"Nuha... apa awak buat dekat sini?"
Dia terkejut melihat aku berdiri dekat depan pintu rumah dia sekarang ni. Soalannya aku biarkan tak berjawab sebaliknya aku merenung muka dia lama. Memang betullah dia tak sihat dan bukannya Abang Aiman saja buat cerita pasal Luth demam sebab aku boleh nampak muka dia pucat dan rambutnya serabai tak bersikat. Tubuh dia pun nampak susut sikit daripada hari terakhir aku jumpa dia.
"Abang Aiman kata awak demam. Saya datang bawak ubat." Aku angkat beg berisi ubat-ubatan yang aku beli daripada farmasi.
"Ohh... thanks."
Luth dah hulur tangan untuk ambil beg ubat tu daripada aku tapi cepat-cepat aku elak sebelum menolak dia masuk ke dalam rumah. Dia yang memang terkejut tak sempat nak buat apa-apa bila aku dah tutup pintu rumah dia. Sempat aku kerling sekilas melihat keadaan rumah Luth sebelum meletakkan beg tangan aku di atas meja berserta dengan barang-barang dapur yang memang aku dah beli sebelum datang sini.
"Awak pergi rehat dulu. Saya nak siapkan makanan untuk awak dulu, lepas tu baru makan ubat." Aku singsing lengan baju sebelum melangkah ke dapur tanpa mempedulikan Luth yang dah pandang aku dengan muka pelik.
"Nuha..."
"Pergi rehat, Luth. Awak tu bukannya sihat."
Aku dengar Luth menarik nafas panjang dan tiba-tiba dia dah berdiri di sebelah aku. "Saya tak nak susahkan awak. Awak dah bawak ubat untuk saya pun saya dah rasa bersyukur."
"Saya isteri awak, Luth. Tak salah pun kalau saya nak datang nak tolong awak. Sekarang ni awak pergi rehat dulu sebab saya nak masakkan awak tomyam ayam. Boleh kan? Ataupun awak lagi suka saya buat perangai macam hari tu?"
Laju dia menggeleng sebelum menggaru hujung keningnya.
"Tak nak. Saya suka awak macam ni."
"Good. Sekarang ni pergi rehat. Dah siap masak, saya panggil awak makan."
Lama dia memandang aku sebelum mengangguk kecil. "Thanks Nuha."
Aku senyum. "You're welcome."
**
"Awak berehatlah dalam bilik. Lepas dah siap kemas semua, saya balik."
Aku kerling jam di dinding rumah Luth. Lagi sepuluh minit nak ke pukul 9 malam. Agak-agak waktu macam ni menakutkan sangat tak kalau aku nak balik naik teksi? Itulah Nuha, Abang Aiman suruh bawa kereta, kau tak nak. Takut jammed la, itu la ini la. Sekarang ni nak balik macam mana pun tak tahu.
"Tapi dah malam ni. Bahaya awak nak balik sorang-sorang ke awak nak saya hantar?"
Luth bangkit menghampiri aku yang sedang membasuh pinggan. Dia bersandar di tepi pintu peti ais sambil memeluk tubuh.
"Awak tu bukannya larat sangat nak hantar saya. Buatnya pengsan tengah jalan nanti macam mana? Saya boleh call Abang Aiman."
"Tak payahlah call Aiman. Tidur je sini malam ni."
"Eh, tak apa. Bukannya jauh pun rumah Abang Aiman dengan rumah awak ni."
"No. Malam ni awak tidur sini."
"Tapi..."
"Tidur je sini. Lagipun dah malam ni, kesian pulak Aiman nak keluar jemput awak."
"Saya tak bawak baju spare pun."
"Pakai baju saya. Awak tunggu sini. Jangan berani nak keluar ye. Saya kejar awak nanti. Awak menangis macam mana sekalipun, saya takkan hantar awak balik." Sempat lagi dia ugut sebelum masuk ke dalam bilik.
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta | COMPLETED
RomansaNuha dan Luth. Kisah cinta mereka. Kisah duka mereka.