleh seseorang tapi aku lajukan langkah sehingga ke luar rumah.

"Nuha, wait..." Tangan aku tiba-tiba ditarik oleh lelaki itu sehingga aku terpaksa memandang dia.

"Lepaskan tangan saya."

"Bagi saya peluang untuk bercakap dulu."

Aku geleng sambil cuba melepaskan pegangan tangan dia. "Lepaskan saya. Saya nak balik rumah!"

"Ni kan rumah awak jugak,"

Aku masih lagi menggeleng. Ikutkan hati nak je aku pijak kaki dia, biar dia kesakitan.

"Kenapa ni?"

Aku terus berpaling memandang Abang Aiman yang baru tiba dengan Kak Humaira. Wajah Abang Aiman berkerut melihat aku sedang cuba melepaskan diri daripada pegangan Luth.

"Nuha nak balik."

"Malulah orang tengok, Nuha."

Aku gigit bibir. Abang Aiman ni sengaja tak nak sokong adik sendiri ke apa? Dia sedar tak lelaki yang sedang pegang aku ni lelaki jahat!

"I don't care!"

"Luth, ambik kunci kereta aku ni. Bawak dia pergi mana-mana dulu."

Hampir terbuntang mata aku bila lihat kunci kereta Abang Aiman bertukar tangan. Luth terus menarik tangan aku untuk masuk ke dalam kereta Abang Aiman dan siap pakaikan tali pinggang keledar.

"Jangan buka tali pinggang ni."

"Awak tak boleh paksa saya macam ni."

"Saya takkan paksa kalau awak tak buat perangai macam ni. Duduk elok-elok!" Dia menutup pintu kereta sebelum bergegas ke tempat pemandu. Aku pandang dia tajam dengan hati yang sakit.

Sempat aku pandang Abang Aiman dan Lisa yang berdiri di luar kereta dengan muka bengang tapi Abang Aiman hanya sengih sebelum melambai tangan dan masuk ke dalam rumah.

Kurang asam punya abang!

**

"Dah bertenang?"

Aku hanya mendiamkan diri sambil berpeluk tubuh. Entah ke mana dia bawa aku sekarang ni sebab dari tadi aku pejamkan mata sampai diri aku kembali tenang.

"Saya..."

"Boleh tak kalau saya nak bercakap dulu?" Aku memintas laju, memandang Luth yang masih tenang memandu.

"Yes."

"Duit nafkah awak tu saya tak guna langsung. Nanti saya transfer balik dekat awak."

"Tak payah. Duit tu duit awak."

"I don't want it. Saya ada duit sendiri."

Aku dengar dia mengeluh kecil sebelum dia memberhentikan kereta di bahu jalan. Dia menanggalkan tali pinggang keledar dan berpusing menghadap aku.

"Awak sihat?"

"Hmm..."

"Awak tak lapar?"

Aku geleng. Memang sebelum pergi rumah mama tadi, perut aku lapar tapi lepas kejadian ni... rasa lapar aku tu dah hilang entah ke mana.

"Nak pergi makan?"

"Hantar saya balik rumah."

"Saya bawak awak pergi makan ye?"

Aku pandang dia tajam. "Saya tak nak makan. Nak balik rumah sekarang. Tolonglah hantar saya balik." Air mata aku terus keluar macam air terjun. Dari tadi cuba tahan sebenarnya. Bukan main teruk aku menangis sampai tersedu-sedan depan Luth sekarang ni.

"Janganlah menangis." Luth mengesat air mata aku menggunakan jarinya dan aku terus tolak tangannya ke tepi.

"Saya hantar awak balik ya."

"Okey."

Aku bersuara perlahan. Penat rasanya menangis teruk macam tadi. Ingatkan hati aku dah cukup kental tapi baru je Luth bawak aku lari macam ni, dah meraung teruk.

Terima Kasih Cinta | COMPLETEDWhere stories live. Discover now